Jag tror det löser sig per automatik. Besiktningsman besiktigar mot beställningen (avtalet) där det ordagrant står:

- Väggkonstruktion CC45 reglar, 15 mm plyfa och 13 mm gips.

Besiktning nästa vecka 🤗
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Notera att "Våtrumsvägg 2012" beskrivs som ett alternativt byggsätt hos Säker Vatten. Den är alltså inte huvudregeln. Fördelen med denna alternativa vägg är ju att det möjliggör skruvinfästning i våtzon 1. Bäst hade ju således varit att avtala om detta alternativa byggsätt.
Avtal om detta finns. 😅
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Men TS har ju avtalat om c/c 45 så det är ju bara dumt av företaget att inte följa avtalet.
Det är väl det viktiga i sammanhanget. Om ett visst centimetermått anges i avtalet så gäller det. Att Säker vatten har föreslagit en möjlig alternativ väggkonstruktion är ingen garanti för ett visst utförande här utan i så fall avtalstexten.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
nino nino skrev:
Våtrumsväggen är dessutom med 45*70, ser ut som 45*45 regel i väggen?
Intressant. Är det något besiktningsman kommer påpeka tror du?
 
Paul-Staffanstorp
Globetrot Globetrot skrev:
Jag tror det löser sig per automatik. Besiktningsman besiktigar mot beställningen (avtalet) där det ordagrant står:

- Väggkonstruktion CC45 reglar, 15 mm plyfa och 13 mm gips.

Besiktning nästa vecka 🤗
Det snackas väldigt ofta här i forumet om att hantverkarna är dåliga på att kommunicera. 🤯

Vad är ditt problem som kund att kommunicera med hantverkaren ? 😱

Varför inte ta diskussionen med de som gör jobbet istället för att invänta att badrummet är klart ? 🙃

Du har ju fått svar på att det är fackmässigt med 15mm plywood och 13mm gips på cc600 tänker jag. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det snackas väldigt ofta här i forumet om att hantverkarna är dåliga på att kommunicera. 🤯

Vad är ditt problem som kund att kommunicera med hantverkaren ? 😱

Varför inte ta diskussionen med de som gör jobbet istället för att invänta att badrummet är klart ? 🙃
Det sker såklart. 🤗😉Jag pratar med dem konstant (LoL) . Vi har diskuterat projektet senan i Mars i år och hr avtal och allt på plats.

Sen är det ju lite så (har jag förstått) att de som jobbar har ju inte en susning om vad vi diskuterat. Man diskuterar ofta med en projektledare.

Jag använder diskussion här för att lära mig.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det snackas väldigt ofta här i forumet om att hantverkarna är dåliga på att kommunicera. 🤯

Vad är ditt problem som kund att kommunicera med hantverkaren ? 😱

Varför inte ta diskussionen med de som gör jobbet istället för att invänta att badrummet är klart ? 🙃

Du har ju fått svar på att det är fackmässigt med 15mm plywood och 13mm gips på cc600 tänker jag. :)
Varför tror du det finns ett kommunikationsproblem? Företaget vill nu frångå avtalet och utföra badrummet på ett billigare och enklare sätt. TS efterfrågar information om vad riskerna med detta skulle vara för att ta ställning till förslaget.

//

Det jag har sett i min närhet är att firmor inte sällan offererar badrumsrenovering där utgångspunkten för avtalet är att väggen är på ett visst sätt, t ex reglar CC 45 cm. När sen arbetet påbörjas och väggens ytskikt rivs så framkommer att väggen har andra märkliga lösningar. Och då menar företaget att den som har inte har uppfyllt sin del av avtalet är beställaren. Nu tillkommer ett extraavtal för att ordna väggen med nya reglar.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Processen vi haft (inkl kommunikation) startade under Mars 2024. Vi hade då ett underlag på hur vi ville ha allt byggt. Det var ca 6 sid med ritningar och information.

Sen gav ca 10 företag offert.

Vi inledde detaljdiskussioner med topp 3. Om de hade läst att vi tänkt ha besiktning löpande? Detta företag var på plats hos oss vid tre tillfällen för offert.

Sen besökte vi deras designer och då framkom en del ändringar. Allt underlag justerades och priset också.

Efter en hel del detaljfrågor så hade vi alla avtal på remiss. Besiktningsman gav input. Jag följde upp om de hade läst och hade frågor.

Nu har de börjat. Jag pratar med dem varje dag. Men jag tar gärna emot tips på hur jag förbättrar min kommunikation. 🤗 För ja…det är svårt ibland.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför tror du det finns ett kommunikationsproblem? Företaget vill nu frångå avtalet och utföra badrummet på ett billigare och enklare sätt. TS efterfrågar information om vad riskerna med detta skulle vara för att ta ställning till förslaget.

//

Det jag har sett i min närhet är att firmor inte sällan offererar badrumsrenovering där utgångspunkten för avtalet är att väggen är på ett visst sätt, t ex reglar CC 45 cm. När sen arbetet påbörjas och väggens ytskikt rivs så framkommer att väggen har andra märkliga lösningar. Och då menar företaget att den som har inte har uppfyllt sin del av avtalet är beställaren. Nu tillkommer ett extraavtal för att ordna väggen med nya reglar.
Jag har ingenstans lyckats läsa att företaget vill frångå avtalet men visa gärna upp det så ger jag mig. ;)

Det är mycket man inte vet innan man börjar riva ett badrum och det är en av anledningarna att jag aldrig skulle skriva specificerat t.ex cc450 i ett avtal utan snarare att "vi bygger upp väggarna fackmässigt med 15mm plywood och gips" vilket i detta fallet betyder att det landar 15mm plywood och ett lager gips på de gamla reglade väggarna och det är fackmässigt och tillräckligt för att klara böjstyvheten. ;)
 
Claes Sörmland
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har ingenstans lyckats läsa att företaget vill frångå avtalet men visa gärna upp det så ger jag mig. ;)
I trådstart:

"Vi bygger badrum med entreprenör och har avtalat cc45. Idag återkom han att de har räknat med cc60."

(Missade också att detta mått var med i avtalet men TS verkar ju ha stenkoll på sitt projekt så kanske inte så konstigt.)
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är mycket man inte vet innan man börjar riva ett badrum och det är en av anledningarna att jag aldrig skulle skriva specificerat t.ex cc450 i ett avtal utan snarare att "vi bygger upp väggarna fackmässigt med 15mm plywood och gips" vilket i detta fallet betyder att det landar 15mm plywood och ett lager gips på de gamla reglade väggarna och det är fackmässigt och tillräckligt för att klara böjstyvheten. ;)
Trådens företag var inte lika kluriga som du.
 
  • Gilla
  • Haha
AG A och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har ingenstans lyckats läsa att företaget vill frångå avtalet men visa gärna upp det så ger jag mig. ;)
Se inlägg #16, där citerar jag ordagrant vad det står i vårt avtal 🤗
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Globetrot Globetrot skrev:
Processen vi haft (inkl kommunikation) startade under Mars 2024. Vi hade då ett underlag på hur vi ville ha allt byggt. Det var ca 6 sid med ritningar och information.

Sen gav ca 10 företag offert.

Vi inledde detaljdiskussioner med topp 3. Om de hade läst att vi tänkt ha besiktning löpande? Detta företag var på plats hos oss vid tre tillfällen för offert.

Sen besökte vi deras designer och då framkom en del ändringar. Allt underlag justerades och priset också.

Efter en hel del detaljfrågor så hade vi alla avtal på remiss. Besiktningsman gav input. Jag följde upp om de hade läst och hade frågor.

Nu har de börjat. Jag pratar med dem varje dag. Men jag tar gärna emot tips på hur jag förbättrar min kommunikation. 🤗 För ja…det är svårt ibland.
Om du nu anser att det står cc450 i ert avtal så är det väl bara att ställa den enkla frågan när du nu märker att de inte sätter in reglar på cc450... 🤔

- Varför fäller ni inte in reglar på cc450 när det står så i avtalet och vi kommit överens om detta ?

Då hade du kanske fått ett svar och så hade ni kommit fram till hur ni/de ska göra. ;)

Jag betvivlar ju verkligen på att de inte sätter dit extra reglar för de ska spara in lite småpengar. 😱
Dock tror jag snarare på vad jag själv skrev innan, att de vet det är fackmässigt med 15mm plywood och 13mm gips på cc600 och de vill undvika att få vågiga väggar vilket är risken med nytt virke mellan de gamla torra reglarna. ;)
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Globetrot Globetrot skrev:
Se inlägg #16, där citerar jag ordagrant vad det står i vårt avtal 🤗
Jo det såg jag, men som jag också skrev någonstans så inbillar jag mig att den raden är en standardrad som kommit med "i alla hast" då man idag kör med cc450 om man reglar upp nya väggar men nu är det ju en renovering och det är lite annorlunda.

Men enda möjligheten att få svar på detta är att du tar ett samtal med projektledaren. ;)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Om du nu anser att det står cc450 i ert avtal så är det väl bara att ställa den enkla frågan när du nu märker att de inte sätter in reglar på cc450... 🤔

- Varför fäller ni inte in reglar på cc450 när det står så i avtalet och vi kommit överens om detta ?

Då hade du kanske fått ett svar och så hade ni kommit fram till hur ni/de ska göra. ;)

Jag betvivlar ju verkligen på att de inte sätter dit extra reglar för de ska spara in lite småpengar. 😱
Dock tror jag snarare på vad jag själv skrev innan, att de vet det är fackmässigt med 15mm plywood och 13mm gips på cc600 och de vill undvika att få vågiga väggar vilket är risken med nytt virke mellan de gamla torra reglarna. ;)
Ja, klart de inte djävlas bara. Det är inget jag tror.

De ville ha det till ett tilläggsarbeten att ta bort plast i ytterväggen. Jag frågade dem…men ni ska ju regla upp till cc45, hur hade ni tänkt göra det utan att ta bort plasten. Då kom infon att de tänkt bara ha cc60….så man kan säga att vi pga bra kommunikation kunde hindra en besiktning anmärkning? LoL
 
Claes Sörmland
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jo det såg jag, men som jag också skrev någonstans så inbillar jag mig att den raden är en standardrad som kommit med "i alla hast" då man idag kör med cc450 om man reglar upp nya väggar men nu är det ju en renovering och det är lite annorlunda.

Men enda möjligheten att få svar på detta är att du tar ett samtal med projektledaren. ;)
Du menar att avtalet inte är gällande i det avseendet? Varför tror du det? Kan även TS välja att ändra på andra delar av avtalet i efterhand, t ex sänka priset?
 
  • Wow
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.