42 621 läst ·
199 svar
43k läst
199 svar
Är det brukligt att elektrikern tar med sig kundens gamla elcentral?
Frågan är mest varför byta något alls...? 
De där diazed-centralerna är av fin årgång, det är absolut inget fel på dem.
Och normcentralen har en tom rad för kompletteringar.
Varför inte bara fixa det kunden ville, en uppsäkring av spisanslutningen.
De där diazed-centralerna är av fin årgång, det är absolut inget fel på dem.
Och normcentralen har en tom rad för kompletteringar.
Varför inte bara fixa det kunden ville, en uppsäkring av spisanslutningen.
Mimlan skrev:
Hej!
Hade elektriker här som bytte ut våra gamla proppsäkringar av skruvmodell.(Huset byggt 1966 och vi behövde uppdatera oss)
Vi hade även ett nyare proppskåp med jordfelsbrytare samt en hel del nya ”vippsäkringar”.
Han tog ner skåpen och skruvade upp två nya Hager proppskåp samt kopplade om elen in i de nya skåpen.
Sedan när han åkt iväg upptäckte jag att han satt in nya säkringar i de nya skåpen.
Min fråga till er elkunniga lyder: Är det brukligt att man byter ut även de tre-fyra år gamla säkringarna istället för att återanvända dem?
Eller går det inte att använda dem en gång till?
Kan inte ett smack om el och anlitar alltid elfirmor vid eljobb men tänker att det verkar vara slöseri att slänga fräscha säkringar.
Tack på förhand!
En elektriker som städar efter sig! De är inte många.
Såklart. Var långt i tråden innan det uppenbara skrevs. Det är klart att man som kund antar att fullt brukligt material som redan finns inte kastas. Det är ju möjligt att TS kunde fått några hundralappar för det som "kastades" (sattes in hos en annan kund).Mikael_L skrev:
Sedan om 4 år har utförandet på grejorna ändrats igen vilket innebär att de nya dvärgbrytarna även de kommer att bryta mot de övriga - ska centralen bytas igen ?T tanker skrev:Det sitter minst 3 olika fabrikat av brytare i den "nya" elcentralen, har nog utökats flera ggr genom åren, senast kanske för 3-4 år sedan, men centralen är med all säkerhet äldre än så.
Det är bara dumt att spara några hundralappar på att återanvända gamla grejjer som ingen vet vad de varit med om.
Jag tror att du sover bättre nu när allt är ordning och reda, utbytt och nytt. Kostar det 10-15' så är jag övertygad om att det var värt det.
Med din motivation , JA ! Hur många hundralappar lägger man ut per år pga på det här resonemanget ? Eller är diazed centralernas porslinsäkringar faktiskt ur hållbarhetssynpunkt så mycket bättre ?
Om inte annat syns det i dem väldigt bra när sakerna har skadats av exv värme.
Hej Mimlan,
Det var minst sagt underhållande att läsa din tråd. Du fick ju i alla fall några svar som du verkar nöjd med, speciellt efter att du hittade bilden. Men man tar sig för pannan ibland när man läser de mest osannolika påståenden och repliker. Och självklart ska du inte behöva vara utbildat elektrikerkund, en något så när erfaren hantverkare vet vilka problem som kan uppstå och kan då hjälpa kunden med frågorna. Då kommer man också tillbaka. Som avslut vore det kul om du kunde visa en bild hur fint det blev.
Det var minst sagt underhållande att läsa din tråd. Du fick ju i alla fall några svar som du verkar nöjd med, speciellt efter att du hittade bilden. Men man tar sig för pannan ibland när man läser de mest osannolika påståenden och repliker. Och självklart ska du inte behöva vara utbildat elektrikerkund, en något så när erfaren hantverkare vet vilka problem som kan uppstå och kan då hjälpa kunden med frågorna. Då kommer man också tillbaka. Som avslut vore det kul om du kunde visa en bild hur fint det blev.
Mikael_L skrev:
Gamla centralen var full med tejpskarvar, det saknades jord till det nyrenoverade badrummet, troligtvis så saknades det nolla till den nya spisen, saknas nollan så kommer den nya spisen att brinna upp.
inget värde i gammalt el prylar. Man sätter inte in gamla prylar hos en kund då lurar man kunden dessutom så lämnar elfirmor garanti på sina jobb.Skumpe skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
De flesta skulle nog förfasas över hur mycket dugligt material det slängs varje dag...........Det mesta är slit och släng idag och byter man en central helt är det mer ekonomi i att byta allt än att sätta sig ner och reda upp vad som går att återanvända eller inte. Då ska man först riva den gamla och bygga den nya på plats med delvis gamla delar och så vet man ändå ingenting om skicket på det man monterar. Med allt nytt kan den byggas klar tidigare och bara monteras upp och kopplas in.
och elektrikerna hade i uppdrag att ordna de sakerna.Henrik771 skrev:
Om det var tejpskarvar i den gamla diazed-centralen ?
Hur gjorde de i den nya för att få bort dem ? Kunde samma jobb ha gjorts i den gamla centralen istället ?
Var det byglingarna mellan de olika skenorna som var tejpade ?
Var det verkligen tejpade skarvar ?
Eller var kablarna enbart tejpade som ett nötningsskydd ?
Här kommer en efterbild.F Försökersjälv skrev:Hej Mimlan,
Jag hade verkligen inte i min vildaste fantasi gissa att man skulle få så jäkla massa konstiga kommentarer bara för att man ställer en fråga i ett forum.
Men nu har jag lärt mig massor: Man ska tänka sig noga över vilken rubrik man sätter, den går inte att ändra när inlägget är lagt.
Man ska vara beredd på att det finns en hel del troll som gärna hoppar in och trollar.
Ska man anlita en hantverkare att utföra ett jobb så ska man ta in referenser.Gärna utbilda sig själv så man vet vilka frågor man ska ställa.
Innan hantverkaren lämnar ens hus så ska man be denne uppvisa vad det gjort, inte lita på att en hantverk som jobbat i 40 år utför sitt arbete korrekt.( tidigare firman som uppenbarligen enligt använt sig av gamla centraler och utgångna dvärgsäkringar , samma firma som drog in ojordad el i våra nya badrum)
I alla fall här kommer en efterbild, ska bara ta hit någon som kan dölja kablarna innan jag kan måla om väggen.
Frågan är vilka frågor jag ska ställa till den hantverkaren så det inte blir galet...
Renoverare
· MUNKFORS
· 67 inlägg
Problemet i den här tråden är bristande kommunikation - jag har jobbat en hel del med konsultverksamhet och tillverkning, det var ofta man fick förklara för kunderna vad som skulle utföras och varför - man får helt enkelt utbilda kunden något.
Lämnar man ett pris så är det bäst att "ligga" på den säkra sidan för att debitera ett lägre slutpris - jobbar man i gamla centraler brukar det finnas en del överaskningar,,,,
Att återmontera gamla säkringar är sådant som vi hemmapulare kan ägna oss år - en yrkesman som kostar minst 10 kr/minut ska inte syssla med sådant!
Lämnar man ett pris så är det bäst att "ligga" på den säkra sidan för att debitera ett lägre slutpris - jobbar man i gamla centraler brukar det finnas en del överaskningar,,,,
Att återmontera gamla säkringar är sådant som vi hemmapulare kan ägna oss år - en yrkesman som kostar minst 10 kr/minut ska inte syssla med sådant!
Ett förtydligande: Jordningen till elen var åtgärdad , dock av samma elektriker som ”glömt” jorda den. Jag ringde direkt till snickaren som byggt om badrummen när jag fick höra att kittlingarna vi fick i fingrarna när vi rensade golvbrunnen berodde på att elgolvet inte var jordat. Den gamla spisen saknade säkert en nolla då de var installerad 2003.Henrik771 skrev:
Försvinner tejpskarvar, blir det en jordtråd till badrummet och en nolla till spisen med automatik för att man byter till en plastkåpa?Henrik771 skrev: