42 621 läst ·
199 svar
43k läst
199 svar
Är det brukligt att elektrikern tar med sig kundens gamla elcentral?
Om det var så otroligt nödvändigt för elfirman att byta de gamla centralerna för att .. ... tja ... ...tja... bara var gamla, så kan man ju undra varför de inte samtidigt tyckte det var nödvändigt att byta de där gamla porslins-konex-kopplingarna i dosan mot wago eller något annat modernt ...?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Falkögon har vi nytta av på forumet. Så kan du upplysa oss om fabrikat och modell och årgång?Henrik771 skrev:
Hur vet du att den var full av tejpskarvar?Henrik771 skrev:
Hur vet du att dessa var dåliga? Jag skulle lita på en 100 år gammal tejpskarv för de visste vad de gjorde på den tiden.
Hur kommer det sig att man måste byta elcentralen för att åtgärda dessa tejpskarvar?
Jag kan inte tillräckligt mycket för att kunna avgöra om det blev värre men jag kan lukta mig till en blåsning...Mimlan skrev:
Har du betalat redan?
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 617 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 617 inlägg
Mina automatsäkringar (antar att det är det som du kallar dvärgbrytare) är ca knappt 40 år, har utan några som helst problem hängt med sedan 1982 när huset byggdes, så dom var väl av god kvalitet dåBo.Siltberg skrev:
EDIT: Kollade vad det var för fabrikat, SIEMENS så det var väl bra grejor på den tiden då
Redigerat:
Tack Mikael_L, jag har lärd mig mycket. En fråga: Är det nödvändig med så många jordfelsbryttare? Räcker det inte med en i huvudcentralen och eventuellt en i undercentralen?
Det är inte nödvändigt. I en ny anläggning (eller omgjord/förändrad i sån grad att de nya reglerna ifrån 1994 måste tillämpas) måste det finnas en jordfelsbrytare, undantaget är ifall det inte finns något enda uttag.F Försökersjälv skrev:
Där har vi grunden - vad som är måste.
Efter 1/1 1994 var det krav på JFB så fort det finns ett vägguttag (ska man vara petig så har vissa detaljer ändrats under åren, men i princip är det såhär).
Så allt som är nyuppfört måste ha JFB, äldre anläggningar från före 1994 får fortsätta vara som dom är, och de får dessutom repareras samt utökas i måttligt omfattning innan de nya kraven slår in.
Sen då ... är det lämpligt med endast en JFB?
Det är det som brukar få diskussionens vågor att gå höga. Jag är ingen fantast av att gödsla med JFB, hemma har jag två, hos TS skulle jag antagligen satt två.
Hemma har jag elen utomhus och tvättmaskin+ torktumlare på en JFB. Jag ska snygga till centralen någon gång i framtiden, då ska även spis och DM hamna på JFB för utomhus, dvs alla saker som har en viss benägenhet att orsaka jordfel samlar jag på en.
Kollar jag hur centralen som TS har fått så tycker jag det är en lite knepig uppdelning av JFB där.
Elpanna på egen, där brukar jag inte ha någon alls, inte kul ifall värmen havererar medan man är borta på resa under vintern. Utomhusgrupper verkar vara på samma JFB som kyl/frys, inget vidare enligt mig.
Skall värmepannan ha egen JFB (det kan ju vara föreskrivet så i inst.anvisningen) så blir det ju en egen där, sen antar jag att man kunnat klara sig med två till, men lite bättre uppdelning över vad som är på vad.
Det finns ännu ett skäl till att ha flera JFB, det krävs flera JFB då, det är ifall läckströmmar hos alla anslutna apparater överstiger 15mA, då kommer en enda JFB hela tiden lösa, utan att något är fel.
Det finns en tabell i någon standard, som anger ett antal olika läckströmmar för olika objekt, den är väl tilltagen, jag har för mig att det anges att spis har 10mA, vilket innebär att det behövs nästan en egen JFB för bara spisen ...
Så jag bryr mig inte om den tabellen, faktiskt.
Spännande och intressant att läsa ditt svar Mikael. Jo, det stod i luftvattenpumpens instruktion att den skulle föregås av JFB. Ännu mer intressant blir det när jag kom på att det var samma elfirma då som nu som skötte elbiten vid installationen av l/v pannan för exakt ett år sedan. Då på uppdrag från Rörfirman.
Hrmmm undrar varför den elkillen inte gjorde så när den kostnaden betalades av Rörfirman
( Ja, indirekt av mig som kund)
Hrmmm undrar varför den elkillen inte gjorde så när den kostnaden betalades av Rörfirman
( Ja, indirekt av mig som kund)
Det inte bara såg ut det var det också. Typexempel på ren idioti när allt var så välordnat även med den kompletterande gamla normcentralen och alla möjligheter att lägga om även i de två gängsäkringscentralerna för tex tre skilda JFB om man vill osv. Utförandet lämnar säkert lika mycket att önska nu som påstods kring hur det var före.Nyfniken skrev:
Tycker det är synd att TS skörtats upp så mycket både om man ser till vad jobbet från början gick ut på och hur det slutade. Lika synd tycker jag fast på helt andra grunder om de som även i denna tråden som vanligt lamt försöker komma "bröder till hjälp".
Är det godkänt att ta en skiva och såga ut för normcentralerna, och sätta dit den och täcka över alla synliga kablar med en skiva?
Skulle i så fall vara en snabb enkel lösning.
Sen ni som tycker det är helt ok att hantverkaren tar med sig helt funktionsdugliga delar.
Gör en större renovering hemma.
Bytt en del radiatorer. De gamla skulle jag sälja. Men termostaterna och ventilerna är bortplockade.
Ok?
Bytte fönster. Fönstren skulle sparas.
Fönstren är sparade. Men handtagen bortplockade.
Ok?
Sen ni som tycker det är helt ok att hantverkaren tar med sig helt funktionsdugliga delar.
Bytt en del radiatorer. De gamla skulle jag sälja. Men termostaterna och ventilerna är bortplockade.
Ok?
Ok?
Precis min fundering? Om man ska täcka alla synliga kablar. Vilket material ska det vara?M Mortsken skrev:Är det godkänt att ta en skiva och såga ut för normcentralerna, och sätta dit den och täcka över alla synliga kablar med en skiva?
Ok?
Ok?
Trä känns brandfarligt.
Bo.Siltberg skrev:
Falkögon har vi nytta av på forumet. Så kan du upplysa oss om fabrikat och modell och årgång?
Hur vet du att den var full av tejpskarvar?
Hur vet du att dessa var dåliga? Jag skulle lita på en 100 år gammal tejpskarv för de visste vad de gjorde på den tiden.
Hur kommer det sig att man måste byta elcentralen för att åtgärda dessa tejpskarvar?
Bo.Siltberg skrev:
Falkögon har vi nytta av på forumet. Så kan du upplysa oss om fabrikat och modell och årgång?
Bo.Siltberg skrev:
Fabrikatet är Merlin gerlin man säger MG i vanliga fall ett riktigt bra märke. Dom blev uppköpta schneider electric 2009 och heter Schneider Electric idag är vita med grön text.
Troligtvis heter säkringen C60H och har artikelnummer 24960 10A och 24961 för 16A
det stod i en kommentar, skall man skarva kabel i central så skall man använda isolerade pressskarv enligt föreskrifterna allt annat är förbjudet, man bör inte skarva överhuvudtaget.