42 619 läst ·
199 svar
43k läst
199 svar
Är det brukligt att elektrikern tar med sig kundens gamla elcentral?
FK är de kablarna som går i kanaler fram till t.ex. vägguttag.Mimlan skrev:
Eftersom dessa bara har ett lager av isolering ska de ej vara synliga/åtkomliga, dom syns och är åtkomliga ovanför det vänstra hörnet på den högra centralen.
Jag är inte heller elektriker men jag tror det är så det ligger till
Det man ser i dessa två bilder är ej OK.Mimlan skrev:
De smala färgglada ledarna (FK eller EK) är endast enkelisolerade och måste vara skyddade med ett extra skikt.
Vill man rida på kanten av reglerna kan man hävda IP20, dvs att bara man inte kommer åt ledarna med "provfingret", som är 12,5 mm i diameter, så är det OK. Så någon minimal springa där man kan skymta ledarna genom är ofta inget regelmässigt fel, men här ser det sämre ut.
Ett absolut regelmässigt fel. Men detta är en jobbig grej att fixa, det finns inga klockrena enkla lösningar, kan jag också meddela, kanske därför de genade. Tja, ett doslock hade de åtminstone lätt kunna satt på, och lite vit PVC-slang över de synliga ledarna ovan centralen, det hade gjort det bättre med nästan ingen jobb alls.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske bara vi två ???Nyfniken skrev:
edit:
Men får man bara till en fin gruppförteckning och målar om väggen så blir det bra mycket snyggare direkt. Då kan jag fortfarande klaga lite på några fula kabeldragningar, en över och några på höger sida, men färg och gruppförteckning kommer lyfta det en del.
Men själv skulle jag kanske inte ens brytt mig om att byta det gamla, det såg ju inte så tokigt ut.
Att fixa till lite röra bakom befintligt kan ju inte ta så lång tid. Och det måste ju göras även om man byter, sådeså ...
Redigerat:
Menar du de ledningar jag ringat in med gult?fungerar det om man sätter dit ett lock över kablarna i det runda hålet?Mikael_L skrev:
Det man ser i dessa två bilder är ej OK.
De smala färgglada ledarna (FK eller EK) är endast enkelisolerade och måste vara skyddade med ett extra skikt.
Vill man rida på kanten av reglerna kan man hävda IP20, dvs att bara man inte kommer åt ledarna med "provfingret", som är 12,5 mm i diameter, så är det OK. Så någon minimal springa där man kan skymta ledarna genom är ofta inget regelmässigt fel, men här ser det sämre ut.
[bild] [bild]
Ska jag ringa hit elektrikern om de andra kablarna jag ringat in ovanför de nya centralerna?
Ja ett doslock över hålet är ju jättebra, man måste troligen ta bort locket på centralen, ev lossa lite på en skruv i väggen också, men det är väl ganska OK.
Eller så snidar man ut lite ur doslocket så det går bra att få på plats med kåpan på centralen borta, det blir jättebra.
De andra ledningarna är knöligare att få till bra och snyggt, men trä ledarna i slang eller "kabelavskal" kan ju vara en ganska snabb och enkel lösning som inte är så dum, eller så sätter man en liten kort bit kabelkanal tvärs över ovankant av centralen, som döljer detta (gärna både och då).
Eller så snidar man ut lite ur doslocket så det går bra att få på plats med kåpan på centralen borta, det blir jättebra.
De andra ledningarna är knöligare att få till bra och snyggt, men trä ledarna i slang eller "kabelavskal" kan ju vara en ganska snabb och enkel lösning som inte är så dum, eller så sätter man en liten kort bit kabelkanal tvärs över ovankant av centralen, som döljer detta (gärna både och då).
Mimlan skrev:
Hej!
Hade elektriker här som bytte ut våra gamla proppsäkringar av skruvmodell.(Huset byggt 1966 och vi behövde uppdatera oss)
Vi hade även ett nyare proppskåp med jordfelsbrytare samt en hel del nya ”vippsäkringar”.grejjerna kommer han att använda till svartjobb
Han tog ner skåpen och skruvade upp två nya Hager proppskåp samt kopplade om elen in i de nya skåpen.
Sedan när han åkt iväg upptäckte jag att han satt in nya säkringar i de nya skåpen.
Min fråga till er elkunniga lyder: Är det brukligt att man byter ut även de tre-fyra år gamla säkringarna istället för att återanvända dem?
Eller går det inte att använda dem en gång till?
Kan inte ett smack om el och anlitar alltid elfirmor vid eljobb men tänker att det verkar vara slöseri att slänga fräscha säkringar.
Tack på förhand!