P
Är ju helt omöjligt att veta varför allt byttes utan att fråga elektrikern som gjorde det. blir ju rena spekulationer. Gamla dvärgbrytare kan ju sluta funka om dom levt ett hårt liv och vissa märken skiljer ju i höjder från fästskenan och andra sitter anslutningarna på olika höjder , olika utföranden osv.. Så i vissa centraler blir det att se för jävligt ut att återanvända enstaka säkringar / dvärdgbrytare. vissa drvärgbrytare kan också se väldigt "krokiga ut" i anslutningar och sånt om nån har dragit för kung och fosterland . Sett en del sånt när man jobbade på industri som reperatör... kostnaden för dvärgbrytare / säkringar är rätt låg i sammanhanget så hittar man tveksamheter så byter man till nytt. Är ju den som gjort centralbytet som man ringer om nåt strular och sitter det då tveksamma grejer där som nån tidigare förstört så vill man inte lämna garanti på dom helt enkelt... Som yrkesman och hantverkare så vill man ju lämna ett jobb som ser bra ut efter sig så att spekulera i om dom är bytta i onödan eller inte är vi nog tyvärr inne på rena gissningslekar.

Sen finns det å andra sidan folk som byter saker i onödan för det ger mer vinst javisst är det så ,men utan all fakta så blir det bara gissningar tyvärr.

Det kan vara slöseri och det kan mycket väl vara befogat också. Är fakturan på den nivå ni kommit överens om så är väl allt bra egentligen kan jag tycka

• Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Elektriska centraler med säkringar och ledningar på en vägg före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det skulle verkligen behövas lite före-bilder här på den gamla elcentralen. Att den är "rörig" och att det förekommer tejpskarvar är ingen skäl till att byta den, utan det beror mer på dess skick som helhet. Inte ens om den saknar JFB behöver man byta den. Nu kanske ni kom "överens" här i och med att de "dömde ut" den gamla centralen, men det är definitivt inte praxis att samtidigt ersätta en 3-4 år gammal normcentral som satt bredvid med nya komponenter, speciellt inte utan att fråga. Det vore riktigt illa om detta skulle vara en praxis. Men vi kommer inte längre i frågan utan mer detaljer.
Halleluja! Jag kom på nyss att jag mailade en bild på centralerna till firman!
Så här kommer en förebild.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nu är det ju ingen som vet vad "den g:a" var och vad den innehöll. Vore det nått i stil med Din-Line eller M-line säkringar skulle troligen även jag plocka ner den och ersätta den med nya riktiga apparater för att sedan kasta dom g:a (3-4 år g:a). Så innan någon vet vad som kastats kanske man inte ska vara så säker på att det var ett stort fel, det kanske var ett helt rätt beslut. Och eftersom TS är helt novis lär vi aldrig få veta.
Kom på att jag mailat en bild på centralerna till firman.

• Elskåp med säkringar och grupperade säkerhetsbrytare på en vägg.
    Skapa konto
Dom dvärgbrytarna är minst 10 år gamla, har utgått från sortimentet sen länge. Har ett par på hyllan (nya) när vi skall komplettera med någon grupp i befintlig central.
Hade jag som elektriker åkt på det jobbet hade jag rekommenderat kunden och byta allt.

• Gilla
stefan57 och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Hör och häpna, jag har aldrig hört att kunder klagar på att man tar med sig allt gammalt skräp, däremot har jag vid ett flertal tillfällen hört talas om kunder som är missnöjda för att hantverkaren inte taget med sig "skräpet". Och vad elektrikern tagit med isg den här gången har vi ingen aning om, det kan ju lika gärna vara bara skräp.
Jag tror inte att någon är så närig att någon plockar med sig begagnade saker för att få möjligheten att sälja det på nytt. Betänk att "vinsten" för ett företag är mycket mindre (pga mycket lägre inköpspris) än för en privatperson. Jag tror ingen vill chansa med sitt rykte för att tjäna några enstaka kronor.
Jag har inte klagat på att firman tog med sig skräpet. Min rubriksättning blev däremot felaktig och går inte att ändra i efterhand har jag insett.
Min fråga var i ursprungsinlägget om man inte kunde återanvända 3-4 år gamla dvärgsäkringar.
Med tanke på diverse kommentarer i denna tråd så har jag också insett att i detta forum är det fler som gärna ger mig en bra förklaring medan andra tycker att livet i karantän är så tråkigt att de gärna roar sig på en TS okunnighet genom att fälla idiotiska kommentarer.

• Gilla
  • Älska
Donn och 1 till
  • Laddar…
Henrik771 Henrik771 skrev:
Dom dvärgbrytarna är minst 10 år gamla, har utgått från sortimentet sen länge. Har ett par på hyllan (nya) när vi skall komplettera med någon grupp i befintlig central.
Hade jag som elektriker åkt på det jobbet hade jag rekommenderat kunden och byta allt.
Tack för svar Henrik!
Då har jag rätt i mitt antagande att den förra elfirman fuskat rejält. Inte bara dra in ojordad el i nybyggnation av badrum.
Tråkigt att den nya firman inte kunde förklara det för mig så hade jag sluppit utsättas för en massa spott och spe ifrån vissa i min tråd!

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Om du klickar på skiftnyckeln högst upp i tråden så kan du välja Ändra rubrik. Jag gjorde det i en av mina egna trådar för 10 min sen.

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Om du klickar på skiftnyckeln högst upp i tråden så kan du välja Ändra rubrik. Jag gjorde det i en av mina egna trådar för 10 min sen.
Har försökt med lycka inte .

Skärmdump av diskussionsforum med en öppen tråd och kommentarsfält, cirkel runt inställningsikonen.
Skapa konto

Har du inte alternativet Ändra rubrik här:
Skärmdump av en forumtråd på Bygghus.se med diskussion om elektriker och kundmaterial.
Skapa konto

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
[bild]
Har du inte alternativet Ändra rubrik här:
[bild]
Nej tyvärr kommer det inte upp den raden

Så här ser det ut

• Skärmdump från ett diskussionsforum visar trådtitel och navigationsoptioner.
    Skapa konto
E elmont skrev:
Hör och häpna, jag har aldrig hört att kunder klagar på att man tar med sig allt gammalt skräp, däremot har jag vid ett flertal tillfällen hört talas om kunder som är missnöjda för att hantverkaren inte taget med sig "skräpet". Och vad elektrikern tagit med isg den här gången har vi ingen aning om, det kan ju lika gärna vara bara skräp.
Jag tror inte att någon är så närig att någon plockar med sig begagnade saker för att få möjligheten att sälja det på nytt. Betänk att "vinsten" för ett företag är mycket mindre (pga mycket lägre inköpspris) än för en privatperson. Jag tror ingen vill chansa med sitt rykte för att tjäna några enstaka kronor.
Njaa, min mor hade en elektriker i huset för några år sedan (byte av trapparmatur och en lampa i källaren och kontroll/byte av kabeln till trapparmaturen.)

Elektriker: när man borrar och håller på i ett betongtak lär det regna cementdamm så det säger jag inget om men kabelstumparna och era spik/skruv/klammer !!!

Och jo jag har ett förflutet som servisman (värmepumpar/spisar/småvaror osv) men nej jag har inte papperna eller vanan till det jobbet de här två killarna skulle göra, men strö inte kablar runt er !

Redigerat:
Det är lite fantastisk att läsa elektrikers svar i den här typen av trådar. Det är väldigt ofta det gnälls på att kunden inte frågar om saker och ting, och därför får denne skylla sig själv om något inte blivit som önskat. Men att elektrikern skulle bemöda sig att fråga kunden om något...nänä...sånt håller inte vi elektriker på med inte. Vi gör som vi alltid gör, det måste ju kunden fatta...eller så får denne fråga. Hur kunden nu skulle kunna fråga om något den kanske inte ens är medveten om, det ryms inte inom elektrikerns intellekt.

Elektrikern i det här fallet hade mycket väl kunnat undvika TS besvikelse/förvirring genom att ställa frågan: "Vill du att vi återanvänder den (halv)gamla centralen och/eller dess säkringar? Det kommer kosta X kr mer (eller mindre) och det innebär att du får två olika centraler. Eller vill du att vi byter ut rubbet så det blir nytt, fräscht och enhetligt. Det kommer kosta X kr mer (eller mindre)."

Om svaret blir byt ut allt så borde det komma naturligt från elektrikern: "Vad vill du att vi gör med den (halv)gamla centralen. Ska vi ta den med skräpet eller vill du behålla den?"

I elektrikerns värld har alltid kunden fel...eftersom h*n själv alltid har rätt.

Disclaimer: Det finns många väldigt bra och omtänksamma elektriker...men man ser dem sällan försvara privatkunder på detta forum, även om det finns undantag som bekräftar regeln.

• Gilla
Donn och 14 till
  • Laddar…
Det sitter minst 3 olika fabrikat av brytare i den "nya" elcentralen, har nog utökats flera ggr genom åren, senast kanske för 3-4 år sedan, men centralen är med all säkerhet äldre än så.

Det är bara dumt att spara några hundralappar på att återanvända gamla grejjer som ingen vet vad de varit med om.

Jag tror att du sover bättre nu när allt är ordning och reda, utbytt och nytt. Kostar det 10-15' så är jag övertygad om att det var värt det.

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.