K knipo skrev:
Att hantverkare skall städa upp efter sig är väl olika syn beroende på vad de sysslar med samt vad man kommer överens om.
Men att ”städa upp” innebär väl ändå inte att man tar med sig fungerande prylar, i synnerhet inte utan att fråga. Oavsett hur arbetet blivit utfört eller hur det såg ut innan elektrikern satte klorna i anläggningen så tycker jag att man som hantverkare, i detta fallet elektrikern, definitivt skall fråga om kunden vill behålla de gamla centralerna eller om de skall ”kastas” o tas med av elektrikern.
Allt annat är ju stöld.

O nu behöver alla inte börja fråga om elektrikern även skall fråga om gamla klammer o avklippta kabelstumpar o annat mög.
Men sådant som uppenbarligen inte är skräp anser jag att det frågar man om innan man tar det med sig.
Jag hade blivit förbannad om en elektriker snott med sig en central som bara är några år gammal o fullt fungerande. Han hade fått köra tillbaka den på sin egen fritid eller på företagets bekostnad.
Den kanske jag skulle behöva i uthuset tex.

Om man lämnar in bilen till en däckkrängare för att byta till sommardäck så vill man ju behålla de andra hjulen. Inte behåller han dem som skräp.
Om man nu som TS själv påpekar inte har en aning om el, så varför då lämna kvar den gamla centralen?

Vad ska kunden med den till?
Knappast som prydnad i bokhyllan

Staffans2000
P Putte 9497 skrev:
Den representanter ändå ett värde. Något kanske en granne, älskare, misssionspastor, far, svåger etc.... kunde ha nytta av.

Staffan

• Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den representanter ändå ett värde. Något kanske en granne, älskare, misssionspastor, far, svåger etc.... kunde ha nytta av.

Staffan
Det är sant eller annars hamnar den i något hörn och i framtiden kanske en barnfamilj flyttar in och använder den som dockhus, vem vet inte jag

• Gilla
vvs facit
  • Laddar…
Nu är det ju ingen som vet vad "den g:a" var och vad den innehöll. Vore det nått i stil med Din-Line eller M-line säkringar skulle troligen även jag plocka ner den och ersätta den med nya riktiga apparater för att sedan kasta dom g:a (3-4 år g:a). Så innan någon vet vad som kastats kanske man inte ska vara så säker på att det var ett stort fel, det kanske var ett helt rätt beslut. Och eftersom TS är helt novis lär vi aldrig få veta.

• Gilla
dan_norstedt och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Om man nu som TS själv påpekar inte har en aning om el, så varför då lämna kvar den gamla centralen?

Det spelar ingen som helst roll.
Det är kundens egendom, och då skall således kunden själv få ta ställning till om den skall ”kastas” eller stanna kvar.
Om kunden inte vill ha den så säger den sannolikt det till elektrikern. Men elektrikern (eller random hantverkare) skall inte bestämma det åt kunden.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Hör och häpna, jag har aldrig hört att kunder klagar på att man tar med sig allt gammalt skräp, däremot har jag vid ett flertal tillfällen hört talas om kunder som är missnöjda för att hantverkaren inte taget med sig "skräpet". Och vad elektrikern tagit med isg den här gången har vi ingen aning om, det kan ju lika gärna vara bara skräp.
Jag tror inte att någon är så närig att någon plockar med sig begagnade saker för att få möjligheten att sälja det på nytt. Betänk att "vinsten" för ett företag är mycket mindre (pga mycket lägre inköpspris) än för en privatperson. Jag tror ingen vill chansa med sitt rykte för att tjäna några enstaka kronor.

• Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Hör och häpna, jag har aldrig hört att kunder klagar på att man tar med sig allt gammalt skräp, däremot har jag vid ett flertal tillfällen hört talas om kunder som är missnöjda för att hantverkaren inte taget med sig "skräpet". Och vad elektrikern tagit med isg den här gången har vi ingen aning om, det kan ju lika gärna vara bara skräp.
Jag tror inte att någon är så närig att någon plockar med sig begagnade saker för att få möjligheten att sälja det på nytt. Betänk att "vinsten" för ett företag är mycket mindre (pga mycket lägre inköpspris) än för en privatperson. Jag tror ingen vill chansa med sitt rykte för att tjäna några enstaka kronor.
Som jag tidigare skrivit så blev rubriksättningen felaktig!
Min fråga var: är det vanligt att elektrikern byter ut en 3-4 år central med dvärgsäkringar mot en ny!

Mimlan Mimlan skrev:
Som jag tidigare skrivit så blev rubriksättningen felaktig!
Min fråga var: är det vanligt att elektrikern byter ut en 3-4 år central med dvärgsäkringar mot en ny!
Du borde kanske istället formulera om frågan till "Är det vanligt att ni byter ut en elcentral som är 3-4 år gammal?" Sedan ställer du frågan till elfirman. Detta är ett privat forum och vi kan omöjligt svara på frågan

P Putte 9497 skrev:

Varför byta ut den?
Varför inte använda alla dvärgsäkringar eller jordfelsbrytare som satt i den var min fråga?
Ja du Putte 9497: vad är det i denna tråd som du inte förstår??
Är du ett troll?

• Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Du borde kanske istället formulera om frågan till "Är det vanligt att ni byter ut en elcentral som är 3-4 år gammal?" Sedan ställer du frågan till elfirman. Detta är ett privat forum och vi kan omöjligt svara på frågan
Absolut kan du hjälpa mig omformulera min rubrik?

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Mimlan Mimlan skrev:
Absolut kan du hjälpa mig omformulera min rubrik?

Mimlan Mimlan skrev:
Nu är det ju inte städningen jag pratar om ,utan det faktum att en relativt ny central bytts ut utan kommunikation med mig och att de dvärgströmbrytarna som satt i den centralen togs med.
Man vill ju lämna ett proffsigt jobb efter sig, säkringar är en liten kostnad, kostar inte mera än en burk målarfärg, kunden får hoppas att Elektrikern vet bäst

Mikael_L
Professionellt är att ta vara på sin kunds intressen.
Det behöver inte göra det omöjligt att byta till nya säkringar, men någon slags anledning till bytet bör väl finnas.

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Hon måste ju fråga elektrikern

Mimlan, jag har ju ingen aning om vad som byttes ut och varför, men det finns material som även jag skulle byta ut även om det bara är en par år gammalt. Och ska jag byta central är det högst troligt att jag i stället för en mindre tar en lite större så att allt får plats i samma kapsling.
MEN hur jag skulle gjort hos dig har jag ingen aning om för jag vet ju inte förutsättningarna, vilket ingen av oss som svarar gör.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.