Det som är bra med byggahus, är att man tvingas analysera allt. ❤️

Lärt mig mkt och landat i att jag köper en hygrometer och håller koll på RF. Drar den iväg så blir det avfuktare eller fläkt som drar ut luft genom vinkeln fönster med tätning runtom.

Tack alla igen!

Jag jobbar professionellt med detta dagligen om det gör dig lugnare och är utbildad både i byggfysik och fukt i byggnader

• Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MYCKET tryggare. Tack! 🙏

D D_Anders skrev:
Om man börjar värme ett kallt och lite fuktigt utrymme kan väl den varmare luften transportera mer fukt till kallare ytor där det sen kan kondensera?
Om man tillför fukt ja. Det räcker inte att värma luften som många verkar tro.

Skulle situationen förändras om man såg till att komfortvärmen i sängen kommer från en elektrisk bäddmadrass? (undervärme är mycket effektivare än övervärme från en filt även under ett täcke) Jämfört med att köra enbart kupevärmare i TS fall borde det ju vara bättre RF-mässigt då man kan ha en lägre temperatur i rummet generellt.

Jag handlade ett par sådana för ett par år sedan för att det var lyxigt att slå på den/m, gå på toaletten och sedan kunna krypa ner i en varm säng. Och för att det är gott med frisk luft och att slippa ha ett elektriskt element som hatar mig för att jag vill ha fönstret öppet bitvis även i tvåsiffriga minusgrader. Jag vill även tro att jag sänker min elförbrukning med att ha ett par 120w (på högsta nivån) värmekällor under natten istället för ett 1000w element som står och arbetar i draget...

• Gilla
tobefound
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
TS fall borde det ju vara bättre RF-mässigt då man kan ha en lägre temperatur i rummet generellt.
Vad betyder "bättre" i sammanhanget? Lägre temperatur gör ju att RF blir högre.

useless useless skrev:
Om man tillför fukt ja. Det räcker inte att värma luften som många verkar tro.
I ts fall kanske det inte är ett problem. Allmänt sett så kan det ju dock vara gott om fukt lagrat i allt material i huset. När värmen stiger så börjar den dunsta. Om luften sen kommer i kontakt med kallare ytor innan den lämnar huset så är det risk att det bildas kondens. Det är alltså ojämn temperatur som ger risker.

T tobefound skrev:
Men…. Det var ju hela frågan, att om jag värmer, hur blir det då?

Det är precis det här jag menar, en del säger att allt går bra, inget att tänka på (@useless @hempularen @eplgh @mexitegel) medan andra är mittemellan och du säger nu att man inte ens ska värma….!!?

Klart det blir förvirrande då! Är det ngn som jobbar med detta och faktiskt VET?

Men jag gillar svaret att ha en avfuktare där. Och fortfarande inte hört ngn som tycker att det låter vettigt med en tät matta/gardin mellan de två utrymmena vilket är mitt förslag. Utan istället är det bara: kör på, världen går inte under, du är nojig, till att nej, värm aldrig.
Jag är byggnadsingenjör och jobbar med sådana frågor och till skillnad från de flesta här som killgissar hej vilt så vet jag hur det fungerar. Därav mitt inlägg.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag jobbar professionellt med detta dagligen om det gör dig lugnare och är utbildad både i byggfysik och fukt i byggnader
T Timmenpettsson skrev:
Jag är byggnadsingenjör och jobbar med sådana frågor och till skillnad från de flesta här som killgissar hej vilt så vet jag hur det fungerar. Därav mitt inlägg.
Spännande. Då har vi två som jobbar med detta och som kommer med ungefär två motstridiga svar.

Jag kör hygrometer, ”stänger” av slussen med ångspärr och gör en gardinpassage. Öppnar fönstret för tilluft och kanske skickar ut frånluften med fläkt om det blir för dålig luft och/eller för mkt fukt smiter ut i långskeppet.

Update: 19 grader i vinkeln nu och RF 51 medan det är 6 grader i långskeppet och RF 39 där.

useless useless skrev:
Vad betyder "bättre" i sammanhanget? Lägre temperatur gör ju att RF blir högre.
Ökad ventilation borde vara möjlig med punktvärme i sängen och borde ju därmed kunna transportera bort mer perspiration? Men jag antar att en avfuktare sköter jobbet bättre men den låter mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.