7 136 läst ·
39 svar
7k läst
39 svar
Är det att okej att värma upp denna del av nyisolerad övervåning?
Bor i nybyggt hus (2022). Inreder så smått övervåningen själv och har nu i stort gjort klart allt underarbete. Det vill säga:
- Luftspaltat med 48mm läkt och 3 mm board
- Takstolar är 195mm.
- Salat ut två varv ovanpå med 70 + 70.
- Isolerat med stenull tre varv med 145 + 70 + 70
- Plastat stora delen (det gröna) med ångspärr men inte tätat med tejp överallt ännu. Rödmarkerat saknar plast helt. Med andra ord, det är inte tätt på ngt sätt i grönt.
- Gula delen (vinkeln) är helt plastad och tätad med tejp så gott jag kan samt läktad för innervägg/tak.
Taket ovanpå är utifrån och in tegelpannor, ngn vattentät tjock duk sedan oljehärdad board (det är denna jag skapar luftspalten mot med vanlig porös 3mm board). Det sitter ventiler/mögelstopp alla tre gavlar. Och luftspalterna leder upp till fritt utrymme i nock att ventilera med ca 40 cm ovanför isoleringen.
Min fråga är:
Vi får ett gäng gäster över jul och jag hade hoppats hinna täta även allt i det gröna. Så är inte fallet.
Men vinkeln (gula) är helt klar. Finns det ngn risk med att ta in ett el-element eller kupevärmare för att värma upp den delen även om den stora (gröna) delen inte är klar? Tänker ur ett kondensperspektiv då. För nu ska ju tekniken vara rätt i vnikeln, dvs kall luft kommer in mot luftspalten som transportes upp och ut via nock och gavelventiler. Varm luft inifrån ska ångspärren stoppa. Så bör bli minimalt med kondens.
Men det kanske läcker för mkt värme ut i det gröna från vinkeln, och då kanske kondens uppstår där efter det inte är tätt överallt?
Kan man sätta en isoleringsfilt eller liknande i öppningen (blått) för att på så sätt stopp värmen att komma ut?
Vad säger ni som kan detta bra?
Vi vill ju alltså gärna kunna ta upp ett par sängar och en soffa där för att minska människotätheten.
Två bilder bifogas på vinkeln också.
Tacksam för många men gärna vettiga och förklarande svar innan jul!
God Jul alla och Gott Nytt År!!
- Luftspaltat med 48mm läkt och 3 mm board
- Takstolar är 195mm.
- Salat ut två varv ovanpå med 70 + 70.
- Isolerat med stenull tre varv med 145 + 70 + 70
- Plastat stora delen (det gröna) med ångspärr men inte tätat med tejp överallt ännu. Rödmarkerat saknar plast helt. Med andra ord, det är inte tätt på ngt sätt i grönt.
- Gula delen (vinkeln) är helt plastad och tätad med tejp så gott jag kan samt läktad för innervägg/tak.
Taket ovanpå är utifrån och in tegelpannor, ngn vattentät tjock duk sedan oljehärdad board (det är denna jag skapar luftspalten mot med vanlig porös 3mm board). Det sitter ventiler/mögelstopp alla tre gavlar. Och luftspalterna leder upp till fritt utrymme i nock att ventilera med ca 40 cm ovanför isoleringen.
Min fråga är:
Vi får ett gäng gäster över jul och jag hade hoppats hinna täta även allt i det gröna. Så är inte fallet.
Men vinkeln (gula) är helt klar. Finns det ngn risk med att ta in ett el-element eller kupevärmare för att värma upp den delen även om den stora (gröna) delen inte är klar? Tänker ur ett kondensperspektiv då. För nu ska ju tekniken vara rätt i vnikeln, dvs kall luft kommer in mot luftspalten som transportes upp och ut via nock och gavelventiler. Varm luft inifrån ska ångspärren stoppa. Så bör bli minimalt med kondens.
Men det kanske läcker för mkt värme ut i det gröna från vinkeln, och då kanske kondens uppstår där efter det inte är tätt överallt?
Kan man sätta en isoleringsfilt eller liknande i öppningen (blått) för att på så sätt stopp värmen att komma ut?
Vad säger ni som kan detta bra?
Vi vill ju alltså gärna kunna ta upp ett par sängar och en soffa där för att minska människotätheten.
Två bilder bifogas på vinkeln också.
Tacksam för många men gärna vettiga och förklarande svar innan jul!
God Jul alla och Gott Nytt År!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ok, och hur känsligt är det om det finns minsta lilla häftklammerhål i plasten? Letar sig varm luft in i isoleringen då och kondenserar mot kall yta?mexitegel skrev:
Eller om varm luft kommer ut i stora ytan (grönt) där det är kallt och inte tätt?
/T
Jag tror också det. Jag menar, har ju ändå byggt och tänkt enligt bästa förmåga och hittills verkar allt vara rätt gjort. Man vill bara inte gambla med ngt för att man gissar.useless skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Nu gäller det ju dessutom som jag förstår det bara några dagar över jul? Även OM det mot förmodan skulle bli kondens, så hinner den inte ställa till något på den korta tiden.
Och då tänker du isf kondens ute i stora utrymmet (gröna)? För om det är gjort som det ska, så tänker jag att värme för evigt borde funka i vinkeln även om golv tak och väggar inte är på plats. Eller kan det vara så att man även behöver ta hål för ventilation för att allt ska korrekt?H hempularen skrev:
Vi har frånluftsvärme på undervåningen och vattenburen värme i element. Kommer dra upp denna värme på övervåningen när allt är plastat.
Vart ska all fukt du är rädd för komma ifrån?
Det blir ju inte kondens ah att man värmer luft och kyler den igen, utan den varma luften måste tillföras vatten någon stans ifrån. Vanligtvis kommer den från människorna och verksamheten i huset, men i ett rum som i huvudsak används några timmar per dygn för att sova i är det inga större mängder.
Det blir ju inte kondens ah att man värmer luft och kyler den igen, utan den varma luften måste tillföras vatten någon stans ifrån. Vanligtvis kommer den från människorna och verksamheten i huset, men i ett rum som i huvudsak används några timmar per dygn för att sova i är det inga större mängder.
Men säg att jag värmer upp vinkeln hyfsat, till 15 grader iaf och kör på detta 7 dagar. Vinkeln ska ju klara det, den är ju byggd för det nu. Men kan varmluft som osar ut i stora delen vara ett problem? Ja, det kommer ju vara personer i vinkeln från och till hela dagarna, så kanske även varm fuktig luft kommer ut i stora delen.
Jo, visst fukttillskott blir det såklart. Men knappast något som ställer till några problem. Det skulle ju bli lika mycket fukt om folk vistades där några timmar och det inte var uppvärmt. Hade du sett det som ett lika stort problem?T tobefound skrev:
Ja, precis, det hade jag nog. Men inte lika kul att hänga där länge i nollgradigt.useless skrev:
Så det jag undrar nu är: 7 dagar med folk i semiuppvärmd vinkel, bra eller dålig idé med värmegardin eller inte ut mot stora utrymmet?
Jag frågar alltså för att jag är en glad amatör, kan så klart googla mer, men det här är ett sånt specialfall att det vore bra med input från andra som har koll på fuktvandring och kondens.
Jag har inget riktigt svar men om du använder en avfuktar får du varmt och blir av med fukt om den nu skulle vara en fara