Har anlitat takfirma som lagt om mitt tak. De har gjort många fel.

De har monterat fågelband på ovansidan av hängrännorna, men på undersidan ser det ut som på bilderna. När jag påpekat för firman att detta inte är fackmässigt, och att öppningarna motverkar fågelbandets funktion (skydd mot skadedjur) får jag bara till svar att det ska vara så eftersom taket behöver ventileras.

Är detta fackmässigt? Hur åtgärdar jag detta bäst på egen hand?

• IMG_1241.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1240.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1235.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1234.jpeg
    Skapa konto
Ta gärna lite bilder med lite mer distans också.

• Gilla
kjellinge
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Ta gärna lite bilder med lite mer distans också.
1783709995444.png
Skapa konto

• Gilla
Albin Ymsjö
  • Laddar…
Exakt samma lösning gjorde den firma jag anlitade, Älggården Tak och de påstod att det var helt i sin ordning och enligt offert. Som fågelbandet är monterat så tar ju sig fåglarna in obehindrat.
Jag fick betala extra för att få det åtgärdat men det var ändå en bagatell i sammanhanget då mycket annat blev galet.

Hur sitter hängrännan egentligen, ser ut att sitta väldigt högt? Är det inte fotplåten man ser under rännan? 1783711773911.png
Skapa konto

Figur från Träguiden.

Unikt namn
Är det den en liknande produkt som är monterad?
4215 9046441.jpg
Skapa konto

Centano Centano skrev:
Hur sitter hängrännan egentligen, ser ut att sitta väldigt högt? Är det inte fotplåten man ser under rännan? [bild]
Figur från Träguiden.
Det man ser i öppningarna är ytan med ströläkt och bärläkt. Dvs samma yta som fågelbandet är tänkt att skydda.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Är det den en liknande produkt som är monterad?
[bild]
Ja. Fågelband finns på ovansidan av hängrännorna (mellan hängränna och takpanna).

Mina bilder visar en öppning på undersidan av hängrännan. Det man ser i öppningen på mina bilder är takpapp och läkt.

B Bitterhetsakademin skrev:
Exakt samma lösning gjorde den firma jag anlitade, Älggården Tak och de påstod att det var helt i sin ordning och enligt offert. Som fågelbandet är monterat så tar ju sig fåglarna in obehindrat.
Jag fick betala extra för att få det åtgärdat men det var ändå en bagatell i sammanhanget då mycket annat blev galet.
Var det dyrt att få det fixat? Hade tänkt att jag lika väl kan skruva dit något själv.

Min enda farhåga är att det då blir en ursäkt för firman att neka åtgärd om jag upptäcker andra fel i framtiden.

Firman har rätt.
Fågelbandet ska sitta mellan bärläkt och panna.
Ej på undersidan så som du vill.

• Gilla
Sten E62 och 1 till
  • Laddar…
T Tjrex skrev:
Firman har rätt.
Fågelbandet ska sitta mellan bärläkt och panna.
Ej på undersidan så som du vill.
Jag har inga invändningar på hur fågelbandet är monterat. Invändningen gäller öppningarna som jag tycker motverkar fågelbandets funktion.

M Mishkin skrev:
Jag har inga invändningar på hur fågelbandet är monterat. Invändningen gäller öppningarna som jag tycker motverkar fågelbandets funktion.
Det ska vara öppet där.
Om du sätter något där är risken att d täpps igen med tiden och att vatten blir stående.

Extra plus i kanten för firman som målat in läkten också.

• Gilla
Leonardt och 1 till
  • Laddar…
M Mishkin skrev:
Var det dyrt att få det fixat? Hade tänkt att jag lika väl kan skruva dit något själv.

Min enda farhåga är att det då blir en ursäkt för firman att neka åtgärd om jag upptäcker andra fel i framtiden.
Jag påtalade det för firman som höll med om att ett enkelt fågelband saknar funktion och satte dit ett band i underkant mot 2000 i pristillägg men då var ju ställningen kvar så ett minimalt extra arbete.
Bandet är ju ganska glest så det bör inte påverka luftcirkulationen i någon större utsträckning.

• Gilla
Mishkin
  • Laddar…
M Mishkin skrev:
Har anlitat takfirma som lagt om mitt tak. De har gjort många fel.

De har monterat fågelband på ovansidan av hängrännorna, men på undersidan ser det ut som på bilderna. När jag påpekat för firman att detta inte är fackmässigt, och att öppningarna motverkar fågelbandets funktion (skydd mot skadedjur) får jag bara till svar att det ska vara så eftersom taket behöver ventileras.

Är detta fackmässigt? Hur åtgärdar jag detta bäst på egen hand?
Många som gör så! Vi sätter också oftast rännan i bärläkten för att den ska hamna längre upp så det inte vill spola över när det regnar. Däremot brukar vi sätta en täckplåt bakom ränna. Som täcker för så man inte ser strö o bärläkt.. enklaste sättet att lösa det är att lyfta ur ränna och be en plåtis knäcka till en z-profil 40-10-40 o skruva dit bakom rännan på läkten.

• Gilla
Mishkin
  • Laddar…
F Fegenlasse skrev:
Vi sätter också oftast rännan i bärläkten för att den ska hamna längre upp så det inte vill spola över när det regnar.
Så istället ökar ni risken för att rännan ska dras ner när snön glider av? Det känns i min värld värre för beroende på hur huset är byggt är det inte så bara att sätta upp den igen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.