Som andra redan skrivit är temperaturen irrelevant, det är bara mängden fukt som avgör. Men du har väl redan jobbat på vinden ett antal dagar utan att allting har möglat ihop?

Energiförbrukningen (och därmed fuktproduktionen) vid måttligt tungt arbete är omkring fyra gånger högre än vid vila. Så en dags arbete för dig motsvarar att fyra personer sover där en natt.

Om det skulle vara så känsligt som du antyder, då skulle alla snickare bära slutna andningssystem, liknande som röjdykare har. Så länge ni inte bär upp ett bubbelbad till vinden så finns det ingen som helst anledning till oro...

• Gilla
Aser och 3 till
  • Laddar…
T tobefound skrev:
Bor i nybyggt hus (2022). Inreder så smått övervåningen själv och har nu i stort gjort klart allt underarbete. Det vill säga:

- Luftspaltat med 48mm läkt och 3 mm board
- Takstolar är 195mm.
- Salat ut två varv ovanpå med 70 + 70.
- Isolerat med stenull tre varv med 145 + 70 + 70
- Plastat stora delen (det gröna) med ångspärr men inte tätat med tejp överallt ännu. Rödmarkerat saknar plast helt. Med andra ord, det är inte tätt på ngt sätt i grönt.
- Gula delen (vinkeln) är helt plastad och tätad med tejp så gott jag kan samt läktad för innervägg/tak.

Taket ovanpå är utifrån och in tegelpannor, ngn vattentät tjock duk sedan oljehärdad board (det är denna jag skapar luftspalten mot med vanlig porös 3mm board). Det sitter ventiler/mögelstopp alla tre gavlar. Och luftspalterna leder upp till fritt utrymme i nock att ventilera med ca 40 cm ovanför isoleringen.

Min fråga är:

Vi får ett gäng gäster över jul och jag hade hoppats hinna täta även allt i det gröna. Så är inte fallet.
Men vinkeln (gula) är helt klar. Finns det ngn risk med att ta in ett el-element eller kupevärmare för att värma upp den delen även om den stora (gröna) delen inte är klar? Tänker ur ett kondensperspektiv då. För nu ska ju tekniken vara rätt i vnikeln, dvs kall luft kommer in mot luftspalten som transportes upp och ut via nock och gavelventiler. Varm luft inifrån ska ångspärren stoppa. Så bör bli minimalt med kondens.

Men det kanske läcker för mkt värme ut i det gröna från vinkeln, och då kanske kondens uppstår där efter det inte är tätt överallt?

Kan man sätta en isoleringsfilt eller liknande i öppningen (blått) för att på så sätt stopp värmen att komma ut?

Vad säger ni som kan detta bra?

Vi vill ju alltså gärna kunna ta upp ett par sängar och en soffa där för att minska människotätheten. :)

Två bilder bifogas på vinkeln också.

Tacksam för många men gärna vettiga och förklarande svar innan jul!

God Jul alla och Gott Nytt År!!

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Så länge du inte tillför någon värme kommer det kanske gå bra men börjar du värma upp utrymmet kommer du ovillkorligen att få kondens i isoleringen på de ej fuktspärrade ytorna.
Detta är en grundregel vid byggnationen, att aldrig värma något i huset förrän isolering och tätskikt är helt på plats.

T tobefound skrev:
Skrev ju bokstavligen att den varma luften kanske är fuktig om det är personer i vinkeln från och till hela dagarna. :)
Vet inte var du bor men tänk på att ju varmare det är ute desto mindre är risken för kondensering.

useless useless skrev:
Återigen verkar du tro att luften är fuktig bara för att den är varm?
Luft är ju inte per automatik fuktig för att den är varm. Men varm luft kan hålla mer vattenånga än kall luft, innan det kondenserar. Så frågan är vilken relativ luftfuktighet man kommer upp i om man låter några personer sova där, och hur stor transport av luft det blir från det uppvärmda utrymmet till isolering och konstruktionsmaterial. Om relativa luftfuktigheten är hög blir det säkerligen så att det kondenserar någonstans i konstruktionen. Men om man kan hålla den transporterade luftmängden låg är det kanske inte något problem i praktiken.

T Timmenpettsson skrev:
Så länge du inte tillför någon värme kommer det kanske gå bra men börjar du värma upp utrymmet kommer du ovillkorligen att få kondens i isoleringen på de ej fuktspärrade ytorna.
Detta är en grundregel vid byggnationen, att aldrig värma något i huset förrän isolering och tätskikt är helt på plats.
Men…. Det var ju hela frågan, att om jag värmer, hur blir det då?

Det är precis det här jag menar, en del säger att allt går bra, inget att tänka på (@useless @hempularen @eplgh @mexitegel) medan andra är mittemellan och du säger nu att man inte ens ska värma….!!?

Klart det blir förvirrande då! Är det ngn som jobbar med detta och faktiskt VET?

Men jag gillar svaret att ha en avfuktare där. Och fortfarande inte hört ngn som tycker att det låter vettigt med en tät matta/gardin mellan de två utrymmena vilket är mitt förslag. Utan istället är det bara: kör på, världen går inte under, du är nojig, till att nej, värm aldrig.

T Timmenpettsson skrev:
Du har tyvärr fel. Hur skulle det kunna bli mer fukt i luften bara för att man värmer upp den?

T tobefound skrev:
medan andra är mittemellan och du säger nu att man inte ens ska värma….!!?
Man får räkna med att det dyker upp gubbgissare som sov på fysiklektionerna

Ja, jag vet ju inte vilka credentials ni alla har eller varför den ena har rätt över den andra, det var därför jag tyckte att jag var tydlig med att man skulle förklara sin ståndpunkt tydligt.

Eftersom du har isolerat så kommer det inte bli några stora kondensutfällningar. Den lilla fukt som kommer att transporteras ut i konstruktionen kommer att kunna torka ut över tid. Uppvärmning i sig är absolut ingen fara utan snarare bara bra då du håller fukthalten i luften på en bra nivå.
Dom flesta hus som byggs i Sverige värms upp under byggtiden utan att det är plastat enligt ordning

• Gilla
Aser och 2 till
  • Laddar…
Karrock
useless useless skrev:
Du har tyvärr fel. Hur skulle det kunna bli mer fukt i luften bara för att man värmer upp den?
Varm luft kan bära mer fukt än kall. Värmer man luft utan att tillföra fukt sjunker den relativa fuktigheten, RH.

Karrock Karrock skrev:
Varm luft kan bära mer fukt än kall. Värmer man luft utan att tillföra fukt sjunker den relativa fuktigheten, RH.
Ja, det är jag fullt medveten om. Men @Timmenpettsson skrev:

"börjar du värma upp utrymmet kommer du ovillkorligen att få kondens i isoleringen på de ej fuktspärrade ytorna. "

Och min fråga är hur det kan bli kondens endast av att luften värms upp och kyls ned igen?

Copilot och Chatgpt är mkt mer pessimistiska:

Kort svar

Ja, det går att värma vinkeln till ~17 °C i 7 dagar och låta 3–4 personer sova där utan att ta skada på konstruktionen om du:

Separera vinkeln från långskeppet med temporär, tejpad plast (lufttäthet viktigare än värme). ✅

Ventilerar ut fukten direkt från vinkeln (kontrollerad frånluft via fönstret, gärna med liten fläkt), och håller relativ fuktighet (RF) < 60 %. 🌬️

Om du inte separerar och inte ventilerar, finns påtaglig risk för kondens i långskeppet (där ångspärren är ofullständig) och på kalla ytor i vinkeln. ⚠️

---

Varför (byggfysiken på 1 minut)

Människor avger fukt när de sover. På 7 nätter producerar:

3 personer6,7–10,1 kg vattenånga

4 personer9,0–13,4 kg vattenånga 💧

• Vid 17 °C blir daggpunkten ungefär:

RF 50 % → ~6,5 °C, RF 60 % → ~9,2 °C, RF 70 % → ~11,5 °C.

Allt som är kallare än daggpunkten (t.ex. ytor i långskeppet eller vid otätat fönster) riskerar ytkondens eller interstitiell kondens i isoleringen.

Diffusion genom material är relativt långsam; luftläckage (otät plast/detaljer) är snabb och leder fukten till kalla delar. Därför är lufttäthet och riktad frånluft det som skyddar dig mest.

(Daggpunkts- och fuktmängdsberäkningar är framtagna med Magnus‑formeln och typiska emissionsvärden för sömn.)

---

Riskbedömning per zon

Vinkeln (värmd till ~17 °C)

Risk: Kondens på kallpunkter (otätat fönster, metall, träreglar nära otäta skarvar) om RF drar över ~60–70 %.

Åtgärd: Håll RF < 60 %, skapa styrd frånluft genom fönstret, undvik punktkyla runt otäta fogar.

Långskeppet (kallare, ångspärr ~50 %)

Risk: Varm/fuktig luft från vinkeln kan vandra in → kondens på kalla ytor/ i isolering (särskilt där plast och tejp saknas).

Åtgärd: Temporär lufttät avskiljning mellan zonerna. Låt fukten gå ut via fönstret i vinkeln, inte in i långskeppet.

---

T tobefound skrev:
Ja, jag vet ju inte vilka credentials ni alla har eller varför den ena har rätt över den andra, det var därför jag tyckte att jag var tydlig med att man skulle förklara sin ståndpunkt tydligt.
Då ska du ju inte fråga på ett internetforum där du inte kan verifiera vilken kompetens och erfarenhet skribenterna har. Du har fått bra svar i tråden av flera, @Matti_75 har utvecklat varför och kompletterat med erfarenhet.

Vill du gå längre så får du helt enkelt konsultera en byggnadsingenjör som kommer ge dig samma svar du redan fått - det är ingen fara.

Om man börjar värme ett kallt och lite fuktigt utrymme kan väl den varmare luften transportera mer fukt till kallare ytor där det sen kan kondensera?

mexitegel mexitegel skrev:
Då ska du ju inte fråga på ett internetforum där du inte kan verifiera vilken kompetens och erfarenhet skribenterna har. Du har fått bra svar i tråden av flera, @Matti_75 har utvecklat varför och kompletterat med erfarenhet.

Vill du gå längre så får du helt enkelt konsultera en byggnadsingenjör som kommer ge dig samma svar du redan fått - det är ingen fara.
Ja det var ett bra svar han skickade nyligen men inget om erfarenhet nämndes.

Jag vet, det är svårt att rådfråga just i denna fråga, det är så många som tycker olika. Och många som vet exakt.

Jag vet inte, kanske hade hoppats på, och skulle nog egentligen frågat efter, ngn som säger: jag jobbar med detta dagligen, och har gjort så i X antal år, och det du behöver tänka på är bla bla bla. Liksom lagt ut ageranden per erfarenhet utan ta parti.

Taxk för svar alla! 🙏

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.