132 läst ·
2 svar
132 läst
2 svar
Går det att locka fram mer vatten ur en grävd brunn?
Jag har en sommarstuga, en fastighet som varit aktiv sedan 1700-talet.
Det saknas indraget vatten och el, och vi vill ha det så.
Byggde ett växthus och trodde att regnvattnet och den grävda brunnen skulle räcka till vattenbehovet.
Nu visar det sig att den grävda brunnen som är jättefull vår och höst, inte alls är det mitt i sommaren!
Gissar att det är träden som är törstiga.
Eftersom jag är lite påhittig kom jag på en sak, och undrar om någon redan har gjort så här?
I brunnen har jag grävt ner ett stort plaströr ner till berget.
Om man, på något sätt skulle applicera ett undertryck i röret, med lämplig luftpump.
Kommer då vattnet som finns i marken söka sig vägen in i röret?
Vi har också precis fått en borrad brunn, men den skriver jag separat inlägg om.
Det vattet ska man inte ta för mycket av.
Det saknas indraget vatten och el, och vi vill ha det så.
Byggde ett växthus och trodde att regnvattnet och den grävda brunnen skulle räcka till vattenbehovet.
Nu visar det sig att den grävda brunnen som är jättefull vår och höst, inte alls är det mitt i sommaren!
Gissar att det är träden som är törstiga.
Eftersom jag är lite påhittig kom jag på en sak, och undrar om någon redan har gjort så här?
I brunnen har jag grävt ner ett stort plaströr ner till berget.
Om man, på något sätt skulle applicera ett undertryck i röret, med lämplig luftpump.
Kommer då vattnet som finns i marken söka sig vägen in i röret?
Vi har också precis fått en borrad brunn, men den skriver jag separat inlägg om.
Det vattet ska man inte ta för mycket av.
Du får prova med våtdammsugare - den kanske kan lyfta vattnet som massiv vattenpelare runt 2 meter upp med sin undertryck, kanske tom. 3 meter för vissa dammsugare (dvs -0,3 bar i (under)tryck)
suger det fortfarande bara luft eller vattenblandad luft (ala verkan som mammuth-pump/airlift) så är grundvattenspegeln under nivån på röret du hamrat ned och det drar också luft, och då finns det ingen normal vattenpump som kan hämta upp vatten då de kräver luftfri vattenpelare hela vägen, utan då behöver du en deplacement-pump (läs kolv/kammare eller impeller/lamellpump som tätar helt mot väggarna i pumphuset) och som tål att pumpa både luft och enbart vatten.
suger det fortfarande bara luft eller vattenblandad luft (ala verkan som mammuth-pump/airlift) så är grundvattenspegeln under nivån på röret du hamrat ned och det drar också luft, och då finns det ingen normal vattenpump som kan hämta upp vatten då de kräver luftfri vattenpelare hela vägen, utan då behöver du en deplacement-pump (läs kolv/kammare eller impeller/lamellpump som tätar helt mot väggarna i pumphuset) och som tål att pumpa både luft och enbart vatten.
Om det finns grundvatten på det djup som plaströret slutar så är det vatten i röret. Det går att utnyttja. Men finns inget vatten ner till berg saknas väsentligen möjligheter att (för tillfället) ta ut något vatten på den platsen.
Klicka här för att svara