Min poäng är att det ofta bara finns ett korrekt beslut: planenligt eller ej. Pratar vi större frågor än bygglov inom plan håller jag med om att frågan är annorlunda. Godtycklig om man så vill. Det är en större och svårare fråga hur det borde skötas bäst.

Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min poäng är att det ofta bara finns ett korrekt beslut: planenligt eller ej. Pratar vi större frågor än bygglov inom plan håller jag med om att frågan är annorlunda. Godtycklig om man så vill. Det är en större och svårare fråga hur det borde skötas bäst.
Ja om beslutet bara är ett bifall enligt detaljplan så är det ju redan löst. Det tas ju helt oproblematiskt på delegation.Men du vet ju att det ofta inte är så. Att byggnadsnämndens tjänstemän ofta vill in och pilla i bygglovsansökan även avseende aspekter som inte är planstridiga. Men det varierar ju stort mellan kommuner hur benägna tjänstemännen är att lägga sig i ansökan istället för att pröva den.

Maria T
Nu har jag under åren enbart haft ett debacle med den kommun vi bor i, men jag har av många andra (närboende, kompisar och även här på BH) sett att bygglovsärenden behandlas godtyckligt och det är det som jag tycker är det törsta problemet. Jag kan verkligen inte förstå hur bygglovshandläggningar ska behandlas olika beroende på vilken kommun det avser. Nu är jag, tyvärr, väl medveten om att ärenden hos Försäkringskassan "tolkas" olika beroende på vilken kommun/kontor som är inblandat och det är vad jag jämför med, det ska finnas en strikt linje för alla kommuner.. Riktlinjer, nej, det som bygglovshandläggaren ska följa, ska gälla i hela landet - hur högt ett staket får vara, hur nära tomtgränsen en får bygga etc. Finns (fanns) en hel del fala anställda i den kommun där mina farföräldrar bodde.

Med det sagt - jag tycker det är bra att medlemmar på BH får uttala sig och om någon kommunanställd känner sig uthängd, välkommen att kommentera och diskutera.

Maria T Maria T skrev:
Jag kan verkligen inte förstå hur bygglovshandläggningar ska behandlas olika beroende på vilken kommun det avser.
Är det samma regler överallt då, eller har en kommun rätt att till viss del upprätta sina egna regler? Jag vet faktiskt inte.

Maria T
Alfredo Alfredo skrev:
Är det samma regler överallt då, eller har en kommun rätt att till viss del upprätta sina egna regler? Jag vet faktiskt inte.
Det är precis det jag vill adressera, huruvida det är godtyckligt från en kommun till en annan. Jag har personligen inga bevis, belägg, för att det är så men jag vet att hur Försäkringskassan bedömer/skiljer sig mycket från en region till en annan (helt sjukt, haha) och tänker därför att det mycket väl kan vara så från en kommun till en annan. Bedömning gällande skatt, sjukersättning, bygglov borde i mitt tycke vara något som bedöms lika oavsett var i landet du bor. Och det är inte vad som sker idag.

Alfredo Alfredo skrev:
Är det samma regler överallt då, eller har en kommun rätt att till viss del upprätta sina egna regler?
Det finns en ganska stor kommunal möjlighet att bestämma över byggande. Dels är byggande utanför detaljplanerat område något som bedöms relativt godtyckligt snarare än regelbaserat. Dels är detaljplaner något kommunen bestämmer över nästan helt (med ett visst krav på sig att sörja för exempelvis bostadsförsörjning.

Om en viss kommun inte vill ha några höghus eller prioriterar grönområden framför möjligheten att bygga en villa väljer den alltså bara att inte detaljplanera ytterligare områden för det.

Vad en eventuell markägare som skulle se en affär i att stycka upp sin mark i villatomter eller bygga hyreshus tycker om det är närmast ovidkommande. Kommunen bestämmer genom planmonopolet.

Inom en detaljplan är det förvisso regelstyrt och kommunen har bara att tillämpa reglerna inom planen (som i sig dock är godtyckligt beslutad av kommunen).

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P
M maria01 skrev:
kommunanställda är ju statens lakejer men vill man få bot på varför folk inte gillar kommunanställda så löser man det med

återinföra tjänstemannaansvaret​

Hur ska det göras? Vad är det som fattas?

P
M maria01 skrev:
ofta samma personer
Nej. Tjänstemän och politiker är sällan samma personer i kommunal verksamhet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.