Claes Sörmland
M Hel_Ax skrev:
Varför är folk så nedvärderande till kommunanställda i alla möjliga forumtrådar? Det raljeras om inkompetenta tjänstemän som i princip är idioter utan verklighetsuppfattning som bara klickar på tangentbordet, sitter och dricker kaffe hela dagen och själva hittar på konstiga regler, väldigt tråkig inställning.
Ja, det dök upp denna OT-reflektion i granntråden och kanske finns det ett behov att vädra detta i en diskussion? Är BHs skribenter och kanske samhället i stort orättvisa mot kommunanställda som handlägger enskildas ärenden om lov, tillstånd och gör tillsyn, vanligen inom bygg- och miljölagstiftningen?

Ping: @Dalbotant @john68

Granntråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/maklare-ljog-om-godkant-avlopp.576499/page-4#post-6655049

• Gilla
E.G. och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mitt spaning på frågan är att eftersom BH är ett konsumentforum där trådarna vanligen utgår från den enskildes intresse och ögon så blir ofta kommunens organisation och därmed dess medarbetare motståndarna. Det är de som representerar t ex det allmänna intresset, viss tolkning av lagefterlevnad och som försvarar sina administrativa processer, t ex användningen av sina formulär, kommunala databaser eller internkultur gällande bedömningar (alltså vad tjänstemannakollektivet tycker i lagstiftningens mjukare delar). Det är de som är satta att hindra den enskilde av nämnderna i kommunen.

Då är det naturligt att de aktuella kommunanställda och deras agerande inte höjs tills skyarna eller betraktas med vördnad för deras ämbete. Istället blir det lätt en krassare syn på deras verksamhet och bedömningar. Särskilt illa är ju om de också av okunskap eller med uppsåt har valt att bryta mot lagen på ett sätt som drabbar den enskilde.

Redigerat:
  • Gilla
SnyggPer och 6 till
  • Laddar…
Min reflektion är att man inte kan dra alla kommunanställda över en kam. Jag har ärligt talat goda erfarenheter från kontakter med kommunen. Fick t ex godkänt att bygga takkupor på baksidan på stående fot vid ett möte med stadsarkitekten (innan det var bygglovsbefriat) och snabbt specialtillstånd att belamra gatan när vi behövde ställa en kontainer här. Bygglovet gick smidigt.

Sedan har vi ju tyvärr många medlemmar som har haft desto sämre upplevelser av sina kontakter med kommunen.

Redigerat:
  • Gilla
Sigge1960 och 5 till
  • Laddar…
Jag har jobbat som kommunal "tjänsteman" (jobbade med gata/park) och naturligtvis haft kontakt privat med kommunala tjänstemän och tycker de är lätta att ha att göra med. Oftast väldigt sakliga & pragmatiska inom de gränser de har.

Då är det värre med politikerna i nämnderna!
Haft kommunstyrelsens ordförande som kommit med helt befängda "order" för att tillfredsställa nån medborgare på kommunens räkning, nämnd medlemmar som "tyckt" saker som inte ligger inom deras befogenheter osv.

• Gilla
Sigge1960 och 10 till
  • Laddar…
Jag tror, som vanligt med betoning på tror, att många gånger handlar det om att gemene man inte alltid förstår gången inom kommunal verksamhet. Jag har nog aldrig haft något problem med hanteringen från den kommunala sidan. Jag har även lagt upp en tråd om hur positiv min erfarenhet var med kommunens hantering av min bygganmälan för några år sedan.

Som vanligt handlar det nog om förväntningar, förståelse och kunskap. Sen finns det givetvis undantag där kommunalt anställda ställer saker på sin spets och driver en byråkratisk agenda. Men det är nog ovanligt.

• Gilla
Sigge1960 och 7 till
  • Laddar…
kommunanställda är ju statens lakejer men vill man få bot på varför folk inte gillar kommunanställda så löser man det med

återinföra tjänstemannaansvaret​

• Gilla
  • Wow
hassehå och 8 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
kommunanställda är ju statens lakejer men vill man få bot på varför folk inte gillar kommunanställda så löser man det med

återinföra tjänstemannaansvaret​

Det hjälper inte mot korkade politiker..

• Gilla
leifherlin och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag tycker inte man ska blanda ihop enskilda medlemmar med ett helt forum. En del medlemmar verkar ju vara missnöjda med alla andra människor, som inte säger ja till allt som de själva tycker, oavsett om det gäller grannar, offentliganställda, forummedlemmar eller något annat. Andra medlemmar anser att de flesta offentliganställda gör så gott de kan inom regelverket oavsett om det gäller byggnadsnämnd, sjukvården, Trafikverket eller något.

Att några i forumet använder uttryck som att kommunanställda rappar upp medborgare eller förföljer dem, betyder ju inte att det är en allmän åsikt bland medlemmarna här.

• Gilla
  • Haha
Sigge1960 och 14 till
  • Laddar…
Om många ogillar systemet man representerar när det kommer till dem själva (men obehagligt många gärna drar nytta av när det kommer till grannen) så finns förstås en smitta från systemet till ens profession. Och så är väl uppfattningen om servicenivå och mängd output verksamheten synes ge också något kommuner har att leva med.

Sen gillar ju ingen bilhandlare, banksäljare, hantverkare eller mäklare heller, för att ta några exempel.

Om man inte jobbar med människor till låg lön eller verkligen upplevs skapa värden för andra får man nog ta att man bara har ett jobb där man inte upplevs som så viktig för världen i stort.

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Det är väl som allt annat här i livet. Är man missnöjd säger man det, är man nöjd så låter man ofta det bero och går vidare. Trådar här på BH är i stor majoritet från människor som på ett eller annat sätt fått både lagliga och olagliga hinder slängda i ansiktet således är tonen som sådan att det upplevs som att BH forum inte gillar kommunanställda.

Men hur många reflekterar på hur mycket det verkligen representerar i verkligheten? Antagligen inte så många. Själva undviker jag staten så gott det går, men har inte haft bra erfarenheter heller. Så färgad är man alltid i sådana här frågor.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Jag tvingas medge att jag kanske inte sätter kommunanställda högt upp på listan, men jag är å andra sidan ständigt öppen för att omvärdera mitt tyckande. Jag låter det heller inte gå så långt att jag blir otrevlig.

Med det sagt har jag varit med om kommunanställda som:
- Vill ha konstruktionsritning och för uppmurning av kakelugn. Efter många försök till att förklara att det inte existerar ber de om "en bild på den omonterade ugnen". Dvs ett par banankartonger med kakel och en hög med tegelstenar.
- Kräver fasadritning enligt alla konstens regler när vi skulle ha in kakelugnarna. Trots att skorstenar och allt annat skulle vara oförändrat utvändigt.
- Föreslår att sätta "en liten spolbrunn" för avloppet som "inte gör något intrång eller kommer märkas av". Det visar sig efter lite frågor att det kommer att sättas tre rör (två ventiler + en brunn) samt ett staket runt alltihop. På åkermark som brukas aktivt.
- Kräver "installationsavgift" på närmare 100000 för vatten utan att något faktiskt installerats, annat än på papperet.
- Debatterar i kommunfullmäktige om att det är dumt att höja felparkeringsavgiften i stan (som inte höjts på evigheter) då det ändå inte brukar vara svårt att få en plats när man behöver parkera. Dom bilar som får en avgift står ju på helt fel ställen, så det drabbar inte den som vill parkera på en vanlig plats.

🙄

Visst att en hel del beror på regelverkens utformning och att man inte kan tillåta lite godtycklighet. Men en del av diskussionerna har varit så urbota dumma oavsett reglerna..

• Gilla
  • Wow
Erik_91 och 6 till
  • Laddar…
En stor del av problemet är nog att regler tolkas olika från kommun till kommun.

Min erfarenhet gäller främst enskilda avlopp då jag jobbar med detta och där skiljer det sig en hel del hur man tolkar regler/riktlinjer. Dessvärre är min hemkommun den sämsta att ha att göra med.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L LaT skrev:
Då är det värre med politikerna i nämnderna!
Haft kommunstyrelsens ordförande som kommit med helt befängda "order" för att tillfredsställa nån medborgare på kommunens räkning, nämnd medlemmar som "tyckt" saker som inte ligger inom deras befogenheter osv.
Hänger inte med på dina tankar här. En nämndordförande leder ju kommunens arbete inom nämndens kompetensområde och tjänstemännen är stödverksamheten för nämnden. D v s man får nog finna sig i att vara anpasslig mot sin nämndordförande som kommunmedarbetare.

Varför skulle inte nämndmedlemmar i stort få tycka saker tänker du? Det står väl dessa individer fritt att tycka saker om kommunens verksamhet som vem dom helst? Och eftersom de är kommunens politiker är det väl sannolikt att de har fler åsikter än gemene man som inte kan så mycket om kommunens verksamhet.

Redigerat:
Claes Sörmland
G-83 G-83 skrev:
En stor del av problemet är nog att regler tolkas olika från kommun till kommun.

Min erfarenhet gäller främst enskilda avlopp då jag jobbar med detta och där skiljer det sig en hel del hur man tolkar regler/riktlinjer. Dessvärre är min hemkommun den sämsta att ha att göra med.
Just vad gäller enskilda avlopp tror jag detsamma. Märkligt decentraliserat upplägg.

Men det är väl det där att lagstiftaren tänker sig en helhetsbedömning för avloppslösningen, d v s en bedömning som är rätt luddig i kanten. Varför man inte har satt ned foten från statligt håll och sa att allt om tekniskt ser ut på ett visst sätt går igenom utan diskussion? Som det var förr.

HaV hade kunnat ge ut allmänna råd som är en "bok" (= en databas) med beskrivningar på acceptabla lösningar som ska godkännas utan vidare diskussion för småhusfastigheter för 5 PE, BDT-avlopp respektove WC+BDT-avlopp. Lite som Naturvårdsverkets gamla byggbeskrivningar av infiltrationer och markbäddar. Hade sparat enormt mycket huvudvärk som oss enskilda. Men det är väl de där drömmarna om (helt onödig) teknisk och marknadsutveckling inom små avlopp. Att staten vill stimulera en sådan låtsasmarknad.

• Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hänger inte med på dina tankar här. En nämndordförande leder ju kommunens arbete inom nämndens kompetensområde och tjänstemännen är stödverksamheten för nämnden. D v s man får nog finna sig i att vara anpasslig mot sin nämndordförande som kommunmedarbetare.
Det där är ibland ett stort problem! En nämndsordförande/politiker behöver inte ha speciellt mycket kompetens inom sitt område, men de har makten att köpa ut eller göra livet surt för de tjänstemän som har kompetens och som därför ibland har en gräns för sin "anpasslighet" gentemot politikerna.
Det är ofta när politikerna lägger sig i som det blir trassel. Speciellt när politikerna tänjer på lagarna för att gå emot någon enskild eftersom de glömmer snedfördelningen i styrkeförhållandena då. Desto bättre kan det istället ibland gå när politikerna försöker hjälpa en enskild ur en olycklig regelfälla där tjänstemännen inte vågar ta genvägar. Då tar politikerna det på sitt ansvar.

Generellt upplever jag att tjänstemännen vill undvika trassel och krångliga handläggningar eftersom detta även försvårar deras arbetsdag. Men att de måste behandla alla lika och därför fullfölja byråkratins regler (utan bevis anar jag att yngre handläggare är mest nervösa att göra fel medan äldre vågar mer). Det är när politikerna lägger sig i som det kan gå precis hur som helst, bra eller dåligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.