8 446 läst ·
127 svar
8k läst
127 svar
Är BH orättvis mot kommunanställda?
Jag är delägare i många bolag, en del väldigt stora. Min möjlighet att påverka i dem är nog mindre än den kommunala verksamheten.
Med det sagt vill jag minska kommunens möjlighet att påverka i många avseenden. Sen finns det andra områden där jag ser att de kan flytta resurser till istället. Men det är ju inte tjänstemännens område, utan en politisk fråga.
Med det sagt vill jag minska kommunens möjlighet att påverka i många avseenden. Sen finns det andra områden där jag ser att de kan flytta resurser till istället. Men det är ju inte tjänstemännens område, utan en politisk fråga.
jag kan garantera att folk får gå om man inte möter sälj målen eller att man gör nåt felH HenrikHuslöse skrev:Det gör inte privatanställda heller. När hörde du senast att "Maria fick sparken för hon var så långsam"?
Istället gör både kommuner och företag utköp av folk till höger och vänster.Tyvärr förhandlar många arbetsgivare bort provanställningen. Det borde ju vara en röd flagga när den sökande är orolig för en provanställning.
men på en kommnun där kan man pilla på barn och bara bli förflytade istället
Tyvärr tror jag att detta kommer att leda till "rädd byråkrati" där tjänstemän undviker att fatta beslut av rädsla för straff. Varje liten skitsak kommer att behöva utredas och nagelfaras till minsta kommatecken förrän utlåtande ges eller beslut fattas. Det vill säga en avsevärt trögare byråkrati. Men jag tänker mig att nyutexaminerade jurister tackar och tar emot - det kommer att krävas väldigt många nyanställningar på kommunernas juridikavdelningar för att möta trycket.M maria01 skrev:
Kan för övrigt säga att de flesta kommunalanställda jag känner är kommunalanställda för att bidra positivt till samhället, alltså skapa så mycket mervärde som möjligt för kommuninvånarna. Oberoende av om dessa "statens lakejer" är vårdanställda eller administrativa.
Vad står förkortningarna för....OT-reflektion och BH?Claes Sörmland skrev:
Ja, det dök upp denna OT-reflektion i granntråden och kanske finns det ett behov att vädra detta i en diskussion? Är BHs skribenter och kanske samhället i stort orättvisa mot kommunanställda som handlägger enskildas ärenden om lov, tillstånd och gör tillsyn, vanligen inom bygg- och miljölagstiftningen?
Ping: @Dalbotant @john68
Granntråden: [länk]
Det var fel att ta bort tjänstemannaansvaret. Fram till 1974 kunde t ex en stadsarkitekt som medverkat till ett olagligt beslut fällas i domstol. Samtidigt kunde han - de var i stort sett 100 % män - reservera sig i byggnadsnämnden mot beslut han ansåg olämpliga. Då fanns det politiker som inte gillade att nämndbeslut kunde innehålla avvikande åsikt från en tjänsteman. Möjligheten att reservera sig togs bort. Det framsod som orimligt att en tjänsteman som avrått från ett sådant BN-beslut skulle kunna fällas i domstol från detta. Så tjänstemannaansvaret togs bort. Det var fel då tyckte jag och tycker nu att tjänstemannaansvaret ska återinföras. Och då även möjligheten att anföra avvikande mening.M maria01 skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 832 inlägg
Även idag framgår det av protokollen om nämnden fattar ett beslut som går emot tjänstemännens förslag. Om tjänstemannaansvaret ska återinföras behöver ju även kompensationen öka på motsvarande vis, annars kommer det vara ännu färre som vill arbeta i kommunerna som tjänstemän. Dessutom har ju de flesta tjänstemän aldrig något med nämndsbeslut att göra.M måns hagberg skrev:Det var fel att ta bort tjänstemannaansvaret. Fram till 1974 kunde t ex en stadsarkitekt som medverkat till ett olagligt beslut fällas i domstol. Samtidigt kunde han - de var i stort sett 100 % män - reservera sig i byggnadsnämnden mot beslut han ansåg olämpliga. Då fanns det politiker som inte gillade att nämndbeslut kunde innehålla avvikande åsikt från en tjänsteman. Möjligheten att reservera sig togs bort. Det framsod som orimligt att en tjänsteman som avrått från ett sådant BN-beslut skulle kunna fällas i domstol från detta. Så tjänstemannaansvaret togs bort. Det var fel då tyckte jag och tycker nu att tjänstemannaansvaret ska återinföras. Och då även möjligheten att anföra avvikande mening.
I jämförelse med en kommun är ju de flesta företag ganska enkla organisationer där man sysslar en eller ett par väldefinierade uppgifter. Det kommer aldrig gå att nå samma effektivitet med den bredden av arbetsuppgifter som en kommun har.