L lbgu skrev:
Skillnaden är att i privata företag har ofta ägaren ingen lust att betala full lön till folk som inte presterar det som förväntas.
Aktieägarna tillsätter styrelsen. De har inget att göra med personal under VD-nivå.
L lbgu skrev:
Så latmaskarna som sparkas från privata företag
Bor du i USA eller? Här jobbar de kvar i företagen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Aktieägarna tillsätter styrelsen. De har inget att göra med personal under VD-nivå.
De flesta företag har relativt få anställda och ägarna har ofta god insyn i företaget även i de fall de inte själva har någon operativ roll. Men visst hittar du jättestora bolag som till stor del har anonyma ägare som fonder och liknande som inte har något större engagemang så drivs givetvis dessa ofta lika oengagerat som kommuner. Dock brukar ju även sådana bolag ha olika sätt att belöna chefer för ifall deras avdelning går bra. Så då kan det ju finnas ett visst intresse hos chefen att de anställda är duktiga.

H HenrikHuslöse skrev:
Bor du i USA eller? Här jobbar de kvar i företagen.
Sverige. Min erfarenhet är att företag ändå ofta kan bli av med folk som de verkligen vill bli av med, särskilt om det är någon åt gången. Anställningstryggheten är inte riktigt på samma nivå som den var på den tiden staten och facket var i princip samma sak. Sen upptäcks ofta dessa lata/inkompetenta rätt snabbt så om de inte är provanställda är de oftast sist i turordningen + att man nu kan undanta någon från turordningen ifall man vill.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
De flesta företag har relativt få anställda och ägarna har ofta god insyn i företaget även i de fall de inte själva har någon operativ roll.
Är det inte intressantare med storleken där de flesta jobbar?
Jag vet inte hur många som jobbar på stora, mellan och småföretag, men om de flesta faktiskt jobbar på företag med minst 1000 anställda, där ägarna inte har så god insyn, är det väl viktigare än att det finns många företag med mindre än 10 anställda.

Det där med att gå från provat till kommunal sektor: Är du en lat grävmaskinist eller snickare, lär du knappast hamna i kommunen som socialsekreterare eller gymnasielärare. För de flesta anställningarna som kommunaltjänstemän krävs högre utbildning. I privata sektorn anställer man vem man vill, t ex släktingar eller de som har bra munläder.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Intressant i sig, men jag var mer nyfiken på om du sett någon förskjutning i ditt eget skrå från denna mer flexibla inställning till en mer bokstavstolkande.

Att miljöbalken är en lag där man skrivit saker man inte menat men som successivt tillämpas striktare är en konspirationsteori jag emellanåt tror är rätt sann.

Ja, fast tillfälliga störningar är ju ändå tillptet och något man väntas tåla. Så jag är inte alls så säker på att något sådant inte håller.
Det där med tillfälliga störningar kan gå hem när det gäller stadsfester och liknande, men det är inte säkert att länsstyrelsen skulle tycka att 7 nätter är tillfälligt. Ett vanligare problem är restauranger och nattklubbar, som bedriver regelbunden verksamhet. Att tillämpa riktvärdet för lägenheter i samma hus skulle innebära att verksamheten blir omöjlig att bedriva. Skulle man från kommunen besluta att INTE tillämpa riktvärdet och grannen klagar hos länsstyrelsen, skulle kommunen förmodligen förlora. Riktvärden är inte bindande, men väger väldigt tungt vid överklaganden. För att svara på din första fråga, har jag inte sett någon förskjutning över åren, men ofta är nyanställda mer ängsliga och benägna att se strikt på olika frågor.

Någon annan tog upp frågan att förstatliga all myndighetsutövning. Då blir det förmodligen stelt på allvar. Det finns en viss finess att våra förtroendevalda har möjlighet att avväga olika intressen. Länsstyrelsen brukar vara betydligt mer stelbent. Sen har vi lokalpressen som håller koll på eventuella vänskapsband mellan t ex företagare och politiker. DN struntar normalt i vad som händer i Töreboda.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Lesserwisser skrev:
För de flesta anställningarna som kommunaltjänstemän krävs högre utbildning. I privata sektorn anställer man vem man vill, t ex släktingar eller de som har bra munläder.
Så din uppfattning är alltså att kommunalarbetare är eliten på den svenska arbetsmarknaden.Har svårt att tro att särskilt många delar denna uppfattning. Någonting säger mig att du är kommunalarbetare och känner dig kränkt av en del som skrivs i denna tråd ;)

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är BHs skribenter och kanske samhället i stort orättvisa mot kommunanställda som handlägger enskildas ärenden om lov
Nej.

I min kommun nekades en granne byta fönster från värmeslösande parglas till treglas på grund av färgen.

Handläggerskan tyckte att det är olagligt att byta färg från "olivgrönt" till "mossgrönt".

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Så din uppfattning är alltså att kommunalarbetare är eliten på den svenska arbetsmarknaden.Har svårt att tro att särskilt många delar denna uppfattning. Någonting säger mig att du är kommunalarbetare och känner dig kränkt av en del som skrivs i denna tråd ;)
Nej, jag är inte kommunalarbetare. I den här tråden pratar vi om kommunaltjänstemän, som jag varit. Jag konstaterar bara att man inte ska påstå att kommunaltjänstemän är sådana som inte duger till att vara grävmaskinister. Det krävs kompetens för att vara kommunaltjänsteman. Ibland krävs det formell kompetens för att jobba i privat sektor också, men långt i från alltid.

L Lesserwisser skrev:
n är sådana som inte duger till att vara grävmaskinister.
Jag tror att det är många här som inte duger till att vara grävmaskinsförare heller.

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
kommunanställda blir aldrig av med jobbet om dom gör ett dåligt jobb

M maria01 skrev:
Det gör inte privatanställda heller. När hörde du senast att "Maria fick sparken för hon var så långsam"?

Istället gör både kommuner och företag utköp av folk till höger och vänster.Tyvärr förhandlar många arbetsgivare bort provanställningen. Det borde ju vara en röd flagga när den sökande är orolig för en provanställning.

M maria01 skrev:
Då befordras de till en chefsposition så de gör minst skada.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
L Lesserwisser skrev:
Det krävs kompetens för att vara kommunaltjänsteman. Ibland krävs det formell kompetens för att jobba i privat sektor också, men långt i från alltid.
Att det krävs en viss examen är inte detsamma som att det krävs kompetens. Tvärtom är det på sätt och vis en snuttefilt för den arbetsgivare som inte klarar av att gallra själv. Och på en marknad där man är minst attraktiva arbetsgivare för många riskerar därför kommuner befolkas av de sämsta med examen.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vi ska ju heller inte mytologisera examina från UoH. Hälften i varje ungdomsgeneration påbörjar högre studier. D v s det är väldigt vanligt med sådana examina i den yngre halvan av befolkningen. En sådan examen garanterar inte att man är skicklig, kunnig eller högkompetent. Eller flitig på jobbet. Det visar inte minst ungdomsarbetslösheten där sådan här examen har begränsat meriterande värde hos arbetsgivarna. Det är mer en första sorteringsmekanism för att gallra i sökandehögen. D v s det ersätter mer gamla tiders skol- och lumpenbetyg. Varje generation konkurrerar ju med sin egen generation.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte intressantare med storleken där de flesta jobbar?
Jag vet inte hur många som jobbar på stora, mellan och småföretag, men om de flesta faktiskt jobbar på företag med minst 1000 anställda, där ägarna inte har så god insyn, är det väl viktigare än att det finns många företag med mindre än 10 anställda.
Största arbetsgivare med mer än 1000 anställda är staten, regioner och kommuner där ägarna (medborgarna) inte har någon möjlighet att styra alls.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.