Claes Sörmland
BigR BigR skrev:
Ja, det är ofta svårt att inte tycka illa om kommuner och framförallt deras högre tjänstemän.

Ta bara dagens exempel om en tvist i Lycksele kommun där kommunen använder sin dispensroll som om den vore ett facit i en tvist där själva frågan är om kommunen har rätt att ge just denna dispens. Den lilla kommunen hjälper bolaget att köra över de ännu mindre fastighetsägarna som i frågan blir reducerade till påstådda åsikter och känslor.

[länk]
Ja, här skulle kommunens tjänstemän ha hållit sina fingrar borta från denna civilrättsliga tvist som man inte har med att göra. Det faller inte inom kommunens kompetensområde att medla eller ha åsikter i interna tvister i samfällighetsföreningar, det får de lösa själva.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Ja, det är ofta svårt att inte tycka illa om kommuner och framförallt deras högre tjänstemän.

Ta bara dagens exempel om en tvist i Lycksele kommun där kommunen använder sin dispensroll som om den vore ett facit i en tvist där själva frågan är om kommunen har rätt att ge just denna dispens. Den lilla kommunen hjälper bolaget att köra över de ännu mindre fastighetsägarna som i frågan blir reducerade till påstådda åsikter och känslor.

[länk]
dom lägre är lika stort problem med

BigR
M maria01 skrev:
dom lägre är lika stort problem med
Ja det är ju ledningen som sätter kulturen. Och det är konstigt att alla nuförtiden gapar om tjänstemannaansvar när dom riktiga ledarna i kommunen finns fullt synliga i nämnder, styrelse och fullmäktige.

Vi behöver få till lite politikergranskningar.

BigR BigR skrev:
Ja det är ju ledningen som sätter kulturen. Och det är konstigt att alla nuförtiden gapar om tjänstemannaansvar när dom riktiga ledarna i kommunen finns fullt synliga i nämnder, styrelse och fullmäktige.

Vi behöver få till lite politikergranskningar.
?

BigR
M maria01 skrev:
?
Jag menar att tjänstepersoner på lägre nivåer agerar (problematiskt) inom det utrymme ledningen skapat och att det i allmänhet riktas för lite fokus mot ledningen som anställer personalen och formar sina verksamheter.

BigR BigR skrev:
Jag menar att tjänstepersoner på lägre nivåer agerar (problematiskt) inom det utrymme ledningen skapat och att det i allmänhet riktas för lite fokus mot ledningen som anställer personalen och formar sina verksamheter.
många har jobbat i många år blir helt enkelt lata nya chefer hjälper inte

BigR
M maria01 skrev:
många har jobbat i många år blir helt enkelt lata nya chefer hjälper inte
Nä bara ”nya” chefer är ingen lösning.
Bättre chefer som leder verksamheten är det som politikerna behöver anställa.

BigR BigR skrev:
Problemet för kommunerna är att de chefer som är bra nästan aldrig vill jobba för kommuner. Även inom privata näringslivet är många chefer dåliga på det en chef borde vara bra på. Nämligen att leda folk. Min egen erfarenhet av chefer från privata sidan är att kanske 1 på 5 hade bra ledaregenskaper. De flesta blir befordrade till chefer för att de är duktiga på sitt 'hantverk' eller för att de slickar uppåt inte för att de är duktiga ledare.

Jag skrev ett svar i den andra tråden på det inlägg som startade denna tråd som förklarar varför jag tror att folk ofta anser att kommunanställda är inkompetenta/lata. Kopierar in det svaret nedan.

---
Till en del har du svaret själv. Just det att du är medveten om att det är en spridd uppfattning att kommunalanställda är inkompetenta/lata. Vilka personer söker sig frivilligt till en sådan arbetsplats? Antagligen inte de kompetenta/driftiga då de knappast vill jobba på ett ställe där folk har rykte om sig att var lata/inkompetenta. Så av den anledningen är det oftast inte de bästa på arbetsmarknaden som står i kö för att jobba hos kommunen.

En annan anledning är att styret oftast inte har något större intresse att det fungerar effektivt. De är mest intresserade att bli omvalda var 4e år + att deras främsta kompetens är ett välsmort munläder och oftast saknas kompetens/fallenhet för att leda en stor organisation. Och att göra de saker som skulle krävas för att kommunen skulle fungera effektivt skulle säkert kosta en massa röster från missnöjda kommunalarbetare och deras familjer.

Jag ser bara hur det är i min egen kommun. Alla större kommunala byggprojekt går alltid väldigt mycket över budget. De som jobbar på kommunen klagar ofta på ledning, de har även väldigt hög sjukfrånvaro. Massor med signaler om att det inte sköts särskilt bra.
---

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
A Abies koreana skrev:
Inom kommunal förvaltning arbetar olika yrkesgrupper, handläggare, som bereder, utreder och fattar beslut enligt delegation. Handläggare är ingen yrkestitel utan en funktion.

Vanliga utbildningar inom kommunen är samhällsvetare, ekonom, jurist, socionom vilka samtliga är utbildningar inom högskola/universitet.

Sedan finns yrkesspecifika utbildningar för bygglovshandläggare, miljö, LSS...
Ok jag menade att jag tror att juristerna är bättre och de andra mer benägna att göra som dom vill

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag har jobbat både privat och kommunalt. Folk jobbar lika mycket. Klappträn finns i bägge. De identifieras lätt på att de låter mest och har starkast åsikter.

Däremot anser jag att det kommunala självbestämmande borde bort. Total förstatling av all kommunal verksamhet utom parkskötsel och bygglov. Då går det att få kritisk massa i verksamheten. Kommuner är för små.

Lagtiftning kan med fördel flyttas till Bryssel och svenska staten ägna sig åt det kommunerna gör idag.

• Haha
LaT
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
stora problemet är att många kommuner har problem med svågerpolitik när det kommer till chefer

M maria01 skrev:
ofta samma personer
Nej. Du måste förstå att politiker är tillsatta efter allmänna val, medan tjänstemän är anställda med vanliga anställningskontrakt, och är kvar på jobbet oavsett hur det går i nästa val. De är verkligen inte samma individer!

• Gilla
Elofsson och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nej. Du måste förstå att politiker är tillsatta efter allmänna val, medan tjänstemän är anställda med vanliga anställningskontrakt, och är kvar på jobbet oavsett hur det går i nästa val. De är verkligen inte samma individer!
där håller jag inte med

M maria01 skrev:
där håller jag inte med
Okej? Känner du till någon kommunpolitiker som även är anställd som kommunal tjänsteman i samma kommun?

H HenrikHuslöse skrev:
Jag har jobbat både privat och kommunalt. Folk jobbar lika mycket. Klappträn finns i bägge. De identifieras lätt på att de låter mest och har starkast åsikter.
Skillnaden är att i privata företag har ofta ägaren ingen lust att betala full lön till folk som inte presterar det som förväntas. Så det ligger i ägarens intresse att avskeda sådana anställda. I kommunen finns inte samma intresse eftersom ingen bryr sig på samma sätt. Så latmaskarna som sparkas från privata företag slutar väl antagligen som kommunalanställda till sist.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.