8 445 läst ·
127 svar
8k läst
127 svar
Är BH orättvis mot kommunanställda?
Kul att ett av dina argument var att "det gör man ju i många andra länder".Claes Sörmland skrev:
Helt plötsligt så är främmande sedvänjor nåt som är helt acceptabelt.
Personligen tycker jag att det är skittråkigt i typ Spanien/Frankrike när man går på en bygata och bara ser murar/staket/plank.
Och det är definitivt inte sedvänja i Sverige .
Du svarade i fel tråd.L LaT skrev:Kul att ett av dina argument var att "det gör man ju i många andra länder".
Personligen tycker jag att det är skittråkigt i typ Spanien/Frankrike när man går på en bygata och bara ser murar/staket/plank.
Har blandade erfarenheter i mina kontakter med kommunen. När jag som individ varit i kontakt med främst då byggnadshandläggare och diverse tillståndshandläggare så har det enbart varit positivt, de är lätta att ha och göra med om pragmatiska. Det underlättar stort om man läst på innan och tydligt kan visa vad man vill i ord och bild.
Sen har vi en annan sida där man som representant för samfällighet haft kontakt i samband med exploatering för hus inom SF område och utbyggnad av gator, VA etc
Där har det varit rena maffiametoder där de helt enkelt bufflat sig fram med enda målet att lägga så lite tid som möjligt i kontakt med invånarna och totalt skitit i dessas rättigheter. Efter att SF till slut satt ner foten blev det rent hotfullt. T.ex parkera en hjullastare på en utfart för 5 hus och sedan gå på semester i 3 veckor, ren illvilja… eller överklaga sin egna ledningsrätt (för VA de lagt ner utan ledningsrätt) till Lantmäteriet som utdömde ersättning om några få 10-tals tusen kronor. Detta satte de en extern juristfirma på att skriva en 30-sidors inlaga och drev det så långt de kunde i domstol. (SF vann med ideella krafter 😉). Naturligtvis översteg ersättningen till juristfirman långt vad ersättningen landa på. Finns många exempel, vissa mer subtila än andra.
Här är det istället en liten klick projektledare och översiktsplanerare inom kommunen som drivit en personlig vendetta mot invånare inom ett visst område.
Så ja, det finns olika nivåer men jag tror i slutändan inte detta skiljer sig mot andra delar av samhället där man kan både ha tur och otur i sina kontakter.
Sen har vi en annan sida där man som representant för samfällighet haft kontakt i samband med exploatering för hus inom SF område och utbyggnad av gator, VA etc
Där har det varit rena maffiametoder där de helt enkelt bufflat sig fram med enda målet att lägga så lite tid som möjligt i kontakt med invånarna och totalt skitit i dessas rättigheter. Efter att SF till slut satt ner foten blev det rent hotfullt. T.ex parkera en hjullastare på en utfart för 5 hus och sedan gå på semester i 3 veckor, ren illvilja… eller överklaga sin egna ledningsrätt (för VA de lagt ner utan ledningsrätt) till Lantmäteriet som utdömde ersättning om några få 10-tals tusen kronor. Detta satte de en extern juristfirma på att skriva en 30-sidors inlaga och drev det så långt de kunde i domstol. (SF vann med ideella krafter 😉). Naturligtvis översteg ersättningen till juristfirman långt vad ersättningen landa på. Finns många exempel, vissa mer subtila än andra.
Här är det istället en liten klick projektledare och översiktsplanerare inom kommunen som drivit en personlig vendetta mot invånare inom ett visst område.
Så ja, det finns olika nivåer men jag tror i slutändan inte detta skiljer sig mot andra delar av samhället där man kan både ha tur och otur i sina kontakter.
Två fel blir inte ett rätt. Därmed oroar mig ditt uttalande om "så rätt som möjligt". Att man börja hitta på egna regler och ta beslut utan lagstöd för att resultatet på något övergripande plan ska upplevas som "rätt" av tjänstemännen.L Lesserwisser skrev:Det finns ett gammalt tjänstemannacredo som jag inte lyckas hitta eller citera, men det har ungefär den här innebörden:
Vi är skyldiga att se till att lagarna följs men vi är skyldiga att följa våra politikers direktiv, men vi är skyldiga att verka för det allmännas bästa. De tre kraven går inte alltid ihop.
Vi är skyldiga att behandla alla lika men vi är skyldiga att ta hänsyn till olika personers förutsättningar.
Den balansgången kräver både sunt förnuft (som är vanligare än man kanske tror) och kompetens. Under de 40 år jag jobbade med miljö- och hälsoskydd träffade jag ytterst sällan på någon som INTE gjorde vad de kunde för att försöka göra så rätt som möjligt.
Jag har sätt det här rätt ofta i kommunal verksamhet. Vi kan ta ett exempel (ni som vet, ni vet):
Tjänstemännen utformar en ny taxa. Men man råkar göra fel så att taxans säger att att man ska beräkna avgiften på ett sätt som man tidigare inte har gjort och inte önskar. Förslaget från tjänstemännen förs ut till allmänhet och politiker för beslut. Oklart vem som förstår att det finns ett nytt sätt att beräkna avgiften i taxan och inte, ingen diskussion förs kring detta, tjänstemännen lyfter ju inte denna fråga eftersom det är ett misstag i arbetet som man inte ännu har identifierat. Taxan bankas igenom politiskt och blir gällande.
Nu efter beslut får tjänstemännen insikt att kommunen har ändrat taxan så att avgiften ska beräknas på ett nytt sätt. Vad gör tjänstemännen i detta fall? Följer de taxan och meddelar politikerna att de klantade sig och missade att informera dem om ändringen som smögs in av misstag i beslutsunderlaget? Eller struntar man i vad det står i taxan och fakturerar som man planerade när taxan utarbetades, trots att det står något helt annat i taxan? (Svaret är i det här fallet det senare.)
Jag har sett några varv av detta i min kommun.
Inom kommunal förvaltning arbetar olika yrkesgrupper, handläggare, som bereder, utreder och fattar beslut enligt delegation. Handläggare är ingen yrkestitel utan en funktion.Farstatjej90 skrev:
Vanliga utbildningar inom kommunen är samhällsvetare, ekonom, jurist, socionom vilka samtliga är utbildningar inom högskola/universitet.
Sedan finns yrkesspecifika utbildningar för bygglovshandläggare, miljö, LSS...
Redigerat:
Själv var jag varken handläggare eller nån av de andra titlarna, jag var bara en simpel tjänsteperson på gata/park som administrerade delar av vår verksamhet och därmed fick en hel del samtal ifrån allmänheten.A Abies koreana skrev:Inom kommunal förvaltning arbetar olika yrkesgrupper, handläggare, som bereder, utreder och fattar beslut enligt delegation. Handläggare är ingen yrkestitel utan en funktion.
Vanliga utbildningar inom kommunen är samhällsvetare, ekonom, jurist, socionom vilka samtliga är utbildningar inom högskola/universitet.
Sedan finns yrkesspecifika utbildningar för bygglovshandläggare, miljö, LSS...
Jag kan ta ett exempel: Det finns riktlinjer om att ljudnivån från inkommande musik får vara högst 25 dBA i en lägenhet. Skulle man tillämpa det strikt, skulle man behöva stänga de flesta restauranger. Politikerna vill ha en levande stadskärna, de boende vill kunna sova, riktlinjerna är så låga att man måste andas försiktigt och inte skramla med nycklarna i fickan när man mäter, för det är högre ljudnivåer. Då får man hoppas att de flesta boende inte hävdar sin "rätt" och så får man hantera de klagomål som ändå uppstår med rimliga åtgärder så att det blir acceptabelt för hyresvärden, hyresgästen och krögaren. I min kommun tog man fram en fullkomligt påhittad riktlinje om att tillåta alldeles för höga ljudnivåer 7 nätter om året. Annars kunde man inte ha stadsfester etc. Den principen är det ingen som har protesterat mot. Skulle någon överklaga, skulle länsstyrelsen förmodligen inte acceptera egna påhitt av det slaget. Då skulle det bli nöjesbefriad sovstad av citykärnan.Nötegårdsgubben skrev:
En intressant tid och ett intressant område. Skulle du säga att ”försöka göra så rätt som möjligt” där förändrades över tid i innebörd?
Det är ju ett område där yrkesverksamma ofta beskylls för att vara aktivistiska, varför man kan tänka sig att vad som är ”rätt” förskjuts över tid även utan att reglerna ändras.
Det ser nämligen jag som en av de stora riskerna med offentlig verksamhet, att förvaltningen befolkas av övernitiska eller rent aktivistiska medarbetare som görna tillämpar regelverken restriktivt utan att det finns den typen av naturliga korrektiv som det gör i privat verksamhet – alltså att man måste tjäna pengar också.
Domstolarna finns förstås som korrektiv, men en motkraft internt vore också önskvärt ibland. Som en sån New public management-grej som att myndigheten får mindre betalt om man är för långsam.
Det blev en spretig fråga, men vore intressant att höra reflektioner kring det från ett helt yrkesliv.
Ja, det är ofta svårt att inte tycka illa om kommuner och framförallt deras högre tjänstemän.
Ta bara dagens exempel om en tvist i Lycksele kommun där kommunen använder sin dispensroll som om den vore ett facit i en tvist där själva frågan är om kommunen har rätt att ge just denna dispens. Den lilla kommunen hjälper bolaget att köra över de ännu mindre fastighetsägarna som i frågan blir reducerade till påstådda åsikter och känslor.
https://www.vk.se/2026-05-30/konflikt-om-tung-trafik-till-vindkraftspark-i-lycksele-944e5
Ta bara dagens exempel om en tvist i Lycksele kommun där kommunen använder sin dispensroll som om den vore ett facit i en tvist där själva frågan är om kommunen har rätt att ge just denna dispens. Den lilla kommunen hjälper bolaget att köra över de ännu mindre fastighetsägarna som i frågan blir reducerade till påstådda åsikter och känslor.
https://www.vk.se/2026-05-30/konflikt-om-tung-trafik-till-vindkraftspark-i-lycksele-944e5
Vindkraftsprojekten kring Vinliden, Fjällberg och Hornmyran har varit under utveckling sedan 2009. I dag befinner sig projekten i byggfas och omfattar totalt fem höjdområden i Lycksele kommun med mellan fyra och tretton vindkraftverk vardera.
Den största delen, Fjällberg Norr, består av 13 turbiner placerade längs en höjdrygg mellan Järnnäsberget och Granberget. Under maj håller vindkraftbolaget på med fundamentarbete, vägarbete (förstärkning och nybrytning) samt kabelförläggning.
Men lokalt växer motståndet mot hur byggtrafiken ska ta sig fram. Granåvägens vägförening, som förvaltar vägen som går mellan 365:an i Åttonträsk till Myrträsk och inkluderar byarna Åttonträsk, Ledningsvall, Fjällberg, Kroksjö och Myrträsk, vill absolut inte att tung byggtrafik ska transporteras längs vägen.
– Det här är en enkel grusväg, säger Anders Franklin, tillförordnad ordförande i Granåvägens vägförening. Man får bara köra med fordon på max sju ton, men det här har ju Vinliden ignorerat och bara kört på. Det är långtradare, tunga grusbilar, hjullastare. Inga fordon under sju ton om man säger så.
Nu har vägföreningen polisanmält Vinliden vindkraft.
– Trafikförordningen gäller för alla. Det finns en skylt med förbud för tung trafik på över sju ton i början av vägen. Polisen har faktiskt varit här och pratat med någon lastbilschaufför som har fått vända. Dessutom har Vinliden brutit en egen väg längre bort som de borde använda.Enligt Lycksele kommun har Vinliden rätt att köra på vägen.
– Jag har gett dispens till Svevia och Vännäs mark för att köra in med fordon till bergtäkten, säger enhetschef Karin Gottfridsson på gator och parker i Lycksele kommun. Eftersom det är kommunen som har viktsänkt vägen och att det är vi som driftar vägen, så ger vi vanligtvis dispens.
Anders Franklin om att Lycksele kommun driftar Granåvägen.
– Ja, det stämmer. De har tagit ansvar för plogning och visst underhåll och det har fungerat bra. Men vägen har inte blivit starkare för att kommunen har gett Vinliden dispens, och de som bor efter vägen har inte blivit glada av damm och tung trafik inpå knuten.Det vägföreningen ifrågasätter är vem som har rätt att ge dispens för tung trafik på vägen.
– Vinliden har fått dispens av kommunen, men vi anser att Karin Gottfridsson har delgett den på felaktiga grunder. Hon har inte rätt att göra det, utan det ska hon samråda med vägföreningen om. Kommunen har ju bara själva driften av vägen i och med att de har tagit statsbidragen, säger Anders Franklin och utvecklar:
– Vi är nöjda med det kommunen gör med vägen; att de upphandlar snöröjning och grusning och så, det kan de göra på ett smartare och billigare sätt än vad vi kan göra. Men de ska inte ge dispens för tung trafik genom byn.Magnus Andersson på Vinliden vindkraft bekräftar att deras chaufförer har stött på patrull i samband med att de skulle köra in på Granåvägen.
– Vägföreningens styrelse menar att våra fordon är för tunga, men vi kör med stöd av en dispens utfärdad av Lycksele kommun, som ansvarar för drift och viktbegränsningen på vägen. Vi har även en lantmäteriförrättning som ligger till grund för val av transportväg, säger Magnus Andersson och fortsätter:
– Polisen har varit på plats i flera situationer, bland annat i samband med att framkomligheten påverkats trots att vi haft giltig dispens.
Granåvägens vägförening har funnits länge, men var under en längre period inaktiv. Under den tiden var Lycksele kommun tillförordnad vägförening. I och med planerna på vindkraftparken kom i gång vaknade Granåvägens vägförening ur dvalan. Vinliden vindkraft är också med i den vägföreningen, men det är styrelsen som motsätter sig den tunga trafiken genom byn.
– Jag kan ha full respekt och förståelse för att det finns olika viljor och att alla inte är för vindkraft, säger Magnus Andersson. Men vindkraftparken har ett laga kraft vunnet miljötillstånd sedan flera år. Det är överklagat och överprövat tills det inte har gått att överpröva längre. Varför ska då en styrelse för en vägförening där vindkraftbolaget till och med har det största andelstalet, gå emot det?Räcker det inte med att ni kör på den nybrutna vägen via Sandsjön?
– Båda vägarna kommer att behövas eftersom det är kort byggperiod. I och med att Lantmäteriets förrättning varit föremål för överprövning och därmed tagit tid ska parken uppföras under det här sommarhalvåret. Och för att kunna göra det så måste det finnas två infarter.
I ett möte mellan vägföreningen och Vinliden vindkraft i mitten av maj förklarade Vinliden, enligt Anders Franklin, att företaget ”kommer att göra allt i sin makt för få tillgång till vägen”.
– De har sökt tillstånd för körning av tyngre fordon och fordon för turbintransporter men det gäller bara den sista biten, cirka 1,4 kilometer av vägen. Vinliden menar ändå att vägen genom byarna är den som ska ta merparten av alla transporter, säger Anders Franklin.
Enligt vad som framkom på mötet vill Vinliden ta över skötsel och drift av vägen mellan väg 365 och till vindkraftsparkerna och därmed stå för alla utgifter kopplade till vägen, som måste förstärkas om så blir fallet.
– Men majoriteten av medlemmarna i föreningen vill inte ha den väldigt intensiva och mycket tunga trafiken genom byarna Åttonträsk och Ledningsvall. De olika intressena står mot varandra och det är vi överens om, säger Anders Franklin.
det konstiga är att man ser mer höga staket med tagtråd och galler på fönster på företag i sverige och på privata hus krylar det av övervakningskameror i sverige idag det är inget man ser på hus eller företag här på franska landsbygdenL LaT skrev:Kul att ett av dina argument var att "det gör man ju i många andra länder".
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 347 inlägg
Intressant i sig, men jag var mer nyfiken på om du sett någon förskjutning i ditt eget skrå från denna mer flexibla inställning till en mer bokstavstolkande.L Lesserwisser skrev:Det finns riktlinjer om att ljudnivån från inkommande musik får vara högst 25 dBA i en lägenhet. Skulle man tillämpa det strikt, skulle man behöva stänga de flesta restauranger. Politikerna vill ha en levande stadskärna, de boende vill kunna sova, riktlinjerna är så låga att man måste andas försiktigt och inte skramla med nycklarna i fickan när man mäter, för det är högre ljudnivåer. Då får man hoppas att de flesta boende inte hävdar sin "rätt" och så får man hantera de klagomål som ändå uppstår med rimliga åtgärder så att det blir acceptabelt för hyresvärden, hyresgästen och krögaren.
Att miljöbalken är en lag där man skrivit saker man inte menat men som successivt tillämpas striktare är en konspirationsteori jag emellanåt tror är rätt sann.
Ja, fast tillfälliga störningar är ju ändå tillptet och något man väntas tåla. Så jag är inte alls så säker på att något sådant inte håller.L Lesserwisser skrev:I min kommun tog man fram en fullkomligt påhittad riktlinje om att tillåta alldeles för höga ljudnivåer 7 nätter om året. Annars kunde man inte ha stadsfester etc. Den principen är det ingen som har protesterat mot. Skulle någon överklaga, skulle länsstyrelsen förmodligen inte acceptera egna påhitt av det slaget. Då skulle det bli nöjesbefriad sovstad av citykärnan.