Jag tror att få (mig inkluderad) startar en tråd om hur oerhört smidigt bygglovsprocessen gick och hur väl bemött man blev av handläggaren.
Snarare startar man väl en tråd när något går åt skogen och ens bygglov inte gick igenom eller om man tycker att handläggaren bedömt fel. Således får man ett forum där man lyfter fram de negativa fallen hos kommunerna dvs en negativ bias.
Sen finns det en och annan som verkar ha en personlig vendetta mot kommunen men det tycker jag är en annan fråga.

• Gilla
MrDizzy och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det är väl det där att lagstiftaren tänker sig en helhetsbedömning för avloppslösningen, d v s en bedömning som är rätt luddig i kanten. Varför man inte har satt ned foten från statligt håll och sa att allt om tekniskt ser ut på ett visst sätt går igenom utan diskussion? Som det var förr.
Speciellt med tanke på att typ mindre än 1% av fosforutsläppen i Östersjön kommer ifrån enskilda avlopp så är det oskäligt mycket huvudbry för både kommuner och enskilda fastighetsägare.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det hjälper inte mot korkade politiker..
ofta samma personer

K Klass0n skrev:
Jag tror att få (mig inkluderad) startar en tråd om hur oerhört smidigt bygglovsprocessen gick och hur väl bemött man blev av handläggaren.
Snarare startar man väl en tråd när något går åt skogen och ens bygglov inte gick igenom eller om man tycker att handläggaren bedömt fel. Således får man ett forum där man lyfter fram de negativa fallen hos kommunerna dvs en negativ bias.
Sen finns det en och annan som verkar ha en personlig vendetta mot kommunen men det tycker jag är en annan fråga.
https://www.byggahus.se/forum/threads/imponerad-av-kommunens-agerande-hittills.390089/

• Haha
Klass0n
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
[länk]
Du vet det var ett väldigt snyggt sätt att knäppa nån på näsan!
Jag kan dock hävda att detta var undantaget som bekräftar regeln 😅

• Gilla
Bart
  • Laddar…
M maria01 skrev:
kommunanställda är ju statens lakejer men vill man få bot på varför folk inte gillar kommunanställda så löser man det med

återinföra tjänstemannaansvaret​

Tjänstemannaansvaret har aldrig helt upphört, tjänstemän skall ALLTID följa lagen och har ALLTID kunnat åtalas om de inte gör det.

Men däremot skulle man nog införa ett nytt brott "missfirmelse av tjänsteman" så man stävjade allt j.vla förtal av folk som bara försöker följa lagen & den politiska ledningen.

• Gilla
  • Haha
leifherlin och 6 till
  • Laddar…
Som kommunal tjänsteperson så känner jag att jag vill bidra.
Nämnderna består av amatörer och OM de har en egen agenda och OM det då finns en tjänsteperson som tänker lika så finns risken till beslut som inte lagstiftaren tänkt sig. Eller så blir det som i Alingsås då nämnden körde över tjänstepersonerna och fick påbackning.

I det sociala, som jag verkar inom, så får tjänstepersonerna istället höra att " vi ska vara generösare än domstolarna" , "varför fyller vi inte upp platserna på äbo" istället för att lyssna på att vi har för många tomplatser. Kommunallagen säger ju att vi ska ha en god ekonomisk hushållning och inte lägga det på framtida generationer. Då ska vi inte vara generösare.

Eller fultolkar att hemtjänsten har minutstyrning bara för att man planerar men inte förstår att planeringen baseras på hur lång tid de föregående insatserna hos den brukaren tog. Dvs justerar efter behovet.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
m man inte jobbar med människor till låg lön eller verkligen upplevs skapa värden för andra får man nog ta att man bara har ett jobb där man inte upplevs som så viktig för världen i stort.
Men visst vore det väl kul att se vad som hände om alla kommunanställda gick i strejk ett par veckor

Då blev det kanske annat ljud i skällan från ett antal kverulanter...

• Gilla
immetorp
  • Laddar…
Claes Sörmland
L LaT skrev:
Men däremot skulle man nog införa ett nytt brott "missfirmelse av tjänsteman" så man stävjade allt j.vla förtal av folk som bara försöker följa lagen & den politiska ledningen.
Din favvoregering har redan ordnat detta.

Brottsbalken 17 kap:

Skärmavbild 2026-05-30 kl. 18.38.52.png

Sen finns ju förtalslagstiftningen också.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Hänger inte med på dina tankar här. En nämndordförande leder ju kommunens arbete inom nämndens kompetensområde och tjänstemännen är stödverksamheten för nämnden. D v s man får nog finna sig i att vara anpasslig mot sin nämndordförande som kommunmedarbetare.
Ordförande tyckte att kommunen skulle ta kostnaden för att röja upp stränderna kring en damm som ägs av en samfällighet och där samfällighets medlemmarna äger marken ända ner till dammen.

Varför skulle inte nämndmedlemmar i stort få tycka saker tänker du? Det står väl dessa individer fritt att tycka saker om kommunens verksamhet som vem dom helst? Och eftersom de är kommunens politiker är det väl sannolikt att de har fler åsikter än gemene man som inte kan så mycket om kommunens verksamhet.
Nämnden är ute för att syna ett överklagande om byggnadslov och höll med den överklagande om att bygglov nog inte borde beviljas "då ytterliggare en bostad skulle förstöra den lantliga känslan".
Det handlade alltså om att bygga en traditionell lantbruks bostad 50m ifrån en befintlig. Dvs det skulle efteråt finnas 2 bostäder i området.

Mig veterligen så finns inget sånt nämnt i varken byggnadsregler eller för bostäder utanför detaljplanerat område.

L LaT skrev:
Men visst vore det väl kul att se vad som hände om alla kommunanställda gick i strejk ett par veckor

Då blev det kanske annat ljud i skällan från ett antal kverulanter...
Synd för dem som behöver omvårdnad och inte har privata utförare. Vi andra skulle nog inte märka så mycket.

Jag misstänker också att tråden främst rör de byråkratiska delarna. Där skulle vi märka ännu mindre.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L LaT skrev:
Ordförande tyckte att kommunen skulle ta kostnaden för att röja upp stränderna kring en damm som ägs av en samfällighet och där samfällighets medlemmarna äger marken ända ner till dammen.
Det kan ju vara lämpligt om det är en åtgärd för att allmänheten ska få tillgång till stränderna och dammen. Det åligger ju inte en samfällighet att betala för allmänhetens brukande av dessa stränder. Det är rätt vanligt att kommunala bidrag av denna typ ges i olika sammanhang till allmänhetens eller kommunens nytta.

Om däremot allmänheten inte berördes eller gynnades, om det var stränder som allmänheten inte hade tillgång till så var det bra märkligt tänkt. Och om ordföranden dessutom gynnade sig själv, vänner eller släkt så var det ju t o m korrupt.

L LaT skrev:
Nämnden är ute för att syna ett överklagande om byggnadslov och höll med den överklagande om att bygglov nog inte borde beviljas "då ytterliggare en bostad skulle förstöra den lantliga känslan".
Det handlade alltså om att bygga en traditionell lantbruks bostad 50m ifrån en befintlig. Dvs det skulle efteråt finnas 2 bostäder i området.

Mig veterligen så finns inget sånt nämnt i varken byggnadsregler eller för bostäder utanför detaljplanerat område.
Det sker ingen prövning av nämnden om ett bygglov som nämnden har fattat överklagas. Det är länsstyrelsen som är nästa instans.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Synd för dem som behöver omvårdnad och inte har privata utförare. Vi andra skulle nog inte märka så mycket.

Jag misstänker också att tråden främst rör de byråkratiska delarna. Där skulle vi märka ännu mindre.
De som är i behov av gynnande beslut från kommunens tjänstemän skulle ju märka att besluten inte togs de där två veckorna. Men de flesta av oss har ju ingen större interaktion med kommunen i dylika frågor så det blir ett randfenomen. Och +/- två veckor på ett kommunbeslut skulle nog inte märkas eftersom besluten ändå tas så långsamt och så ofta är försenade.

L LaT skrev:
Tjänstemannaansvaret har aldrig helt upphört, tjänstemän skall ALLTID följa lagen och har ALLTID kunnat åtalas om de inte gör det.

haha hur många komun tjänstemän sitter på kåken för nåt dom har gjort och hur många har betalat bötter för nåt som dom har gjort

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Claes Sörmland
M maria01 skrev:
haha hur många komun tjänstemän sitter på kåken för nåt dom har gjort och hur många har betalat bötter för nåt som dom har gjort
Det lär inte vara någon signifikant andel av våra kommunala tjänstemän. Och de flesta kommunala handläggare lär väl regelbundet fatta beslut som inte skulle hålla vid en överklagan, t ex varje månad, varje halvår eller år?

Det är i praktiken riskfritt att köra på utan lagstöd, t ex av okunskap eller för att man följer egenpåhittade regler. Systemet bygger istället på att nästan alla försöker göra rätt men att det ofta blir fel och det tolereras eftersom den enskilde som missgynnas kan få rättelse genom överklagan. D v s systemet är byggt för att fel ska få förekomma.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.