37 414 läst ·
122 svar
37k läst
122 svar
Mäklare "ljög" om godkänt avlopp?
Kan nästan se det framför mig när ni påtalade det till mäklaren:Etnoy skrev:
Detta kunde du ha undersökt innan köpet vilket gör att det blir svårt att få igenom.
Vi har stött på mäklare som skriftligen påstått att "det finns fiber i huset" i prospektet. Väl på plats visar det sig vara en Verisure-box som mäklaren trott hade med fiber att göra. Allt detta faller under undersökningsplikten, hade vi köpt huset och krävt ersättning hade vi inte fått en krona.
Samma mäklare påstod att huset hade "jordvärme" när det egentligen var "bergvärme". En viktig skillnad mellan dessa två.
En minus (fibern) och En plus (bergvärmen). Det går på ett jömnt ut.
Hej på dig - innan han drog iväg i sin 911 till nästa visning. Dom är likadana allihopa. 😂
Vad betyder det för dig att ett avlopp är godkänt?G Gesseman skrev:Jag köpte mitt hus i Maj 2025. Under visningen frågade jag mäklaren specifikt om avloppet var godkänt då mina föräldrar bor i grannkomun där de har dömt ut alla avlopp som inte är godkända och blivit en stor kostnad. Mäklaren svarade att "ja, avloppet är godkänt"
Spola fram till vinter och jag börjar känna en rejäl lukt av avlopp inomhus. trekammarbrunner ligger precis utanför köksfönstret så tänkte den kanske är full.
Jag beställer slamsug, och när killen kommer ut kollar han på trekammarbrunnen och säger att detta kommer bli utdömd. lukten kommer dessutom antagligen från en otät muff mellan plaströr och betongen i trekammarbrunne. Jag svarar att mäklaren sa ju att den var godkänd? Enligt killen så är mäklares syn på "godkänt" i stort sett "inte utdömt ÄN".
Har fått offert på att fixa avloppet, ca 140 000. När jag ringde till kommunen verkar det inte ens finnas några papper på att fastigheten ska ha avlopp överhuvudtaget. hus från 1948 där tidigare ägare långt bak i tiden har gjort i stort sett allt själv, allt från bygga eget badrum till egensnickrad hydrofor för vattnet. Hade inte förvånat mig om han anlagt avloppet helt självt utan några tillstånd.
Är det en kostnad nu som bara är för mig att ta, eller har jag någon rätt till kompensation då mäklaren sa den var godkänd? Inget skriftligt någonstans om avloppet tyvärr så antar det är svårt att argumentera.
Har du kollat om det eventuellt går köra typ relining på den skarv som läker?.G Gesseman skrev:"precis allt har bytts och kontrollerats utom de 2 sista meter som är under mark under krypgrunden som går ut till trekammarbrunnen precis utanför huset."
Så röret är ganska ytligt, därför antagligen som muff mellan röret och trekammarbrunnen är otät så gaser kommer upp genom marken in i krypgrunden
Gjuta på ett lager lining just där problemet är menar jag.
Huset borde ju "satt" sig färdigt oavsett så det kanske finns en chans det funkar?.
Nja. Dom upplärda att svara muntligt och svepande. Det låter bra och sant men du har inget att falla tillbaka på.
Senast häromdagen va jag på visning på grannhuset som ligger inom min lantbruksfastighet.
Överhörde (som man gör på visning😆) när en intressent frågade mäklaren vem som sköter vägen.
-Det gör bonden sa mäklaren utan att blinka.
Grejen är den att bonden (arrendatorn) gör det inte, jag som markägare gör det inte.
Det finns ingen som plogar eller tar hand om vägen.
Men mäklaren sa det på visningen och intressenten svalde det med hull och hår🤷♂
Skulle nån komma i efterhand och klaga så finns det bara lösa ord från visningen.
Mäklare är 2000-talets hästhandlare.
Senast häromdagen va jag på visning på grannhuset som ligger inom min lantbruksfastighet.
Överhörde (som man gör på visning😆) när en intressent frågade mäklaren vem som sköter vägen.
-Det gör bonden sa mäklaren utan att blinka.
Grejen är den att bonden (arrendatorn) gör det inte, jag som markägare gör det inte.
Det finns ingen som plogar eller tar hand om vägen.
Men mäklaren sa det på visningen och intressenten svalde det med hull och hår🤷♂
Skulle nån komma i efterhand och klaga så finns det bara lösa ord från visningen.
Mäklare är 2000-talets hästhandlare.
Redigerat:
En lärdom, i framtiden kan öppna frågor fungera bättre t ex Hur ser statusen på avloppet ut? Och sedan går det att spela in samtalet med mobil eller smartklocka. Men det är kanske inte tillräckligt i alla fall eftersom undersökningsplikten är långtgående och i vissa fall kan det ses som givet att ett gammalt avlopp sjunger på sista versen?G Gesseman skrev:Jag köpte mitt hus i Maj 2025. Under visningen frågade jag mäklaren specifikt om avloppet var godkänt då mina föräldrar bor i grannkomun där de har dömt ut alla avlopp som inte är godkända och blivit en stor kostnad. Mäklaren svarade att "ja, avloppet är godkänt"
Spola fram till vinter och jag börjar känna en rejäl lukt av avlopp inomhus. trekammarbrunner ligger precis utanför köksfönstret så tänkte den kanske är full.
Jag beställer slamsug, och när killen kommer ut kollar han på trekammarbrunnen och säger att detta kommer bli utdömd. lukten kommer dessutom antagligen från en otät muff mellan plaströr och betongen i trekammarbrunne. Jag svarar att mäklaren sa ju att den var godkänd? Enligt killen så är mäklares syn på "godkänt" i stort sett "inte utdömt ÄN".
Har fått offert på att fixa avloppet, ca 140 000. När jag ringde till kommunen verkar det inte ens finnas några papper på att fastigheten ska ha avlopp överhuvudtaget. hus från 1948 där tidigare ägare långt bak i tiden har gjort i stort sett allt själv, allt från bygga eget badrum till egensnickrad hydrofor för vattnet. Hade inte förvånat mig om han anlagt avloppet helt självt utan några tillstånd.
Är det en kostnad nu som bara är för mig att ta, eller har jag någon rätt till kompensation då mäklaren sa den var godkänd? Inget skriftligt någonstans om avloppet tyvärr så antar det är svårt att argumentera.
Man kan inte lita på en mäklare nu förtiden, det är ju ofta unga tjejer och killar, som inte har någon teknisk kunskap.G Gesseman skrev:Jag köpte mitt hus i Maj 2025. Under visningen frågade jag mäklaren specifikt om avloppet var godkänt då mina föräldrar bor i grannkomun där de har dömt ut alla avlopp som inte är godkända och blivit en stor kostnad. Mäklaren svarade att "ja, avloppet är godkänt"
Istället för att försöka skapa friktion och juridiska tvister på detta sätt, är det inte bättre att faktiskt undersöka avloppet och begära ut avloppstillståndet från kommunen? Mäklaren och säljaren är inte källan till denna kunskap, de är inga avloppskonsulter. Inte prospektet heller. Ska man köpa hus med enskilt avlopp visar det tungt på en att man förstår vad man köper, både juridiskt och praktiskt.T TuVu skrev:En lärdom, i framtiden kan öppna frågor fungera bättre t ex Hur ser statusen på avloppet ut? Och sedan går det att spela in samtalet med mobil eller smartklocka. Men det är kanske inte tillräckligt i alla fall eftersom undersökningsplikten är långtgående och i vissa fall kan det ses som givet att ett gammalt avlopp sjunger på sista versen?
Om man vill ha ett rimligt liv ska man inte köpa hus med syftet att skapa tvister med säljaren.
Varför är folk så nedvärderande till kommunanställda i alla möjliga forumtrådar? Det raljeras om inkompetenta tjänstemän som i princip är idioter utan verklighetsuppfattning som bara klickar på tangentbordet, sitter och dricker kaffe hela dagen och själva hittar på konstiga regler, väldigt tråkig inställning.L lbgu skrev:Har du tur så för inte den du talade med in dig i något register. Skulle vara underbart att ligga under kommunens radar när det gäller sådana här saker som bara kostar en massa pengar när kommunen hittar på konstiga krav.
Har du aldrig hört av kommunen angående slamtömning? 'ifall du inte gjort det borde du nog misstänkt att de inte hade koll på dig. Runt där jag bor tvingas till och med sommarstugeägare som kanske är i huset 4-6 veckor slamtömma varje år. Pratade med en som hade fått någon extraavgift eftersom det inte var snöröjt i januari. Antagligen någon ekonom på kommunen som kommit på att man kan få in en massa straffavgifter av sommarstugeägare som inte är i stugan på vintern och röjer snön ovanför brunnslocket. Eller så är det bara normal inkompetens hos kommunalanställda som inte fattar att det är dumt att slamtömma sommarstugor i januari. Vet inte vad som är värst![]()
Det framgår av kommuners renhållningsföreskrifter vilka krav som ställs gällande slamtömning vad gäller intervall, att det måste vara körbar väg fram och snöröjt för entreprenören. Det är inte optimalt att tömma slambrunn i januari, men där jag bor i glesbyggdskommun finns 7 000 enskilda avlopp, det säger sig självt att kommunens entreprenör inte kan tömma alla dessa under perioden april-november. Jag har sotning inbokat i januari varje år, inte så kul eftersom det alltid är snö mer eller mindre, men det är bara att skotta 20 meter på baksidan av huset och även på taket så sotaren tar sig fram.
Det finns ofta möjlighet att söka dispens med längre slamtömningsintervall för fritidshus till vartannant år, men det är ju fastighetsägaren som måste kolla upp det själv och isf ansöka, det är inget som kommunen frågar om.
Vill man ha enklare regler så påverka politikerna som sitter i riksdagen och som beslutar om lagstiftningen som kommunerna måste implementera inom alla områden, det är inte inkompetenta kommunanställda som vill krångla och jävlas. Eller kolla vilka ärenden som ska tas upp i Kommunfullmäktige för att lämna synpunkter inför politikernas beslut om alla möjliga taxor och avgifter, föreskrifter och annat.
I den kommun jag jobbar i har vi en byggentreprenör som haft företag i cirka 15 år, denne borde vid det här laget veta vad grundkraven är för vad en bygglovsansökan ska innehålla, men varje gång det ansöks (cirka 20 ggr per år) ringer han och skäller ut kollegor som begär komplettering som alla kommuner i hela j-vla Sverige kräver enligt PBL.
Sverige är fantastiskt på att skydda tjuvar, bedragare och andra oärliga människor tyvärr. Allt är format för att förenkla och minska trycket på juridiska institutioner. Skadestånd är tex en bråkdel mot andra länder. Ditt problem har man lagt över på dig att undersöka. Även om du tagit in en besiktingsman och denne missat något så är det mycket svårt att få upprättelse. Sen undrar folk varför det sker sammandrabbningar mellan folk privat istället för att söka hjälp av lagen. Ledsamt är det. Tyvärr får du nog ta denna kostnad själv. Räntorna är låga , systemet är väl igenomtänkt så att du ska skuldsätta dig ännu mer.G Gesseman skrev:Jag köpte mitt hus i Maj 2025. Under visningen frågade jag mäklaren specifikt om avloppet var godkänt då mina föräldrar bor i grannkomun där de har dömt ut alla avlopp som inte är godkända och blivit en stor kostnad. Mäklaren svarade att "ja, avloppet är godkänt"
Köpte hus för några år sen. När vi skulle anlägga en altan kom grannen ner och undrade vad vi gjorde på hans tomt.
Vi visade tomtkartan från prospektet men den förklarade han hade gamla gränsdragningar.
För att göra en lång historia kort så är det säljarens ansvar för vad som står i prospektet. I det här fallet så hade inte säljaren några ritningar så mäklaren tog fram allt till prospektet och hade beställt en nybyggnadskarta från 1963. Gränser var omdragen sen dess.
Vi tog det hela vägen till rättegång då vi ansåg oss lurade av Notar mäklaren men förlorade då mäklaren inte ansågs ha nått ansvar för prospektet.
Så ja, det är bara att le och betala..
Vi visade tomtkartan från prospektet men den förklarade han hade gamla gränsdragningar.
För att göra en lång historia kort så är det säljarens ansvar för vad som står i prospektet. I det här fallet så hade inte säljaren några ritningar så mäklaren tog fram allt till prospektet och hade beställt en nybyggnadskarta från 1963. Gränser var omdragen sen dess.
Vi tog det hela vägen till rättegång då vi ansåg oss lurade av Notar mäklaren men förlorade då mäklaren inte ansågs ha nått ansvar för prospektet.
X xxargs skrev:Instämmer i kören att det nog ligger på din undersökningsplikt att kolla sådana saker inklusive att undersöka hos kommunen i hur tillstånden för tex. avlopp ser ut. - hade du gått ut, lyft på brunnslocken och titta på avloppet i samband med visningen så hade du förmodligen sett om det var +25 år gammalt och då i budgeten inför budgivningen lagt in att det förmodligen behövs ny-omläggning av avlopp då det är inge konstigt om avloppet behöver läggas om vid 25 år och äldre.
vatten, avlopp, värme(system) och ventilation är det man skall kolla noga (då ingen annan gör det åt dig) vid fundering av köp av fastighet - inte hur ytskiktet inomhus ser ut eller hur nya vitvarorna eller sanitetsporslinet är... olika besiktningar både av säljarna och ibland köpt av köparen duckar effektivt för dessa typer av frågorna i standardpaketen av besikt
Det svenska systemet där någon tror att att säljarens mäklareX xxargs skrev:Instämmer i kören att det nog ligger på din undersökningsplikt att kolla sådana saker inklusive att undersöka hos kommunen i hur tillstånden för tex. avlopp ser ut. - hade du gått ut, lyft på brunnslocken och titta på avloppet i samband med visningen så hade du förmodligen sett om det var +25 år gammalt och då i budgeten inför budgivningen lagt in att det förmodligen behövs ny-omläggning av avlopp då det är inge konstigt om avloppet behöver läggas om vid 25 år och äldre.
vatten, avlopp, värme(system) och ventilation är det man skall kolla noga (då ingen annan gör det åt dig) vid fundering av köp av fastighet - inte hur ytskiktet inomhus ser ut eller hur nya vitvarorna eller sanitetsporslinet är... olika besiktningar både av säljarna och ibland köpt av köparen duckar effektivt för dessa typer av frågorna i standardpaketen av besiktningar.
Det svenska systemet med bara en mäklare ställer till det för köpare. I andra länder är uppdelningen mer tydlig. Säljarens mäklare företräder säljaren och köparens mäklare företräder köparen. Om Sverige hade detta system som jag tror de flesta europeiska länder har, hade det varit tydligt att köparens mäklare hade gjort ett dåligt jobb. Och dåliga jobb finns det lagliga metoder som kan hantera. I Sverige är det nästan alltid köparen som står ensam när väl underskrifterna har utvecklats.G Gesseman skrev:Jag köpte mitt hus i Maj 2025. Under visningen frågade jag mäklaren specifikt om avloppet var godkänt då mina föräldrar bor i grannkomun där de har dömt ut alla avlopp som inte är godkända och blivit en stor kostnad. Mäklaren svarade att "ja, avloppet är godkänt"
Varför gick ni på mäklaren när det var säljaren som var er motpart och stod för prospektet?T Turranius skrev:Köpte hus för några år sen. När vi skulle anlägga en altan kom grannen ner och undrade vad vi gjorde på hans tomt.
När jag hade sporadiska problem med lukt på toaletten var det en felaktigt utförd anslutning till toastolen som var boven. Kan ju också vara värt att kolla på, men kan bli lite meckigt om stolen är siliconead på plats då man får skära och greja.
Därför att säljaren hade flyttat till pakistan och mäklaren var tydlig med att det var han som tagit fram alla kartor.Claes Sörmland skrev:
Sen hade det gått några år också så säljarens ansvar hade löpt ut eller nått.
Vi ville mest ha svar på om mäklaren hade nått ansvar för prospektet eller innehållet i den.