14 063 läst ·
47 svar
14k läst
47 svar
Använda gjutjärnselement ovanpå öppna spisen för att värma huset
Eller så ersätter du din öppna spis med en effektiv eldstad och får ut >90% av det den ved du stoppar i eldstaden som värme i huset.J JiriG skrev:Det är väl här som projektet stupar. Om man eldar 5 kg ved på en kväll blir det max 15 kWh. Med 20% effektivitet kanske man får ut 3 kWh till elementen. Det motsvarar 10 minuters gång på min F1125-17. Så ja, mycket besvär för liten vinst. Men det var en kul tanke i alla fall! Tack för alla roliga och informativa svar ...
Varför är alla så negativa till JiriGs idé? För ca 30 år sedan köpte syrran och hennes man en kåk på Ängsö, som hade varit släkten Pipers jaktstuga när det begav sig. I kökets spiskåpa, ovanför bakugnens eldstad satt två stycken rejäla, parallellkopplade gjutjärnselement monterade i ca 45 graders vinkel. Såvitt jag kan minnas var det enbart ett par stadiga - tror det var 2,5", möjligen 3"- rör, som blott med hjälp av självcirkulation distribuerade värmen till huset och den intilliggande baracken med flertalet rum för jaktgästerna. Ryktet förtäljde att när jaktsällskap - i bitande kyla - anlänt till jaktstugan, tog tjänstefolket och brassade en rejäl brasa i köket, samtidigt som gästerna bjöds upp till salen i övervåningen. Där eldades det i en plåtkamin, vars rökrör - fastsatt mot väggen klädd i eternitskivor - närmast påminde om ett eufonium. Bastuvarmt på nolltid, allt medan en ljuvlig värme spred sig i gästrummen.
Huruvida där fanns något öppet expansionskärl i systemet hann jag aldrig undersöka innan syrrans man beordrade utrivning av hela värmeanläggningen vid renoveringen av stället.
Synd på så rara ärtor.
Huruvida där fanns något öppet expansionskärl i systemet hann jag aldrig undersöka innan syrrans man beordrade utrivning av hela värmeanläggningen vid renoveringen av stället.
Synd på så rara ärtor.
Nej, det är inget fel på JiriGs ide. Fullt möjligt att genomföra. Dock lite komplext och dyrt antagligen. Ditt exempel från jaktstugan visar detta. Jag har själv haft en vedpanna med expansionskärl (en modern variant med tryckbälg) samt självcirkulation i grova rör till elementen i huset.Björn Zachrisson skrev:
Varför är alla så negativa till JiriGs idé? För ca 30 år sedan köpte syrran och hennes man en kåk på Ängsö, som hade varit släkten Pipers jaktstuga när det begav sig. I kökets spiskåpa, ovanför bakugnens eldstad satt två stycken rejäla, parallellkopplade gjutjärnselement monterade i ca 45 graders vinkel. Såvitt jag kan minnas var det enbart ett par stadiga - tror det var 2,5", möjligen 3"- rör, som blott med hjälp av självcirkulation distribuerade värmen till huset och den intilliggande baracken med flertalet rum för jaktgästerna. Ryktet förtäljde att när jaktsällskap - i bitande kyla - anlänt till jaktstugan, tog tjänstefolket och brassade en rejäl brasa i köket, samtidigt som gästerna bjöds upp till salen i övervåningen. Där eldades det i en plåtkamin, vars rökrör - fastsatt mot väggen klädd i eternitskivor - närmast påminde om ett eufonium. Bastuvarmt på nolltid, allt medan en ljuvlig värme spred sig i gästrummen.
Synd på så rara ärtor.
Det som saknas är rör ut till övriga huset/rummet. Kombination med fläkt är ju också möjlig. (ganska vanligt)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden