14 066 läst ·
47 svar
14k läst
47 svar
Använda gjutjärnselement ovanpå öppna spisen för att värma huset
Alltså, vi gillar vår öppna spis och det är trevligt att sitta runt den med familjen på kvällarna, Ungarna grillar marshmallows, katterna värmer sig och det sprakar mysigt. Det är inte lika kul att sitta runt en kakelugn. Eftersom 90% av värmen från den öppna spisen går ut genom skorstenen så hade känts bra om man kunde ta tillvara på åtminstone en del av den.B bhus2021 skrev:
Principen att värma vatten med ett element i öppna spisen fungerar förstås. Men det blir ju något av en dålig modifikation av en från början dålig eldstad. Jag skulle mer se det som ett kul projekt än något man får ut några större mängder värme ifrån.
Om ändå. Huset hade från början två skorstenar med c:a 8 pipor var. Vid renoveringen togs den östra skorstenen bort och blev ett schakt för värme, vatten och avlopp. Den västra är kvar med de överlevande ugnarna och spisen. Jag hade en läckande 'fattigmanskakelugn' i hallen som jag byggde om med en insats, det blev mycket bättre. Men det finns inte plats eller fler pipor i skorstenen för att montera in nya ugnar ...B bhus2021 skrev:
Jag skulle utan tvekan se det som värdelöst speciellt med tanke på det jobb som ändå krävs. Att utgå från elementen är i sig en orsak till att det inte är vettigt att lägga jobb på det.J JiriG skrev:Okej, det är fredag kväll och jag har tagit några glas vin men ändå: skulle det vara möjligt att montera ett gammal gjutjärns element i toppen på en öppen spis och låta det värmas av brasan under? Tanken är att cirkulera vatten genom elementet och shunta in det på den värmeslinga för husets vattenburna element och golvvärme. Tål ett gammal gjutjärnselement värmen från en brasa som kanske blir upp till 1000C i lågorna? Vattnet bör ju ha en kylande effekt men utsidan av element blir nog några hundra grader kanske ...?
Min öppna spis har rätt mycket plats i taket så det bordet inte vara så svårt att bygga in elementet så det inte syns utifrån. Rören får väl dras genom teglet på något sätt. Huvudrören för uppvärmningen går i krypgrunden rakt under spisen vilket förenklar dragningen....
Är du och grabbarna intresserade kan ni hellre bygga en mer anpassad rökgasväxlare av delar (rör, plåt osv) ni kan skaffa i skrotbingarna. Ni får då lättare att anpassa parametrarna både för inbyggnaden och värmemässigt så det kan mynna ut i lite framgång åtminstone. Tänk också på det som nämndes tidigare säkerhetsmässigt det är inget att blunda för särskilt inte som ovan i frågorna. Livslängden för ett element i detta läget är också tveksam en del bonnlösningar man tänker på är bättre att låta vara.
Redigerat:
Vet att du kan bättre ser framemot att du utvecklar det imorgon, godnatt.GK100 skrev:
Jag skulle utan tvekan se det som värdelöst speciellt med tanke på det jobb som ändå krävs. Att utgå från elementen är i sig en orsak till att det inte är vettigt att lägga jobb på det.
Är du och grabbarna intresserade kan ni hellre bygga en mer anpassad rökgasväxlare av delar (rör, plåt osv) ni kan skaffa i skrotbingarna. Ni får då lättare att anpassa parametrarna både för inbyggnaden och värmemässigt så det kan mynna ut i lite framgång åtminstone. Tänk också på det som nämndes tidigare säkerhetsmässigt det är inget att blunda för sätskilt inte so ovan bid frågorna. Livslängden för ett element i detta läget är också tveksam en del bonnlösningar man tänker på är bättre att låta vara.
Jag undrar om en "enkel brasa" orkar att värma "stora element" tillräckligt för att få ut värmen i systemet (eller eldar ni kontinuerligt i öppna spisen?).
Jag har ett äldre Estnisk bastuaggregat med en gjutjärnsslinga inne i eldstaden ca 20 cm över eldristen, och som ett "U" med kanske 3 st 20 cm sidor (ungefär 4 cm ytterdiameter..
När jag fyller eldstaden/bastukaminen och eldar fullt så värmer det en 20 liter dunk med vatten till kokande på kanske 2 timmar. Självcirkulation med dunken högre än rörslingan i bastukaminen (ger varmvatten till "dusch" 5 liter i 10 l vattenkanna ca 4-6 ggr per timme utan hårt eldande, så det kan nog tillföra en del värme i vattenburet system.
Om ni eldar ett par timmar per kväll i öppna spisen så kommer det om elementen sitter uppe i övre delen, vid början av pipan, inte vara i lågorna. Det känns otroligt att värma ett eller två stora gjutjärnselement, inklusive vatten, med en "mysbrasa" så? Man måste og komma ned in i "lågorna" för full effekt.
Kanske att ett "enklare rör" nere i veden/glöden, straxt ovan eldristen kan utnyttja energin bättre (men jag vet inget om analysen det). Då skulle väl i alla fall även början/slutet på en braskväll addera lite värme till uppvärmningen tror jag. Det blir ju när man eldar nära det enkla röret en rätt god effekt för mig, och kanske kan du ha ännu mer volym/yta av rör i elden än den enkla lösning som jag har.
Så det jag skulle kolla är om det verkligen är effektivare med "stora element" som kräver tid och energi till att komma upp i effekt som värmer, eller ett system som börjar ge värme tidigare och ligger närmare/i lågorna/glöden för bästa utnyttjande. Hur det sedan ska kopplas i det som redan finns är en annan fråga som jag inte har erfarenhet av.
Men kort sagt, mysbrasa på kvällen ett par timmar räcker kanske inte för att nå upp till ett element uppe i taket av eldstaden, så att dess stora massa värms tillräckligt snabbt/länge för att bidra så mycket. men möjligen om vattnet cirkulerar i ett rör inne i brasan/glöden?
Jag har ett äldre Estnisk bastuaggregat med en gjutjärnsslinga inne i eldstaden ca 20 cm över eldristen, och som ett "U" med kanske 3 st 20 cm sidor (ungefär 4 cm ytterdiameter..
När jag fyller eldstaden/bastukaminen och eldar fullt så värmer det en 20 liter dunk med vatten till kokande på kanske 2 timmar. Självcirkulation med dunken högre än rörslingan i bastukaminen (ger varmvatten till "dusch" 5 liter i 10 l vattenkanna ca 4-6 ggr per timme utan hårt eldande, så det kan nog tillföra en del värme i vattenburet system.
Om ni eldar ett par timmar per kväll i öppna spisen så kommer det om elementen sitter uppe i övre delen, vid början av pipan, inte vara i lågorna. Det känns otroligt att värma ett eller två stora gjutjärnselement, inklusive vatten, med en "mysbrasa" så? Man måste og komma ned in i "lågorna" för full effekt.
Kanske att ett "enklare rör" nere i veden/glöden, straxt ovan eldristen kan utnyttja energin bättre (men jag vet inget om analysen det). Då skulle väl i alla fall även början/slutet på en braskväll addera lite värme till uppvärmningen tror jag. Det blir ju när man eldar nära det enkla röret en rätt god effekt för mig, och kanske kan du ha ännu mer volym/yta av rör i elden än den enkla lösning som jag har.
Så det jag skulle kolla är om det verkligen är effektivare med "stora element" som kräver tid och energi till att komma upp i effekt som värmer, eller ett system som börjar ge värme tidigare och ligger närmare/i lågorna/glöden för bästa utnyttjande. Hur det sedan ska kopplas i det som redan finns är en annan fråga som jag inte har erfarenhet av.
Men kort sagt, mysbrasa på kvällen ett par timmar räcker kanske inte för att nå upp till ett element uppe i taket av eldstaden, så att dess stora massa värms tillräckligt snabbt/länge för att bidra så mycket. men möjligen om vattnet cirkulerar i ett rör inne i brasan/glöden?
Nu anar jag att syftet kanske inte bara är att ta vara på värmen utan också att starta ett halvtokigt projekt. Men vill du ta vara på värmen är det väl enklare att köpa en:
...och till varje familjemedlem köpa en:
Då får ni garanterat nytta av en del av värmen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...och till varje familjemedlem köpa en:
Logga in
Skapa konto
Då får ni garanterat nytta av en del av värmen
Medlem
· Stockholms län
· 646 inlägg
Vilken raring till kakelugn ❤️J JiriG skrev:Alltså, vi gillar vår öppna spis och det är trevligt att sitta runt den med familjen på kvällarna, Ungarna grillar marshmallows, katterna värmer sig och det sprakar mysigt. Det är inte lika kul att sitta runt en kakelugn. Eftersom 90% av värmen från den öppna spisen går ut genom skorstenen så hade känts bra om man kunde ta tillvara på åtminstone en del av den.
Medlem
· Stockholms län
· 646 inlägg
Har du funderat på att bygga om till rörspis?J JiriG skrev:Okej, det är fredag kväll och jag har tagit några glas vin men ändå: skulle det vara möjligt att montera ett gammal gjutjärns element i toppen på en öppen spis och låta det värmas av brasan under? Tanken är att cirkulera vatten genom elementet och shunta in det på den värmeslinga för husets vattenburna element och golvvärme. Tål ett gammal gjutjärnselement värmen från en brasa som kanske blir upp till 1000C i lågorna? Vattnet bör ju ha en kylande effekt men utsidan av element blir nog några hundra grader kanske ...?
Min öppna spis har rätt mycket plats i taket så det bordet inte vara så svårt att bygga in elementet så det inte syns utifrån. Rören får väl dras genom teglet på något sätt. Huvudrören för uppvärmningen går i krypgrunden rakt under spisen vilket förenklar dragningen....
Hade själv funderingar på det men frugan ville behålla Jötuln så fick lov att modifiera lite med chamotte tegel - fick eftervärme i ca 4-5 timmar istället för att bli utkyld på max 2 timmar.
Logga in
Skapa konto
Mycket enklare än att försöka meka dit ett element - men kanske inget för dig/er?
Mvh
Öppen spis har en stor fördel. Det är mysfaktorn. Nackdelen jämfört med en modern eldstad är verkningsgraden som tidigare skrivit. Den beror på den låga förbrukningstemperaturen, så det blir ofullständig förbränning och mycket av vedens energi blir inte värme, fast sot och partiklar. Sen är överföringsförluster mycket höge. Den energi från veden, som öppna spisen lyckas omvandla till värme, förloras för husets uppvärmning. Stor del skortstensförluster.
Idén med värmeväxlaren jobbar bara med överföringsförlusterna. Det stora förlusterna pgs av låg förbränningstemperatur och ofullständig förbränning kommer vara kvar.
Jag skulle börja med någon form av spiskråka och andra luftburen lösningar.
Elstaden du har i hallen vid speglen ser ut som att vara den du skall använda för uppvärmningen. Öppna spisen för mysfaktorn.
Idén med värmeväxlaren jobbar bara med överföringsförlusterna. Det stora förlusterna pgs av låg förbränningstemperatur och ofullständig förbränning kommer vara kvar.
Jag skulle börja med någon form av spiskråka och andra luftburen lösningar.
Elstaden du har i hallen vid speglen ser ut som att vara den du skall använda för uppvärmningen. Öppna spisen för mysfaktorn.
2 saker att tänka på.
Du måste få elementen vattenfyllda, dvs få ur luften på högsta punkten. Det funkar på ett stående element av den typ du visat. Liggande montage blir svårt att lufta med ojämn kylning som följd och risk för sprickbildning.
När man kyler rökgasen tappar den kraften att stiga i skorstenen. En tidigare lätteldad eldstad kan med kall rök bli svåreldad , svårt att få drag, problem med inrykning.
En öppen spis måste ha bra drag för att all luft i den stora öppningen ovilkorligen skall ta sig upp i skorstenen. Med dåligt drag kanske du måste stänga för delar av den stora öppningen . Men då har du ingen öppen spis längre.
En smalspis som jag byggde en riktigt bra konvektionsdel till för att värma en accumulatortank gick inte längre att elda utan rökgasfläkt. Med fläkten fungerade det dock utmärkt och eldades i många år.
En trevlig lätteldad kamin med superdrag. .Dock brann både sten och metall upp av den häftiga fläktade eldningen och den renoverades flera gånger.
Numera är den återigen en vanlig kamin i ett av mina fritidshus.
Du måste få elementen vattenfyllda, dvs få ur luften på högsta punkten. Det funkar på ett stående element av den typ du visat. Liggande montage blir svårt att lufta med ojämn kylning som följd och risk för sprickbildning.
När man kyler rökgasen tappar den kraften att stiga i skorstenen. En tidigare lätteldad eldstad kan med kall rök bli svåreldad , svårt att få drag, problem med inrykning.
En öppen spis måste ha bra drag för att all luft i den stora öppningen ovilkorligen skall ta sig upp i skorstenen. Med dåligt drag kanske du måste stänga för delar av den stora öppningen . Men då har du ingen öppen spis längre.
En smalspis som jag byggde en riktigt bra konvektionsdel till för att värma en accumulatortank gick inte längre att elda utan rökgasfläkt. Med fläkten fungerade det dock utmärkt och eldades i många år.
En trevlig lätteldad kamin med superdrag. .Dock brann både sten och metall upp av den häftiga fläktade eldningen och den renoverades flera gånger.
Numera är den återigen en vanlig kamin i ett av mina fritidshus.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är väl här som projektet stupar. Om man eldar 5 kg ved på en kväll blir det max 15 kWh. Med 20% effektivitet kanske man får ut 3 kWh till elementen. Det motsvarar 10 minuters gång på min F1125-17. Så ja, mycket besvär för liten vinst. Men det var en kul tanke i alla fall! Tack för alla roliga och informativa svar ...F fribygg skrev:Jag tänker att varje kilo ved du förbränner kan ge 3kWh värme teoretiskt, i dag kanske den öppna brasan har en effektivitet på 10% och du kanske kan dubbla eller tredubbla effektiviteten med att ta ur värmen med en vattenfylld radiator.
En modern svensk kakelugn har >90% effektivitet, dvs knappt tio procent av värmen försvinner till kråkorna.