Hej, har bergvärmepump som går på radiatorer i markplan och övervåning. I källaren har jag golvvärme som använder en shuntgrupp, där shuntventilen styrs av "värmekurva2" på värmepumpen. Funkar finfint. Nu till saken:
I samband med större ombyggnad i markplan så kommer jag lägga nytt golv (klinker istället för nuvarande trä varför jag tänker att det kan bli svalt om fötterna utan golvvärme) i entréhallen. Denna är precis ovanför källarens golvvärmefördelare. Jag tänker då att slippa ha en separat shuntgrupp för den nya golvvärme utan istället använda den lediga anslutningen på källarens fördelare. Tänker isolerad PEX upp till ett fördelarskåp i hallen, men däri sitter inte någon fördelare utan bara t-rör där PEXen från källaren kommer in på sidan, nedåt går den enda hall-golvvärmeslingan ut och uppåt sitter en luftningsventil. På så sätt borde man kunna lufta slingan bra trots att den är en våning upp. Någon som gjort liknande eller ser några problem?
I samband med större ombyggnad i markplan så kommer jag lägga nytt golv (klinker istället för nuvarande trä varför jag tänker att det kan bli svalt om fötterna utan golvvärme) i entréhallen. Denna är precis ovanför källarens golvvärmefördelare. Jag tänker då att slippa ha en separat shuntgrupp för den nya golvvärme utan istället använda den lediga anslutningen på källarens fördelare. Tänker isolerad PEX upp till ett fördelarskåp i hallen, men däri sitter inte någon fördelare utan bara t-rör där PEXen från källaren kommer in på sidan, nedåt går den enda hall-golvvärmeslingan ut och uppåt sitter en luftningsventil. På så sätt borde man kunna lufta slingan bra trots att den är en våning upp. Någon som gjort liknande eller ser några problem?
Jo jag tänker ju att returen går samma väg via skåpet, men ritade inte med det för enkelhets skull. Ingen idé om vilken leverantör?Demmpa skrev:
Fungerar säkert bra, det är nog bara en slinga som blir där. Lämpligt att sätta atuoavluftare av den billigare sorten med avtstängning på tur och retur, Det blir som att göra en krycka/usväng ca 20 - 30 cm upp och avlufta manuellt, då autoavluftare har en benägenhet att börja läcka. Har så själv från GV till hallen med klinker.
Tack för svar men förstår inte riktigt allt. Varför skulle jag sätta en automatisk avluftare om jag ändå ska ha en avstängare vid den? Då kan jag ju lika gärna sätta en manuell luftning? Eller missförstår jag dig?J jonaserik skrev:Fungerar säkert bra, det är nog bara en slinga som blir där. Lämpligt att sätta atuoavluftare av den billigare sorten med avtstängning på tur och retur, Det blir som att göra en krycka/usväng ca 20 - 30 cm upp och avlufta manuellt, då autoavluftare har en benägenhet att börja läcka. Har så själv från GV till hallen med klinker.
Klicka här för att svara