14 066 läst ·
47 svar
14k läst
47 svar
Använda gjutjärnselement ovanpå öppna spisen för att värma huset
Okej, det är fredag kväll och jag har tagit några glas vin men ändå: skulle det vara möjligt att montera ett gammal gjutjärns element i toppen på en öppen spis och låta det värmas av brasan under? Tanken är att cirkulera vatten genom elementet och shunta in det på den värmeslinga för husets vattenburna element och golvvärme. Tål ett gammal gjutjärnselement värmen från en brasa som kanske blir upp till 1000C i lågorna? Vattnet bör ju ha en kylande effekt men utsidan av element blir nog några hundra grader kanske ...?
Min öppna spis har rätt mycket plats i taket så det bordet inte vara så svårt att bygga in elementet så det inte syns utifrån. Rören får väl dras genom teglet på något sätt. Huvudrören för uppvärmningen går i krypgrunden rakt under spisen vilket förenklar dragningen....
Min öppna spis har rätt mycket plats i taket så det bordet inte vara så svårt att bygga in elementet så det inte syns utifrån. Rören får väl dras genom teglet på något sätt. Huvudrören för uppvärmningen går i krypgrunden rakt under spisen vilket förenklar dragningen....
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag hade googlat på vattenmantlad kamininsats. Elementet har fler saker än bara gjutjärnet, tänker på färgen som får bytas samt inkopplingarna av vatten som nog inte hamnar optimalt.J JiriG skrev:Okej, det är fredag kväll och jag har tagit några glas vin men ändå: skulle det vara möjligt att montera ett gammal gjutjärns element i toppen på en öppen spis och låta det värmas av brasan under? Tanken är att cirkulera vatten genom elementet och shunta in det på den värmeslinga för husets vattenburna element och golvvärme. Tål ett gammal gjutjärnselement värmen från en brasa som kanske blir upp till 1000C i lågorna? Vattnet bör ju ha en kylande effekt men utsidan av element blir nog några hundra grader kanske ...?
Jo, jag har kollat på det. Men det går loss på åtminstone 50' och sedan kan man inte grilla korv längre. Jag får väl göra en experimentuppställning ute i sommar så får vi se vad som smälter eller spricker. Kul projekt med ungarna om inte annat ...redarn skrev:
Det vore mer underhållande för oss om du provar att installera det i öppna spisen NU, gärna med tillhörande bilder i en egen byggtråd.J JiriG skrev:
Rent spontant vad är skillnaden att elda invändigt i en gjutjärn konstruktion med vatten (vedpanna) och elda utvändigt i samma konstruktion. Kan du lösa det praktiska utan att det ser ut som skit så kör.J JiriG skrev:
Om jag skall ta lite allvarligt på förslaget så dyker några tankar upp.T Trappa skrev:
1 Svårt avgöra på bild men det är inte säkert att radiatorerna på bild är av gjutjärn, utan av svetsat stål.
2 Om du har vatten i radiatorn som ligger i en eldstad har du skapat en pannanläggning. En sådan måste ha oavstängbar expansionsledning till det fria eller säkerhetsventil för max drifttryck, vars storlek du knappast kan bestämma. En ångexplosion blir förödande då ångans volym är flera hundra gånger vattnets.
3 Cirkulation måste till. Det kan ske med självcirkulation med grova ledningar. Det förutsätter ledningssystem på olika nivåer. Annat alternativ är cirk. med pump.
Sammanfattning: Låt detta stanna vid en kul tanke!
Läs första inlägg, ska kopplas in på befintlig anläggning så har det inte exploderat innan kommer det inte ske nu heller och det finns vedpannor svetsade i vanligt bonnjärn, vad jag kunde se på bilderna var gjutjärn element.J Jochi skrev:Om jag skall ta lite allvarligt på förslaget så dyker några tankar upp.
1 Svårt avgöra på bild men det är inte säkert att radiatorerna på bild är av gjutjärn, utan av svetsat stål.
2 Om du har vatten i radiatorn som ligger i en eldstad har du skapat en pannanläggning. En sådan måste ha oavstängbar expansionsledning till det fria eller säkerhetsventil för max drifttryck, vars storlek du knappast kan bestämma. En ångexplosion blir förödande då ångans volym är flera hundra gånger vattnets.
3 Cirkulation måste till. Det kan ske med självcirkulation med grova ledningar. Det förutsätter ledningssystem på olika nivåer. Annat alternativ är cirk. med pump.
Tanken var att koppla in elementet på ett befintligt vattenburet värmesystem, men tillhörande expansionstankar och cirkulationspumpar. Jag har en rätt så stor fastighet från (förra) sekelskiftet, 500 m2 hus i fyra våningar samt garage och tillhörande gäststuga på 150 m2. Det hela värms upp av en Nibe F1125-17 VP + 15 Kw elkassett. När utetemperaturen går under 0 så börjar elkassetten att stötta upp värmepannan. Vid -15C som vi hade för två veckor sedan så behövs det en hel del el för att hålla värmen i huset. Eftersom vi ofta sitter vid brasan på kvällarna, så tänkte jag att det skulle vara kul om man kunde ta tillvara värmen från elden och inte bara elda för trivseln och kråkorna. Men som jag sa tidigare, vi får göra ett experiment system utomhus till sommarn. Vi riggar upp elementet över en brasa, kopplar till en cirkulations pump och en (öppen) vattentank. Sedan kan man mäta hur snabbt temperaturen ökar för en viss mängd vatten och få ett ungefärligt begrepp om hur mycket effekt elementet kan ge...J Jochi skrev:Om jag skall ta lite allvarligt på förslaget så dyker några tankar upp.
Och se om ni kanske trycka in två element.J JiriG skrev:Tanken var att koppla in elementet på ett befintligt vattenburet värmesystem, men tillhörande expansionstankar och cirkulationspumpar. Jag har en rätt så stor fastighet från (förra) sekelskiftet, 500 m2 hus i fyra våningar samt garage och tillhörande gäststuga på 150 m2. Det hela värms upp av en Nibe F1125-17 VP + 15 Kw elkassett. När utetemperaturen går under 0 så börjar elkassetten att stötta upp värmepannan. Vid -15C som vi hade för två veckor sedan så behövs det en hel del el för att hålla värmen i huset. Eftersom vi ofta sitter vid brasan på kvällarna, så tänkte jag att det skulle vara kul om man kunde ta tillvara värmen från elden och inte bara elda för trivseln och kråkorna. Men som jag sa tidigare, vi får göra ett experiment system utomhus till sommarn. Vi riggar upp elementet över en brasa, kopplar till en cirkulations pump och en (öppen) vattentank. Sedan kan man mäta hur snabbt temperaturen ökar för en viss mängd vatten och få ett ungefärligt begrepp om hur mycket effekt elementet kan ge...
Får nog också tänka lite på kondensen och hur det ska hanteras. Jag har en vattenmantlad utekamin för att värma poolen och det blir en del kondensvatten på insidan när man eldar ...J JiriG skrev:
Om det börjar koka i radiatorn är jag väldigt osäker på om en övertrycksventil långt bort från denna hjälper. Den kommer nämligen inte släppa ut ånga utan vatten och sannolikt i för lågt flöde för att hålla ner trycket i systemet.
Risken blir då att det spricker på ett eller flera olika ställen lite var som helst. Såsom en golvvärmeslang.
Jag skulle verkligen hantera kokning lokalt.
Tro inte att jag inte gillar idén med att använda värmen men jag hade definitivt tittat på en mer anpassad lösning.
Tänker du tex blästra radiatorerna och sedan skydda mot rost med något eller elda på emaljen/färgen?
Risken blir då att det spricker på ett eller flera olika ställen lite var som helst. Såsom en golvvärmeslang.
Jag skulle verkligen hantera kokning lokalt.
Tro inte att jag inte gillar idén med att använda värmen men jag hade definitivt tittat på en mer anpassad lösning.
Tänker du tex blästra radiatorerna och sedan skydda mot rost med något eller elda på emaljen/färgen?
Jag tänker att varje kilo ved du förbränner kan ge 3kWh värme teoretiskt, i dag kanske den öppna brasan har en effektivitet på 10% och du kanske kan dubbla eller tredubbla effektiviteten med att ta ur värmen med en vattenfylld radiator.J JiriG skrev:Tanken var att koppla in elementet på ett befintligt vattenburet värmesystem, men tillhörande expansionstankar och cirkulationspumpar. Jag har en rätt så stor fastighet från (förra) sekelskiftet, 500 m2 hus i fyra våningar samt garage och tillhörande gäststuga på 150 m2. Det hela värms upp av en Nibe F1125-17 VP + 15 Kw elkassett. När utetemperaturen går under 0 så börjar elkassetten att stötta upp värmepannan. Vid -15C som vi hade för två veckor sedan så behövs det en hel del el för att hålla värmen i huset. Eftersom vi ofta sitter vid brasan på kvällarna, så tänkte jag att det skulle vara kul om man kunde ta tillvara värmen från elden och inte bara elda för trivseln och kråkorna. Men som jag sa tidigare, vi får göra ett experiment system utomhus till sommarn. Vi riggar upp elementet över en brasa, kopplar till en cirkulations pump och en (öppen) vattentank. Sedan kan man mäta hur snabbt temperaturen ökar för en viss mängd vatten och få ett ungefärligt begrepp om hur mycket effekt elementet kan ge...
En modern svensk kakelugn har >90% effektivitet, dvs knappt tio procent av värmen försvinner till kråkorna.