14 066 läst ·
47 svar
14k läst
47 svar
Använda gjutjärnselement ovanpå öppna spisen för att värma huset
Färgen på radiatorn försvinner nog snabbt när man eldar mot den..redarn skrev:
Om det börjar koka i radiatorn är jag väldigt osäker på om en övertrycksventil långt bort från denna hjälper. Den kommer nämligen inte släppa ut ånga utan vatten och sannolikt i för lågt flöde för att hålla ner trycket i systemet.
Risken blir då att det spricker på ett eller flera olika ställen lite var som helst. Såsom en golvvärmeslang.
Jag skulle verkligen hantera kokning lokalt.
Tro inte att jag inte gillar idén med att använda värmen men jag hade definitivt tittat på en mer anpassad lösning.
Tänker du tex blästra radiatorerna och sedan skydda mot rost med något eller elda på emaljen/färgen?
Jag har en stor 3-fas pump som driver huvudledningen för elementen, så den räcker nog tillT Trappa skrev:
Man får nog ha en lokal säkerhetsventil på sidan av rören, det har ju de kommersiella kaminerna också. Jag har en stor 3-fas pump som driver slingan till husets element, med separata 1-fas pumpar till golvvärmen. Säkrast är nog att ändå ha en separat pump för det värmda elementet för att minska risken för kokning.redarn skrev:
Om det börjar koka i radiatorn är jag väldigt osäker på om en övertrycksventil långt bort från denna hjälper. Den kommer nämligen inte släppa ut ånga utan vatten och sannolikt i för lågt flöde för att hålla ner trycket i systemet.
Risken blir då att det spricker på ett eller flera olika ställen lite var som helst. Såsom en golvvärmeslang.
Tro inte att jag inte gillar idén med att använda värmen men jag hade definitivt tittat på en mer anpassad lösning.
Tänker du tex blästra radiatorerna och sedan skydda mot rost med något eller elda på emaljen/färgen?
Sedan är ju frågan om man skall behandla elementet på något sätt eller bara låta det rosta...
Hur tänker du att det ska börja koka i ett element med flöde , man kan blästra så mp blir nöjda eller bränner man bort färgen genom skorstenen den diskussionen får ni sköta utan mig vad det gäller rost tänk vedpanna.redarn skrev:
En vanlig kamin eller värmepanna är ju obehandlad i eldstadsutrymmet så jag tror inte att du behöver fundera på ytbehandlingJ JiriG skrev:Jag har en stor 3-fas pump som driver huvudledningen för elementen, så den räcker nog till
Man får nog ha en lokal säkerhetsventil på sidan av rören, det har ju de kommersiella kaminerna också. Jag har en stor 3-fas pump som driver slingan till husets element, med separata 1-fas pumpar till golvvärmen. Säkrast är nog att ändå ha en separat pump för det värmda elementet för att minska risken för kokning.
Sedan är ju frågan om man skall behandla elementet på något sätt eller bara låta det rosta...
Om flödet upphör. Tex. om cirkulationspumpen går sönder eller får strömavbrott.T Trappa skrev:
Jag följer tråden med intresse.
Har nån liknande idé med murad "grill" utomhus med gamla radiatorer inblandade på något vis som skall agera poolvärmare....
Den har grott i bakhuvudet några år redan, hittills har det stannat där. Kanske blir jag inspirerad att ta tag i det hela av detta bygge?
Har nån liknande idé med murad "grill" utomhus med gamla radiatorer inblandade på något vis som skall agera poolvärmare....
Den har grott i bakhuvudet några år redan, hittills har det stannat där. Kanske blir jag inspirerad att ta tag i det hela av detta bygge?
Roligt att du nämner det! Huset hade 9 kakelugnar och två öppna spisar från början. Jag har 5 kakelugnar och en öppen spis kvar efter renoveringen 1998. Jag brukar elda i tre av ugnarna när det blir kallt ( < 0C) och det fungerar utmärkt i sovrummen där ugnarna finns. Däremot inte i de stora rummen som inte har ugnarna kvar längre ...F fribygg skrev:Jag tänker att varje kilo ved du förbränner kan ge 3kWh värme teoretiskt, i dag kanske den öppna brasan har en effektivitet på 10% och du kanske kan dubbla eller tredubbla effektiviteten med att ta ur värmen med en vattenfylld radiator.
En modern svensk kakelugn har >90% effektivitet, dvs knappt tio procent av värmen försvinner till kråkorna.
Helst skulle man vilja ha något som liknar en bilkylare, en massa metallflänsar med vattenrör igenom. Då skulle nog värmeupptaget bli som mest effektivt. Jag har dock aldrig sett något sådant på skroten, och tanken var att bygga något av delar som man redan har. Jag har dessutom tre tonårsgrabbar som gillar teknik så galna projekt är alltid uppskattade här .. (hmm, kanske inte av frugan dock ...).K Kasken skrev:
Hur ser gamla vedpannor ut inuti?J JiriG skrev:Helst skulle man vilja ha något som liknar en bilkylare, en massa metallflänsar med vattenrör igenom. Då skulle nog värmeupptaget bli som mest effektivt. Jag har dock aldrig sett något sådant på skroten, och tanken var att bygga något av delar som man redan har. Jag har dessutom tre tonårsgrabbar som gillar teknik så galna projekt är alltid uppskattade här .. (hmm, kanske inte av frugan dock ...).
Men som sagt förut, vattenmantlad insats, med ditt värmebehov låter det rimligt och du kan elda oftare när du har en glaslucka för du får in mindre lukt.
Lovar att inte tjata mer om det nu när jag sagt samma två gånger.