Hej Bullen.
Jag hyr ett förråd (fd tvättstuga) av min förening och föreningen ska riva bort en hel del kablar, elcentral och eluttag i detta utrymme. Jag kommer nu ganska snart bygga om i mitt kök och skulle behöva mer kapacitet i min elcentral då en del nya maskiner ska installeras, bland annat micro, diskmaskin, ugn, häll, bänkbelysning.

Så min fråga är om det är rimligt att ta till vara på elcentralen (eller delar av den) från f.d tvättstugan och använda denna i min lägenhet istället för att bygga ut och komplettera den jag har i min bostad?

Föreningen gör ett omfattande jobb med elstigarledningar och el i allmänna utrymmen nu och vi kommer få ny 3fas framdragen till spis/häll i lägenheterna med lite olika sorters uttag.

Första bilden är en bild av elcentralen i den f.d tvättstugan och de två andra är från min lägenhet..

Elcentral i f.d. tvättstuga med flera vita kablar och åtta brytare. Panel märkt med "N1XV 5G6 MAX 25A" och brytare från AEG.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lista över grupper i elcentralen, inklusive spis, tvättmaskin, och ringledning, med kategori "Gruppen omfattar" längst upp.
Skapa konto
Elcentral med mätartavla och strömbrytare monterad på vägg, märkt Siemens och Hager, i tidigare tvättstuga.
Skapa konto

En sån liten central av bra märke kostar typ 2000kr, om du ska göra en renovering av elen så känns det dumt att återanvända en typ 10 år gammal central..

• Gilla
stefan57 och 2 till
  • Laddar…
En ny central kostar inte så mycket (några tusenlappar). Tror inte många elektriker vill installera begagnade grejer heller för den delen. Schneider eller Hager blir bra.

• Gilla
gust_1
  • Laddar…
Q Qaniel skrev:
En sån liten central av bra märke kostar typ 2000kr, om du ska göra en renovering av elen så känns det dumt att återanvända en typ 10 år gammal central..
Toppen! tack för informationen :)

Då släpper jag denna tanke nu och återkommer i annan tråd med frågor kring mina el-planer!

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Hade du tänkt sätta den bredvid din befintliga central? Jag tror inte det blir speciellt snyggt, utan du skulle åtminstone behöva en ny kapsling, t.ex med 1x18 moduler.

Det AEG-komponenter som sitter i tvättstugan är säkert fungerande. AEG är lite mellanklass men absolut ingenting dåligt. Man behöver prova JFBn bara så att den håller måttet. JFBn skulle precis passa i din befintliga central.

I din central har en gamla komponenter, men av allra högsta klass (Siemens).

Att blanda tre fabrikat på komponenter i en elcentral blir inte heller jättesnyggt, om man bryr sig.

Det sr ut som om du har enfas 25 A till denna lägenhet. Det gör det ganska meningslöst att dra nya grupper till köket för du kan ändå inte nyttja dem. Du behöver fortfarande ha koll på att du inte kör mer än 1-2 vitvaror i taget. En JFB är allt du behöver i nuvarande central.

• Gilla
gust_1
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hade du tänkt sätta den bredvid din befintliga central? Jag tror inte det blir speciellt snyggt, utan du skulle åtminstone behöva en ny kapsling, t.ex med 1x18 moduler.

Det AEG-komponenter som sitter i tvättstugan är säkert fungerande. AEG är lite mellanklass men absolut ingenting dåligt. Man behöver prova JFBn bara så att den håller måttet. JFBn skulle precis passa i din befintliga central.

I din central har en gamla komponenter, men av allra högsta klass (Siemens).

Att blanda tre fabrikat på komponenter i en elcentral blir inte heller jättesnyggt, om man bryr sig.

Det sr ut som om du har enfas 25 A till denna lägenhet. Det gör det ganska meningslöst att dra nya grupper till köket för du kan ändå inte nyttja dem. Du behöver fortfarande ha koll på att du inte kör mer än 1-2 vitvaror i taget. En JFB är allt du behöver i nuvarande central.
Inte meningslöst ? Skall ju få 3 fas skrev han.så passar på och dra nya ledningar så slipper du alla problem

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.