24 196 läst ·
78 svar
24k läst
78 svar
Äntligen sommar! Hur kyler man bäst ett sovrum?
Installerade förra fredagen en luftvärmepump med AC funktion och är supernöjd. Inställd på 18 gr och med silent funktionen på.
Svalt och skönt i sovrummet och skulle det behövas så kan den värma också.
Det blev en Panasonic TZ35XKE 16 900 kr efter ROT installerad och klar
Svalt och skönt i sovrummet och skulle det behövas så kan den värma också.
Det blev en Panasonic TZ35XKE 16 900 kr efter ROT installerad och klar
Har du en guide på detta? Ser att den funktionen finns men hur fasen funkar det att ställa in och förvalta detta på ett hållbart sätt?V vaktis100 skrev:
Intressant! Är det endast mot ett rum? Vad har du för uppvärmning sedan tidigare?A Anders D skrev:
Kondens:V Varmtägott skrev:
Kondensen samlas i en behållare i konvektorn, som sedan pumpas ut. Pumpen kan pumpa upp vattnet till 1m höjd om jag mins rätt, därefter så rinner vattnet till brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläkten är inpackad i isolering på vinden, därefter ligger det ett golv över. den vita slangen är för kondensvatten. de svarta isolerade slangarna på vänster sida är Brinen från BVP.
Logga in
Skapa konto
Lättast i mitt fall var att låda kondensvattenslangen följa med brine-slangarna ner till pannrummet.
Logga in
Skapa konto
Där nere har jag en brunn som jag låter vattnet rinna ut genom.
Kallras:
Är inte helt säker på vad du menar då jag förknippar kallras med fukt på otätafönster.
Men det blir ingen kondens på själva fläktarna eller ventilationsgallren som är utplacerade i de olika rummen. Ventilationsrören är en annan typ än vad man brukar ha för vanlig ventilation då de rören måste vara isolerade, och sedan ha ett tätt skickt utanpå isoleringen.
Jag har inte haft problem med kondens på några ytor där det inte får förekomma.
Redigerat:
Installerade du detta själv?H Henkepen skrev:Kondens:
Kondensen samlas i en behållare i konvektorn, som sedan pumpas ut. Pumpen kan pumpa upp vattnet till 1m höjd om jag mins rätt, därefter så rinner vattnet till brunn.
[bild]
Fläkten är inpackad i isolering på vinden, därefter ligger det ett golv över. den vita slangen är för kondensvatten. de svarta isolerade slangarna på vänster sida är Brinen från BVP.
[bild]
Lättast i mitt fall var att låda kondensvattenslangen följa med brine-slangarna ner till pannrummet.
[bild]
Kallras:
Är inte helt säker på vad du menar då jag förknippar kallras med fukt på otätafönster.
Men det blir ingen kondens på själva fläktarna eller ventilationsgallren som är utplacerade i de olika rummen. Ventilationsrören är en annan typ än vad man brukar ha för vanlig ventilation då de rören måste vara isolerade, och sedan ha ett tätt skickt utanpå isoleringen.
Vad är det för konvektor och vilken typ av slang behövs?
Jag monterade allt själv förutom inkoppling av Brine rören då detta kräver att ny brine fylls på till BVP (det krävs helt enkelt utrustning för det som är onödigt att köpa för min del).O osgus skrev:
Konvektorna köptes in av samma rörfirma som också kopplade på slangarna på BVPslingan och fyllde på med brine. Men i princip så kom de med fläktarna och lämnade de utanför dörren. (det är bra om man är två när man ska sätta fast den i taket, den fästs i lämpliga reglar på vinden). Märket: Aermec FCL42
osäker på vad för slang du menade, men om du menar den som brine går i så är det Isolerade kopparrör tror det hette Prisol..+något. de är flexibla och går att böja för hand. kom som en lång rulle på typ 20m.
ventilationen med utblåsen i varje rum kunde jag spara mycket pengar på genom att köpa en 3D skrivare för att skriva ut adaptrar mellan konvektor och ventilationrör, samtt ventilationsrör till galler. Dessa grejer kostade annars flera tusen. men med 3D skrivaren så skrev jag ut samma grejer för kanske 10-50:-/st.
utblåsen som sitter i varje rum tror jag kostade 1500:-/st
Redigerat:
Medlem
· Västra Götalands lan
· 8 inlägg
Tack, mycket intressanta bilder. Med kallras menade jag hur du gjort för att sprida kyla till fler rum. Ligger de ventilationsrören på kallvind men med isolering runt om? Räcker det för att det inte skall falla kall luft från ventilerna? Vad är det du skrev ut på 3:de-skrivaren?H Henkepen skrev:Kondens:
[bild]
[bild]
[bild]
Kallras:
Rören är i sig isolerade, sedan så la jag ner de i den isoleringen som redan fanns på vinden, så de är rätt mycket isolering runt rören. detta gjorde jag då min vind blir otroligt varm på sommaren, så jag tänkte att jag skulle förlora "kyla" i rören längs vägen. jag märker inte att det kommer kylig luft från ventilerna under vintern. Jag har i alla fall inte tänk på det. Ska absolut känna på det till vintern som kommer.V Varmtägott skrev:
Jag skrev ut det som behövdes för att montera på ventilationsröret mot konvektorn. sedan så skulle ett runt rör monteras på att rektangulärt utblås, så där behövde jag göra en form av konvertering där. Swegon sålde ju allt som behövdes, men det var så mycket pengar för väldigt små och simpla grejer. Designen gjorde jag i CAD, Fusion 360
Logga in
Skapa konto
Där har vi överföringen från ett runt rör till en rektangulär ventil. jag skrev ut den i två delar och limmade ihop då den vart för stor att skriva ut hel, därav är den halv i designen. sedan hade jag en typ av isolerande tejp som man använder runt typ ventiler och liknande för att de inte ska bli kondens, och vadderade in hela med tejpen.
Medlem
· Västra Götalands lan
· 8 inlägg
Tack för all info. Avancerad cadning, du måste ha gjort mer innan.
Det finns en hel del att ta hänsyn till såsom vattenförbrukning, ljudnivå, etc. Är i detta läge främst intresserad av tankar från personer med förstahandserfarenheter...A Argastesnickaren skrev:
Man gifter sej.
Måste vara olika i olika delar av landet. Bor i Skåne och jag ringde upp en installatör som jag fått tips om. Hembesök några dagar senare. Offerter på några olika modeller dagen efter och installerat och klart en vecka efter det. Nog det bästa jag gjort i huset än så länge, konstant 21 grader hemma e fasen livskvalitet!!S sjoelund skrev: