24 195 läst ·
78 svar
24k läst
78 svar
Äntligen sommar! Hur kyler man bäst ett sovrum?
Det fungerar bara om nettodifferensen mellan utblåst luft och insugen luft är tillräckligt stor. Dvs om det är 20c inne och 30c ute måste acn kyla ner luften minst 10 grader, egentligen mer eftersom kompressorn tillför värme i rummet genom förluster.Fairlane skrev:
Förenklat:
En "riktig" AC, typ en sådan du har i en luftluftpump, byter inte luften inne utan tar bara värmen och överför den till kylvätskan och får på så sätt ut värmen utan att byta luften inne. På så sätt sjunker temperaturen inomhus.
En portabel AC delar upp luften inomhus i två komponenter, en kall (säg 15 grader) och en varm (och fuktig) komponent, kanske 45 grader. Den varma luften blåser man ut genom en luftslang. För att ibte få undertryck ersätts luften med luft utifrån, som kanske är 25-30 grader. Det är såklart sämre än om man bara kunde gått ut värmen som i fallet ovan, men det innebär ändå att temperaturen i rummet trots allt sjunker.
Inte lika effektivt, men en del påstår att det inte fungerar alls, men det gör det.
En portabel AC utan utblås/insug utomhus kan enbart flytta runt luft inne i rummet och kan inte bidra till nettosänkning av husets temperatur.
Ska försöka förklara hur vi värmer vårt hus och varför vi vill kyla ner sovrummet.A Allan Brallan skrev:
Huset är byggt på platta med golvvärme som hämtar sin värme från en IVT värmepump med jordvärme slingor på 500 meter.
Huset är rakt igen betong vilket gör att huset är trögt med att släppa ifrån sig värmen. Detta medför att sovrummet är riktigt (i vår uppfattning) varmt cirka 20-22 grader. Ha det i tanke på att vi gillar att sova svalt runt 17-18 grader och det är där en AC kommer in.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Eftersom luften man blåser ut är varmare än den man suger in så fungerar det, om än inte lika effektivt som en luft/luft-pump eller liknande.EddieHansson skrev:
Det fungerar bara om nettodifferensen mellan utblåst luft och insugen luft är tillräckligt stor. Dvs om det är 20c inne och 30c ute måste acn kyla ner luften minst 10 grader, egentligen mer eftersom kompressorn tillför värme i rummet genom förluster.
En portabel AC utan utblås/insug utomhus kan enbart flytta runt luft inne i rummet och kan inte bidra till nettosänkning av husets temperatur.
Jag har erfarenhet från både portabla AC och luft/luft-pump på flera olika ställen och en portabel AC fungerar till att sänka temperaturen.
Sen måste man givetvis få ut den varma luften så leder man inte ut den med en slang så fungerar det inte.
Nja. Det räcker inte att den du blåser ut är varmare än den som sugs in.Fairlane skrev:
Eftersom luften man blåser ut är varmare än den man suger in så fungerar det, om än inte lika effektivt som en luft/luft-pump eller liknande.
Jag har erfarenhet från både portabla AC och luft/luft-pump på flera olika ställen och en portabel AC fungerar till att sänka temperaturen.
Sen måste man givetvis få ut den varma luften så leder man inte ut den med en slang så fungerar det inte.
För att värmepumpen ska kunna kyla rummet måste den transportera ut mer energi än vad som tillförs.
Dvs den måste transportera bort mer energi än den tillförda energin från pumpen i sig samt den energin i den varma luft som den suger in i huset.
Jag har löst det på så sätt att jag och husfrun köpte ett hus där sovrummet ligger i norr med badrum ivägen på morgonen och grannens träd och hus ivägen på kvällen...
Kanske inte det lättaste att göra såhär i efterhand misstänker jag.
Men vi har en L/L-pump för de där pestiga dagarna då det inte blåser tillräckligt för att få genomluftning med fram och bakdörr öppna tillsammans med fönster på övervåningen.
Det enda jag har gjort är att montera flugnät i fönstret för att slippa mal när man läser på kvällen.
Men vi har en L/L-pump för de där pestiga dagarna då det inte blåser tillräckligt för att få genomluftning med fram och bakdörr öppna tillsammans med fönster på övervåningen.
Det enda jag har gjort är att montera flugnät i fönstret för att slippa mal när man läser på kvällen.
Väcker lite liv i denna tråd, hur kan man göra hemma. Sovrummet blir AS varmt, huset värms av luftvatten och har ett FTX system. Sovrummet är öppet till nock men hall utanför har normal takhöjd, så finns en vägg för installation av någon form av kyla.
Luftvärmepump för kyla.
Vi hade frikyla kopplat till borrhålet ett år men den lät för mycket men kylde bra. Den åkte ut förra året och jag tog en tyst luftvärmepump istället. Tror den ligger på 18-18dB. Den går varje natt sedan strax före pollensäsongen drog igång.
Vi har oxå FTX men ser den bara som ventilation.
Vi hade frikyla kopplat till borrhålet ett år men den lät för mycket men kylde bra. Den åkte ut förra året och jag tog en tyst luftvärmepump istället. Tror den ligger på 18-18dB. Den går varje natt sedan strax före pollensäsongen drog igång.
"den åkte ut", varför inte bara kyla ner och stänga av när man ska sova?R Runnis skrev:Luftvärmepump för kyla.
Nej det räcker inte. Önskar att jag nöjde mig med det men jag är tydligen för kräsen.RoTe skrev:
Zip screen och luftvärmepump gör att jag ändå sover skapligt.
Sover jag med fönster öppet är det fåglar, rävar, rådjur eller nån katt som skriker så jag vaknar.
HejR Runnis skrev:Luftvärmepump för kyla.
Hur mycket bullrade din frikyla?
Vad heter den luft/luft värmepump du nu använder för att kyla?
Tex plantera höga växter ngn meter framför fönster, kvällssol är värstF Fixarjon skrev: