davidrye davidrye skrev:
Does Telia use PON? I’ve only seen online that they are using AON on their fiber network. This at least is the case in my experience on their Villa Fiber network?
Telia has started to replace AON with PON, they are not the only ones that has started to do that in Sweden now using XGS-PON.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag skulle gissa att Telia kör GPON och har en gigabit delad över alla som går på samma optiska switch. Det går att byta ut, men det kräver oftast en del arbete då fibrerna ofta inte är tillräckligt bra svetsade för 10GPON. Hos oss tvingades man att svetsa om de flesta fibrerkontakteringarna (även i hushållen) pga detta.
Var fasen har Telia GPON? Har varit i många anläggningar och aldrig sett något sådant.

/M

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hemma har jag Starlink det funkar kanon . Billigare också.
Snälla du, börja inte jämföra Starlink med fiber. Okunnigt till max.

/M

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Vilka sinnessjuka priser det nämns i tråden 😮

Kollektiv anslutning i BRF, 500/500, tv-paket "lagom" och tjänsten "hemtelefoni" för 165:-/mån..... Det har jag haft senaste 5 åren nu, blivit dyrare varje år genom indexreglering, kostade 149:- från början.....

Jag måste ha levt med detta allt för länge, menar ni på fullaste allvar att det finns folk som sitter o betalar bortåt 1000lappen/mån för sin internetanslutning? Sist jag hade abonnemang själv så var det typ 229:/mån för 100/100....
De priserna är ju för att de slagit ut installationen på 24 månader. Men visst, du har ett väldigt bra paket, dock bara tillgängligt för just kollektiva anslutningar i stora BRFer. Fiber till villor är bra mycket dyrare att bygga.

/M

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Snälla du, börja inte jämföra Starlink med fiber. Okunnigt till max.
Jag kan jämföra fiber med morse på långvåg och jag tror du har svårt att dra några begåvade slutsatser om min kunskapsnivå utifrån det. 😉

• Haha
Dilato
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Som flera också påpekat, oklart vad du menar. Håll isär begreppen - Fibern i marken 'svartfiber' fram t.o.m. fiberboxen i huset är en sak, tjänsteleverantören för bredband, Ip tv, ip telefoni etc är en annan sak.
R Rowah skrev:
Hej

Jag har för ca 1 år sen fått ett erbjudande om att bli ansluten till telia fiber där dealen var gratis anslutning mot att jag binder upp mig på 24 mån för 999 vilket då både skulle inkludera internet och tv.

Baserat på det ekonomiska känns det rätt ok då det är ungefär vad jag betalar idag genom bahnhof.
Det jag eg är ute efter är att i framtiden ha valmöjligheten mellan telia eller befintlig fiberanslutning. Dvs att jag då skulle få 2 olika fiberanslutningar till vår villa.

Nu redan innan någon form av grävning / installation har börjat så har jag fått en brev om att Telia vill förändra vårt avtal.

Är det någon som har varit med om något liknande ? Kan Telia verkligen ensidigt välja mellan att nedgradera mig eller avbryta avtalet ?
Pacta sunt servande. = Avtal ska följas. Googla så får du en utförligare beskrivning av det juridiska grundbegrepp.

M Marcus-AA skrev:
Var fasen har Telia GPON? Har varit i många anläggningar och aldrig sett något sådant.

/M
De har ju börjat byta till detta - som det står i inlägg #61

Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan jämföra fiber med morse på långvåg och jag tror du har svårt att dra några begåvade slutsatser om min kunskapsnivå utifrån det. 😉
Man kan alltid köra brevduva annars, bättre bandbredd än starlink, men ännu högre latency
https://www.rfc-editor.org/rfc/rfc1149

• Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Man kan alltid köra brevduva annars, bättre bandbredd än starlink
Eller som man brukar säga, underskatta aldrig bandbredden hos ett stort containerfartyg fyllt med DAT-band. 😂

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Att ha två fiberanslutningar för eventuell redundans i en vanlig villafastighet är väl ganska meningslöst eftersom de med stor sannolikhet delar mycket av infrastruktur, diken och stolpar utanför fastigheten? Blir det strömavbrott eller brand i ett område så kommer väl alla operatörer och nätägare drabbas. Undantaget är rena mjukvarubuggar och problem med vissa komponenter, men sånt brukar lösas relativt fort efter felanmälan är min erfarenhet.

Alfredo Alfredo skrev:
Eller som man brukar säga, underskatta aldrig bandbredden hos ett stort containerfartyg fyllt med DAT-band. 😂
Ungefär som när vi började titta på att överföra stora datamängder på 90-talet, t.ex. backup på annan plats, och där man jämförde med att köra "skivpackar" med budbil.😉

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Varför redundans:
1. Ditt jobb är beroende av det. (Remote/distans.)
2. Du driver en publik server.

Varför fiber:
1. Bättre strategisk driftsäkerhet. 5G fungerar inte överallt, speciellt i glesbyggd (särskilt m t p kapacitet). Starlink är beroende av politiska/personliga beslut av ägaren.
2. Lägre risk för överbeläggning av totala/kollektiva brandbredden.

Ekonomi för lokal föreningsägd fiber:
- Vid 2000 anslutningar och över kan man få ekonomi för anställd personal. Kräver dock kunnig och driftig styrelse. Inkomst via medlems-/abonnemangsavgifter och ibland "kick-back" från operatör.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
För 20 år sen kanske det var ett argument. Nu är det ju så billigt att utlokalisera servertjänsterna så det finns ingen anledning att ha det hemma i bostaden med alla kostnader det innebär. Det är ju inte bara själva fiberanslutningen som behöver ha redundans om man ska uppnå hög tillgänglighet...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
useless useless skrev:
För 20 år sen kanske det var ett argument. Nu är det ju så billigt att utlokalisera servertjänsterna så det finns ingen anledning att ha det hemma i bostaden med alla kostnader det innebär. Det är ju inte bara själva fiberanslutningen som behöver ha redundans om man ska uppnå hög tillgänglighet...
Nu tror jag inte ekonomin är främsta anledningen till att ha en egen server, snarare kontrollen.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Varför redundans:
1. Ditt jobb är beroende av det. (Remote/distans.)
Eller man tycker helt enkelt att det är värt pengarna. Kanske enbart på grund av Lets Dance som sagt, vad vet jag...

useless useless skrev:
det finns ingen anledning att ha det hemma i bostaden
Anledningen kan vara att man har lust med det...

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.