19 173 läst ·
149 svar
19k läst
149 svar
Anslutning av Telia Fiber - nedgraderad redan innan anslutningen.
Ja det är naturligtvis lämpligt.S Staffan-N skrev:
Antagligen ganska sällsynt i vanliga hushåll gissar jag. Men är oron för att missa Lets Dance stor nog, känns givetvis kostnaden som försumbar. 😉😂S Staffan-N skrev:
Då ska man ju verkligen 24/7 absolut inte kunna ha något avbrott någonsin. Det känns ju verkligen som hängslen och livrem x 2 med två abonnemang för en privatperson även om jag inte vet vad TS har för verksamhet som skulle vara så fruktansvärt beroende av att det fungerar varje sekund. Blir det avbrott så finns det ju mobildata att använda tillfälligt.Alfredo skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Hoho , vi fick strömavbrott i en fiber station och 5 g gick ner så det blev helt oanvädbartS Staffan-N skrev:
Snart kommer det (nog) ny reglering som nog gör det tvingande att hyra ut fibern… som nätägare vill du säkra upp ”monopol”, även om det är reglerat.A ajn82 skrev:Redundans! (speciellt om det inte gå i samma stadsnät, utan verkligen är separerade en eller två nivåer upp också)
Samt, ger det väl bättre förhandlingsläge om man har alternativ i framtiden.
Jag har själv fiber via OpenInfra, på andra sidan gatan finns Telia Öppen fiber, har försökt få dem att gräva in det till mig också, men de har hittils inte nappat. (Sen lite lömsk som man är skulle jag så fort jag fått deras fiber försöka göra ett KO byte till Bahnhof villafiber, det går tyvärr inte i OpenInfra nätet)
Vilka sinnessjuka priser det nämns i tråden 😮
Kollektiv anslutning i BRF, 500/500, tv-paket "lagom" och tjänsten "hemtelefoni" för 165:-/mån..... Det har jag haft senaste 5 åren nu, blivit dyrare varje år genom indexreglering, kostade 149:- från början.....
Jag måste ha levt med detta allt för länge, menar ni på fullaste allvar att det finns folk som sitter o betalar bortåt 1000lappen/mån för sin internetanslutning? Sist jag hade abonnemang själv så var det typ 229:/mån för 100/100....
Kollektiv anslutning i BRF, 500/500, tv-paket "lagom" och tjänsten "hemtelefoni" för 165:-/mån..... Det har jag haft senaste 5 åren nu, blivit dyrare varje år genom indexreglering, kostade 149:- från början.....
Jag måste ha levt med detta allt för länge, menar ni på fullaste allvar att det finns folk som sitter o betalar bortåt 1000lappen/mån för sin internetanslutning? Sist jag hade abonnemang själv så var det typ 229:/mån för 100/100....
För en privatperson, även jobbar hemma: Overkill skulle jag säga med två olika svartfiber. Vad är tillgängligheten för var och en av dessa fiber och dess anslutna tjänsteleverantör ?? Räcker inte detta ?A ajn82 skrev:Redundans! (speciellt om det inte gå i samma stadsnät, utan verkligen är separerade en eller två nivåer upp också)
Samt, ger det väl bättre förhandlingsläge om man har alternativ i framtiden.
Jag har själv fiber via OpenInfra, på andra sidan gatan finns Telia Öppen fiber, har försökt få dem att gräva in det till mig också, men de har hittils inte nappat. (Sen lite lömsk som man är skulle jag så fort jag fått deras fiber försöka göra ett KO byte till Bahnhof villafiber, det går tyvärr inte i OpenInfra nätet)
daytrader ?Bo00 skrev:
Då ska man ju verkligen 24/7 absolut inte kunna ha något avbrott någonsin. Det känns ju verkligen som hängslen och livrem x 2 med två abonnemang för en privatperson även om jag inte vet vad TS har för verksamhet som skulle vara så fruktansvärt beroende av att det fungerar varje sekund. Blir det avbrott så finns det ju mobildata att använda tillfälligt.
Jo, men mycket här i livet som är overkill men ändå kul om man har intressetS Snurrespratt skrev:
pacman42 skrev:
I would guess that Telia runs GPON and has a gigabit shared across everyone who uses the same optical switch. It is possible to replace it, but it usually requires some work as the fibers are often not welded well enough for 10GPON. In our case, we were forced to reweld most of the fiber connections (even in households) because of this.
Does Telia use PON? I’ve only seen online that they are using AON on their fiber network. This at least is the case in my experience on their Villa Fiber network?pacman42 skrev:
I would guess that Telia runs GPON and has a gigabit shared across everyone who uses the same optical switch. It is possible to replace it, but it usually requires some work as the fibers are often not welded well enough for 10GPON. In our case, we were forced to reweld most of the fiber connections (even in households) because of this.