S Staffan-N skrev:
Ska man ha två abonnemang igång då för att kunna byta snabbt?
Ja det är naturligtvis lämpligt.

S Staffan-N skrev:
Försöker fantisera ihop vilken typ av verksamhet som behöver sådan redundans i en vanlig villa
Antagligen ganska sällsynt i vanliga hushåll gissar jag. Men är oron för att missa Lets Dance stor nog, känns givetvis kostnaden som försumbar. 😉😂

• Haha
A-Man_08 och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Å mikrovågor skall man ha i mikron.
Klockrent svar 😂 😂 😂 😂

Alfredo Alfredo skrev:
Redundans. Går den ena ner finns förhoppningsvis den andra kvar. En självklarhet när det är viktigt. Dock är det antagligen ganska få vanliga hushåll som tycker det är så viktigt att de vill betala för det.
Då ska man ju verkligen 24/7 absolut inte kunna ha något avbrott någonsin. Det känns ju verkligen som hängslen och livrem x 2 med två abonnemang för en privatperson även om jag inte vet vad TS har för verksamhet som skulle vara så fruktansvärt beroende av att det fungerar varje sekund. Blir det avbrott så finns det ju mobildata att använda tillfälligt.

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Bo00 Bo00 skrev:
Det känns ju verkligen som hängslen och livrem x 2 med två abonnemang för en privatperson
Javisst! Ingen har väl påstått något annat?

hsd
S Staffan-N skrev:
Ska man ha två abonnemang igång då för att kunna byta snabbt? Försöker fantisera ihop vilken typ av verksamhet som behöver sådan redundans i en vanlig villa (och där man inte kan nöja sig med en 5g som backup)
Hoho , vi fick strömavbrott i en fiber station och 5 g gick ner så det blev helt oanvädbart

• Wow
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
B
A ajn82 skrev:
Redundans! (speciellt om det inte gå i samma stadsnät, utan verkligen är separerade en eller två nivåer upp också)

Samt, ger det väl bättre förhandlingsläge om man har alternativ i framtiden.

Jag har själv fiber via OpenInfra, på andra sidan gatan finns Telia Öppen fiber, har försökt få dem att gräva in det till mig också, men de har hittils inte nappat. (Sen lite lömsk som man är skulle jag så fort jag fått deras fiber försöka göra ett KO byte till Bahnhof villafiber, det går tyvärr inte i OpenInfra nätet)
Snart kommer det (nog) ny reglering som nog gör det tvingande att hyra ut fibern… som nätägare vill du säkra upp ”monopol”, även om det är reglerat.

Vilka sinnessjuka priser det nämns i tråden 😮

Kollektiv anslutning i BRF, 500/500, tv-paket "lagom" och tjänsten "hemtelefoni" för 165:-/mån..... Det har jag haft senaste 5 åren nu, blivit dyrare varje år genom indexreglering, kostade 149:- från början.....

Jag måste ha levt med detta allt för länge, menar ni på fullaste allvar att det finns folk som sitter o betalar bortåt 1000lappen/mån för sin internetanslutning? Sist jag hade abonnemang själv så var det typ 229:/mån för 100/100....

• Gilla
ReMaxBerea
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Javisst! Ingen har väl påstått något annat?
Det stämmer men jag får väl skriva det ändå?

• Gilla
  • Haha
Öjje6 och 2 till
  • Laddar…
S
A ajn82 skrev:
Redundans! (speciellt om det inte gå i samma stadsnät, utan verkligen är separerade en eller två nivåer upp också)

Samt, ger det väl bättre förhandlingsläge om man har alternativ i framtiden.

Jag har själv fiber via OpenInfra, på andra sidan gatan finns Telia Öppen fiber, har försökt få dem att gräva in det till mig också, men de har hittils inte nappat. (Sen lite lömsk som man är skulle jag så fort jag fått deras fiber försöka göra ett KO byte till Bahnhof villafiber, det går tyvärr inte i OpenInfra nätet)
För en privatperson, även jobbar hemma: Overkill skulle jag säga med två olika svartfiber. Vad är tillgängligheten för var och en av dessa fiber och dess anslutna tjänsteleverantör ?? Räcker inte detta ?

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
S
Bo00 Bo00 skrev:
Då ska man ju verkligen 24/7 absolut inte kunna ha något avbrott någonsin. Det känns ju verkligen som hängslen och livrem x 2 med två abonnemang för en privatperson även om jag inte vet vad TS har för verksamhet som skulle vara så fruktansvärt beroende av att det fungerar varje sekund. Blir det avbrott så finns det ju mobildata att använda tillfälligt.
daytrader ?

S Snurrespratt skrev:
För en privatperson, även jobbar hemma: Overkill skulle jag säga med två olika svartfiber. Vad är tillgängligheten för var och en av dessa fiber och dess anslutna tjänsteleverantör ?? Räcker inte detta ?
Jo, men mycket här i livet som är overkill men ändå kul om man har intresset

S Snurrespratt skrev:
Räcker inte detta ?
Inte för den som tycker det är värt kostnaden för att betala för två linor. Är inte det rätt självklart?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I would guess that Telia runs GPON and has a gigabit shared across everyone who uses the same optical switch. It is possible to replace it, but it usually requires some work as the fibers are often not welded well enough for 10GPON. In our case, we were forced to reweld most of the fiber connections (even in households) because of this.
pacman42 pacman42 skrev:
I would guess that Telia runs GPON and has a gigabit shared across everyone who uses the same optical switch. It is possible to replace it, but it usually requires some work as the fibers are often not welded well enough for 10GPON. In our case, we were forced to reweld most of the fiber connections (even in households) because of this.
Does Telia use PON? I’ve only seen online that they are using AON on their fiber network. This at least is the case in my experience on their Villa Fiber network?

Walle85
Skyfflar man extremt mycket data 24/7 kan två mindre linor vara bra, en för skyfflandet och en för allt annat, typ TV, streaming, gaming, arbete, etc...

Walle85 Walle85 skrev:
Skyfflar man extremt mycket data 24/7 kan två mindre linor vara bra,
Några tankar kring vad som kan orsaka ett sådant skyfflade? Enbart lite nyfiken på när det kan vara motiverat i praktiken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.