S
Walle85 Walle85 skrev:
Skyfflar man extremt mycket data 24/7 kan två mindre linor vara bra, en för skyfflandet och en för allt annat, typ TV, streaming, gaming, arbete, etc...
Då måste det vara rätt mycket data som 'skyfflas'. Vad är då i båda ändarna ?

H hempularen skrev:
Telia ringer typ varannan vecka och vill att vi skall "låsa upp" vår Bahnhof fiber. Jag överväger att polisanmäla för ofredande.
Ja. De som ringer vill en aldrig väl

De är ute efter att man ska ta beslut i stunden där de väljer vilken information man ska ha tillgång till

ska man ha redundans rekommenderas för övrigt starlink.

Utsn bundet abbonemang. Aktiveras nog snabbare än en dubbel fiber

davidrye davidrye skrev:
Does Telia use PON? I’ve only seen online that they are using AON on their fiber network. This at least is the case in my experience on their Villa Fiber network?
I was only doing qualified guessing, active equipment is so much simpler to replace. But still it may be the pig-tails that have too poor quality for gigabit.

B
davidrye davidrye skrev:
Does Telia use PON? I’ve only seen online that they are using AON on their fiber network. This at least is the case in my experience on their Villa Fiber network?
PON is almost never used in sweden but some suppliers are trying to promote it.@davidrye

• Gilla
MatKal123
  • Laddar…
B Boan skrev:
PON is almost never used in sweden but some suppliers are trying to promote it.@davidrye
GPON has gained a lot of interest (especially outside of cities) as it is more resilient to power outages and is cheaper to maintain in such setups.

I had internet yesterday via fiber during a power outages of 45 minutes. UpS at home and UPS at the distribution switch, GPON in between. My fiber only worked during the outage due to GPON.

B
pacman42 pacman42 skrev:
GPON has gained a lot of interest (especially outside of cities) as it is more resilient to power outages and is cheaper to maintain in such setups.

I had internet yesterday via fiber during a power outages of 45 minutes. UpS at home and UPS at the distribution switch, GPON in between. My fiber only worked during the outage due to GPON.
WHO is owning the Network? I would say it is more complicated to maintain..

B Boan skrev:
WHO is owning the Network? I would say it is more complicated to maintain..
In my case the local energy company (that bought it from me and my neighborhood). When they took over they made it GPON to decrease their maintenance costs.

Edit: or actually 10GPON.

B
pacman42 pacman42 skrev:
In my case the local energy company (that bought it from me and my neighborhood). When they took over they made it GPON to decrease their maintenance costs.

Edit: or actually 10GPON.
Why on earth did you sell it…..

B Boan skrev:
Why on earth did you sell it…..
Because people stopped doing voluntary work. Too much work for me and three others to maintain a large network by ourselves.

kisumisu
Bo00 Bo00 skrev:
Fiber är väl fiber? Jag förstår inte varför det ska behövas två fiberanslutningar. För övrigt så är Telia bäst enligt min erfarenhet. Har 600/600 och får alltid vid test över detta.
Det handlar väl om priset och vem som äger kabeln.

Varför behöver vi flera mobilmaster på samma ställe?
Varför behöver vi flera olika mataffärer räcker väl med att vi har Ica eller Coop, inte behöver vi båda. Ica kan ju också börja sälja Coops egna varor och vice versa eller hur? Sedan tar dom bara en liten vinst på 70-80% för att sälja dessa alla glada och nöjda när de har sådant stort utbud i butiken! O nä vi skall ju inte klaga för att vi fick ju våran stora butik!

Så det här med öppen fiber är bara en illusion. Dyrt som fan..... I alla fall Openuniverse!

O ja 100Mbit var en "norm på openuniverse" sist jag hade dessa (2025 och max var 1Gbit som man aldrig ändå kom upp i), nu står dock fibern oanvänt när jag tog Telia 5G för 149kr/mån 😅 får tom mer hastighet där än 100mbit, enda som sämre är uploaden. Men internet som räcker för mig!

Hade Telia, Telenor, Tele2 osv knackat på dörren och velat göra eget låst 24mån avtal (som ej kan ändras under bindning) hade nog jag också tackat ja till det!
Men nu blir det svårt att slå 149kr/mån och ja det har jag nu nästan 2år framåt nu då det är låst avtal.

Får se vad det blir sen, kanske Telenor har nåt på blackfriday år 2027 😉
Hört att även Telia är kinkiga till befintliga kunder när man förhandlar om priset....!

Nä ska det vara öppet nät är det i sådana fall bättre att staten äger dessa kablar.
Fast det kan ju också gå åt pipsvängen se bara på vad som hände med Teracom när staten och Boxer hade ensamrätt där. Allt var sämre....
I t ex Finland finns marksända kommersiella tv kanaler kvar i marknätet och de flesta kör FTA (okodat) och kostar inget att ta emot.

Så förstår inte ens att man vill betala för tv om jag ska vara ärlig 😂
Inte reklamtv i alla fall. Finska Mtv3 har dock en massa reklam om streaming ta det här, bara 3€ i mån 😂 samma ägare som svenska tv4 så vad kan man förvänta sig 😂 SBS som äger Kanal 5 gör däremot reklam om linjärtv och sina program på finsk radio. Linjärt som inte kostar något till tittaren!

Ps. För att inte bli helt offtopic (tråden handlar ju om internetanslutning) så har samtliga abbonemang i Finland FRI SURF tom kontantkorten har det! Visst de kostar men du har FRI data! Känner ingen i Finland som har fiber (klart de finns där också). Men i Sverige måste man ha det 🤔 kostnaden är heller inte så långt från mitt Telia avtal och inte ens i närheten vad fiber kostar.

Var dock ett bolag som hade data kvoter på kontantkorter i Finland. Var nog ingen som tog dessa för att deras blev också unlimited senare och är det idag! Jag och många jag känner använder dock ett annat som alltid haft obegränsat.

Dock är det skillnad (finsk vs svensk 4g), är bättre täckning och därmed mer utbyggt nät antar jag?
Är väl så att Finland valt trådlöst och Sverige trådat. Har ju varit så även när det gäller historiskt med tv. Sverige hade dom flesta hyreshus kabeltv (inkluderat i hyran så ingen tänkte på det) medans finska hyreshusen hade marksänt. Härifrån kommer nog även det att villaägarna alltid mer eller mindre tvingats betala för kommersiell reklam tv. Detsamma gäller ju idag (2026) när det kommer till internetanslutning! Hyres och BRF har gruppavtal medans villaägarna får ensamt betala en massa!

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
B
pacman42 pacman42 skrev:
Because people stopped doing voluntary work. Too much work for me and three others to maintain a large network by ourselves.
Why for free? You should pay the ones working , real professional level. That’s the way to do it. How many connections did you have?

B Boan skrev:
Why for free? You should pay the ones working , real professional level. That’s the way to do it. How many connections did you have?
600 connections.

Too small to be able to make money to pay salaries from it, too many to do it on spare time only. Especially as a few new connections came evry year.

B
pacman42 pacman42 skrev:
600 connections.

Too small to be able to make money to pay salaries from it, too many to do it on spare time only. Especially as a few new connections came evry year.
You make contract with someone that does it as cunsultant… but keep the ownership. Negotiate with other suppliers to cut down the purchase price of services, and increase the margins…..

B Boan skrev:
You make contract with someone that does it as cunsultant… but keep the ownership. Negotiate with other suppliers to cut down the purchase price of services, and increase the margins…..
Which also adds costs.

Edit: we got a good deal and I have a pretty cheap fiber access in comparison to the competition still.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.