TRJBerg
useless useless skrev:
Vårat fibernät hemma har ingen batteribackup. Är det verkligen vanligt att man har det?
Måste erkänna att jag är osäker på den punkten. Oftast är det väl Skanova som äger kopplingshusen/skåpen.

De som har behov av backup, alternativa anslutningar, osv, för något syfte löser det och utifrån vad det får kosta.
För 99,99% av privatpersoner räcker det t.ex. med fiber och mobilt, kanske välja olika operatörer om det går. För 0,01% får man titta på förutsättningar för platsen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Måste erkänna att jag är osäker på den punkten. Oftast är det väl Skanova som äger kopplingshusen/skåpen.
Finns det så är det i de gamla stationer av viss storlek, men inte ens det är garanterat beroende vilken spänningsmatning som utrustningen har.

kisumisu
M Marcus-AA skrev:
dock bara tillgängligt för just kollektiva anslutningar i stora BRFer. Fiber till villor är bra mycket dyrare att bygga.

/M
Men vad är det som gör villa dyrare att sköta det nätet? Ännu bara en anledning att kunna ta mer betalt av "rika villaägare".

Handlar det om grävning tillåter inte de flesta ens att man gör det själv för att kunna spara där. Kan heller inte vara billigt dra fiber genom betongväggar??
Visst det finns "fuskfiber" i de flesta lägenheterna. Fast nätverskabel måste ju också någon dra in i lägenheten.

Sen är ju installation en sak som sagt.
Men om villaägaren har redan betalat för den 20k varför ska det fortsatt tas mer nätavgift av villaägaren vs BRF ägaren?!
Är det större risk någon gräver av kabeln (som för övrigt ändå måste betalas av den som klipper tråden) än att nån BRF ägare råkar borra i fibern?

C
kisumisu kisumisu skrev:
Men vad är det som gör villa dyrare att sköta det nätet?
Skillnaden är att med en gruppanslutning får du 30+ betalande abonnenter på en och samma fiber och avtal, med en bindningstid på vanligtvis 5 år.
Om 30 medlemmar betalar 100 kr/mån motsvarar det alltså 3 000 kr/mån för en 10 Gb anslutning.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ja, där Skanova har byggt nät och använt gamla telestationer kanske. Men de är långt ifrån ensamma nätägare i landet.

Ja, de flesta lägenheter har ju inte fiber egentligen, utan det finns en inkommande fiber till ett lokalt ethernet nätverk inom fastigheten. Så de blir en anslutningspunkt istället för 100.

TRJBerg
useless useless skrev:
Ja, där Skanova har byggt nät och använt gamla telestationer kanske. Men de är långt ifrån ensamma nätägare i landet.
Men - såvitt jag vet - så använder Telia deras stationer nästan uteslutande (de är ju Telia i praktiken).

C
A ajn82 skrev:
Så de blir en anslutningspunkt istället för 100.
Ja, skulle varje hushåll ha en egen fiber skulle priset bli ett helt annat. T.ex. STOKAB byggde fibernätet i Stockholm på de premisserna, men mig veterligen är det ingen som använder det på det sättet.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Men - såvitt jag vet - så använder Telia deras stationer nästan uteslutande (de är ju Telia i praktiken).
Ja, men det är inte bara Telia som levererar fiber till villor i Sverige.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Men - såvitt jag vet - så använder Telia deras stationer nästan uteslutande (de är ju Telia i praktiken)
Skanova är idag ett varumärke hos Telia, ingen verksamhet eller personal i bolaget.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
useless useless skrev:
Ja, men det är inte bara Telia som levererar fiber till villor i Sverige.
Nä. Fast det är rätt mycket.

TRJBerg
A AndersS skrev:
Skanova är idag ett varumärke hos Telia, ingen verksamhet eller personal i bolaget.
Ja, fast rent "regulatoriskt/juridiskt"(?) ska de väl vara "neutrala" gentemot Telia i förhållande till andra användare? (Så var det förut i alla fall.)

TRJBerg TRJBerg skrev:
Nä. Fast det är rätt mycket.
Enligt PTS har Telia och Skanova (numera "Öppen Fiber") ca 25 procents marknadsandel av de fasta bredbandsanslutningarna.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Ja, fast rent "regulatoriskt/juridiskt"(?) ska de väl vara "neutrala" gentemot Telia i förhållande till andra användare? (Så var det förut i alla fall.)
Det var bl.a. av den orsaken de öppnade för att hyra ut fiber och placering av utrustning på stationer för ca 10 år sedan. Ville undvika hårdare reglering från PTS.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.