Farstatjej90
M Marcus-AA skrev:
Snälla du, börja inte jämföra Starlink med fiber. Okunnigt till max.

/M
Starlink helt överlägsen, får inte att jämföra. Fiber 1990.

• Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Vilka sinnessjuka priser det nämns i tråden 😮

Kollektiv anslutning i BRF, 500/500, tv-paket "lagom" och tjänsten "hemtelefoni" för 165:-/mån..... Det har jag haft senaste 5 åren nu, blivit dyrare varje år genom indexreglering, kostade 149:- från början.....

Jag måste ha levt med detta allt för länge, menar ni på fullaste allvar att det finns folk som sitter o betalar bortåt 1000lappen/mån för sin internetanslutning? Sist jag hade abonnemang själv så var det typ 229:/mån för 100/100....
Jag betalar 78kr för vår 1gbs anslutning och 1,2,4 som kanaler.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Starlink helt överlägsen, får inte att jämföra. Fiber 1990.
Jag kan hålla med om att Starlink är överlägsen på flyget, fiber fungerar inte så bra där. Men med Starlink får jag 150 kbps gratis för meddelandetjänster. ☺️

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
TRJBerg TRJBerg skrev:
Man har förstås olika operatörer och ISP för de två fiberna.
Självklart, annars är det inte mycket till redundans att lägga pengar på. Särskilt med tanke på den sannolikt mycket högre tillgängligheten i fibernätet i sig.

C cpalm skrev:
Ja, skulle varje hushåll ha en egen fiber skulle priset bli ett helt annat. T.ex. STOKAB byggde fibernätet i Stockholm på de premisserna, men mig veterligen är det ingen som använder det på det sättet.
Är det verkligen så? Vi har fiber rätt in i varje lägenhet, men sen är den ju kopplad till nån slags fiberswitch centralt i vårt apparatrum. Kabelvägarna skulle bli längre än vad CAT6 tillåter från apparatrumet ut i många av lägenheterna tror jag.

Switchen är f.ö en säkert 15 år gammal Huawei men det går ändå att köpa 1Gbit uppkoppling om man inte är nöjd med de 100Mbit som ingår i vårt gruppavtal (fast man får betala rätt många hundralappar extra).

hsd
A ajn82 skrev:
Ligger nätet nere på lördagsmorgonen när barnen vill titta tv och föräldrarna vill sova kan det vara värt mycket pengar med (automatisk) redundans :rofl:
Inte mycken glädje ombåda fiberna går till samma station, dvs där det är strömavbrott

J jliljeha skrev:
Är det verkligen så? Vi har fiber rätt in i varje lägenhet, men sen är den ju kopplad till nån slags fiberswitch centralt i vårt apparatrum. Kabelvägarna skulle bli längre än vad CAT6 tillåter från apparatrumet ut i många av lägenheterna tror jag.

Switchen är f.ö en säkert 15 år gammal Huawei men det går ändå att köpa 1Gbit uppkoppling om man inte är nöjd med de 100Mbit som ingår i vårt gruppavtal (fast man får betala rätt många hundralappar extra).
Räkna på vad det kostar att ansluta t.ex. 30 villor i några kvarter med att ta asfalt, gräva och återställa på allmänmark, sedan lägger vi 30 fastigheter som ska grävas.😉
Har erfarenhet av både flerfamiljshus och villor.

hsd hsd skrev:
Hoho , vi fick strömavbrott i en fiber station och 5 g gick ner så det blev helt oanvädbart
Riksdagen har via PTS kravställt att mobiloperatörer måste från 2020 ha reservkraft som håller ca 1 timma eller längre.

Innan dess struntade många operatörer att skaffa eller underhålla reservkraft pga kostnaden och PSTN var mer eller mindre idiotsäkert.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Inte mycken glädje ombåda fiberna går till samma station, dvs där det är strömavbrott
Meningslöst om det inte är separata nät såklart

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
A ajn82 skrev:
Ligger nätet nere på lördagsmorgonen när barnen vill titta tv och föräldrarna vill sova kan det vara värt mycket pengar med (automatisk) redundans :rofl:
Skönt ha just alternativ.
Inte köra allt från en enda kabel....

Själv är jag inte alls beroende av internet för tv. Då jag kör parabol och marksänt.

Men nu vill ju alla att man ska bara streama allt så det kanske blir en framtida problem.

Sen hjälps det kanske inte så mycket att ha flera fiber eller för den delen ens 5G om Skanovas huvudkabel går av. Har hänt här i Norrbotten. Avbrottet var inte långvarigt men de som hade tv via fiber, kabeltv...var helt nere! Internet var helt nere både fiber och 4G!
Men tv hade jag då jag kör parabol 😁
Här skulle nog Starlink kunna vara ett alternativ!

Är parabolen nere så kan man streama, sällan det händer men kan bli så om det åskar eller är töväder/blask snö.

Sällan båda är nere samtidigt!

kisumisu
arneri68 arneri68 skrev:
Riksdagen har via PTS kravställt att mobiloperatörer måste från 2020 ha reservkraft som håller ca 1 timma eller längre.

Innan dess struntade många operatörer att skaffa eller underhålla reservkraft pga kostnaden och PSTN var mer eller mindre idiotsäkert.
Verkar inte gälla i Norrbotten hos Telia.

Mobilen tappar 4G vid större avbrott.

Men det kanske handlar om att kunna ringa? Det har dock fungerat galant i gsm nätet som blev kvar.

För övrigt kan jag tycka 1h ganska kort tid.

C
J jliljeha skrev:
Är det verkligen så? Vi har fiber rätt in i varje lägenhet, men sen är den ju kopplad till nån slags fiberswitch centralt i vårt apparatrum.
Då kan man väl inte riktigt säga att det är "rätt in"? Bara att man har ett fiberbaserat fastighetsnät.
Flerbostadshusen i Stockholms kommun har rätt feta kablar med svartfiber in. Tror vi har 128 fiberpar eller nåt sånt, så det fanns uppenbarligen en FTTH- (Fiber-To-The-Home) -tanke i början, men det har aldrig blivit en en ekonomiskt intressant modell.

kisumisu kisumisu skrev:
Verkar inte gälla i Norrbotten hos Telia.

Mobilen tappar 4G vid större avbrott.

Men det kanske handlar om att kunna ringa? Det har dock fungerat galant i gsm nätet som blev kvar.

För övrigt kan jag tycka 1h ganska kort tid.
De har bara kravet på telefoni, batterierna skulle bara räcka några minuter för MBB.

Men eftersom få ungdomar idag ens ringer eller svarar på vanlig telefoni så kanske kravet borde ändras.

kisumisu
K Kasken skrev:
Vilka sinnessjuka priser det nämns i tråden 😮

Kollektiv anslutning i BRF, 500/500, tv-paket "lagom" och tjänsten "hemtelefoni" för 165:-/mån..... Det har jag haft senaste 5 åren nu, blivit dyrare varje år genom indexreglering, kostade 149:- från början.....

Jag måste ha levt med detta allt för länge, menar ni på fullaste allvar att det finns folk som sitter o betalar bortåt 1000lappen/mån för sin internetanslutning? Sist jag hade abonnemang själv så var det typ 229:/mån för 100/100....
Screenshot_2026-04-16-22-20-27-94_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Billigaste ordinariepris men som garanterat kommer höjas ett par gånger om året minst!

De flesta andra har 500kr+++

Tom Telenor rekommenderar 5G
Screenshot_2026-04-16-22-24-31-55_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg
Skapa konto
Screenshot_2026-04-16-22-24-55-36_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg
Skapa konto
Screenshot_2026-04-16-22-25-00-97_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg
Skapa konto
Screenshot_2026-04-16-22-25-07-15_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg
Skapa konto

kisumisu kisumisu skrev:
[bild]

Billigaste ordinariepris men som garanterat kommer höjas ett par gånger om året minst!

De flesta andra har 500kr+++

Tom Telenor rekommenderar 5G
[bild][bild][bild][bild]
Så här har jag i mitt bredbandsnät...

Screenshot_20260416-222707.png
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.