19 174 läst ·
149 svar
19k läst
149 svar
Anslutning av Telia Fiber - nedgraderad redan innan anslutningen.
Jag betalar 78kr för vår 1gbs anslutning och 1,2,4 som kanaler.K Kasken skrev:Vilka sinnessjuka priser det nämns i tråden 😮
Kollektiv anslutning i BRF, 500/500, tv-paket "lagom" och tjänsten "hemtelefoni" för 165:-/mån..... Det har jag haft senaste 5 åren nu, blivit dyrare varje år genom indexreglering, kostade 149:- från början.....
Jag måste ha levt med detta allt för länge, menar ni på fullaste allvar att det finns folk som sitter o betalar bortåt 1000lappen/mån för sin internetanslutning? Sist jag hade abonnemang själv så var det typ 229:/mån för 100/100....
Är det verkligen så? Vi har fiber rätt in i varje lägenhet, men sen är den ju kopplad till nån slags fiberswitch centralt i vårt apparatrum. Kabelvägarna skulle bli längre än vad CAT6 tillåter från apparatrumet ut i många av lägenheterna tror jag.C cpalm skrev:
Switchen är f.ö en säkert 15 år gammal Huawei men det går ändå att köpa 1Gbit uppkoppling om man inte är nöjd med de 100Mbit som ingår i vårt gruppavtal (fast man får betala rätt många hundralappar extra).
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Räkna på vad det kostar att ansluta t.ex. 30 villor i några kvarter med att ta asfalt, gräva och återställa på allmänmark, sedan lägger vi 30 fastigheter som ska grävas.😉J jliljeha skrev:Är det verkligen så? Vi har fiber rätt in i varje lägenhet, men sen är den ju kopplad till nån slags fiberswitch centralt i vårt apparatrum. Kabelvägarna skulle bli längre än vad CAT6 tillåter från apparatrumet ut i många av lägenheterna tror jag.
Switchen är f.ö en säkert 15 år gammal Huawei men det går ändå att köpa 1Gbit uppkoppling om man inte är nöjd med de 100Mbit som ingår i vårt gruppavtal (fast man får betala rätt många hundralappar extra).
Har erfarenhet av både flerfamiljshus och villor.
Riksdagen har via PTS kravställt att mobiloperatörer måste från 2020 ha reservkraft som håller ca 1 timma eller längre.hsd skrev:
Innan dess struntade många operatörer att skaffa eller underhålla reservkraft pga kostnaden och PSTN var mer eller mindre idiotsäkert.
Skönt ha just alternativ.A ajn82 skrev:
Inte köra allt från en enda kabel....
Själv är jag inte alls beroende av internet för tv. Då jag kör parabol och marksänt.
Men nu vill ju alla att man ska bara streama allt så det kanske blir en framtida problem.
Sen hjälps det kanske inte så mycket att ha flera fiber eller för den delen ens 5G om Skanovas huvudkabel går av. Har hänt här i Norrbotten. Avbrottet var inte långvarigt men de som hade tv via fiber, kabeltv...var helt nere! Internet var helt nere både fiber och 4G!
Men tv hade jag då jag kör parabol 😁
Här skulle nog Starlink kunna vara ett alternativ!
Är parabolen nere så kan man streama, sällan det händer men kan bli så om det åskar eller är töväder/blask snö.
Sällan båda är nere samtidigt!
Verkar inte gälla i Norrbotten hos Telia.arneri68 skrev:
Mobilen tappar 4G vid större avbrott.
Men det kanske handlar om att kunna ringa? Det har dock fungerat galant i gsm nätet som blev kvar.
För övrigt kan jag tycka 1h ganska kort tid.
Då kan man väl inte riktigt säga att det är "rätt in"? Bara att man har ett fiberbaserat fastighetsnät.J jliljeha skrev:
Flerbostadshusen i Stockholms kommun har rätt feta kablar med svartfiber in. Tror vi har 128 fiberpar eller nåt sånt, så det fanns uppenbarligen en FTTH- (Fiber-To-The-Home) -tanke i början, men det har aldrig blivit en en ekonomiskt intressant modell.
De har bara kravet på telefoni, batterierna skulle bara räcka några minuter för MBB.kisumisu skrev:
Men eftersom få ungdomar idag ens ringer eller svarar på vanlig telefoni så kanske kravet borde ändras.
K Kasken skrev:Vilka sinnessjuka priser det nämns i tråden 😮
Kollektiv anslutning i BRF, 500/500, tv-paket "lagom" och tjänsten "hemtelefoni" för 165:-/mån..... Det har jag haft senaste 5 åren nu, blivit dyrare varje år genom indexreglering, kostade 149:- från början.....
Jag måste ha levt med detta allt för länge, menar ni på fullaste allvar att det finns folk som sitter o betalar bortåt 1000lappen/mån för sin internetanslutning? Sist jag hade abonnemang själv så var det typ 229:/mån för 100/100....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Billigaste ordinariepris men som garanterat kommer höjas ett par gånger om året minst!
De flesta andra har 500kr+++
Tom Telenor rekommenderar 5G
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in