kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Så här har jag i mitt bredbandsnät...

[bild]
Screenshot_2026-04-16-22-30-42-31_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hsd
arneri68 arneri68 skrev:
Riksdagen har via PTS kravställt att mobiloperatörer måste från 2020 ha reservkraft som håller ca 1 timma eller längre.

Innan dess struntade många operatörer att skaffa eller underhålla reservkraft pga kostnaden och PSTN var mer eller mindre idiotsäkert.
Här var det endast fiberstationen som fick avbrott, internt
Btw, 1 timme reservkraft är ju löjligt
Eftersom telefoni är en viktig del av infrastrukturen borde det vara betydligt längre

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Här var det endast fiberstationen som fick avbrott, internt
Btw, 1 timme reservkraft är ju löjligt
Eftersom telefoni är en viktig del av infrastrukturen borde det vara betydligt längre
Ja, under Gudrun hade vi några timmar, men GSM var ju energisnålt också.

pacman42 pacman42 skrev:
Så här har jag i mitt bredbandsnät...

[bild]
Då har du bahnhof som ko också, dvs går inte vid ett öppet nät?

A ajn82 skrev:
Nej, det är ett öppet nät. Vi sålde vårt fibernät till det lokala energibolaget

pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det är ett öppet nät. Vi sålde vårt fibernät till det lokala energibolaget
Specialavtal då gissar jag, för tror inte en den summan täcker ens avgiften till ip-only i deras öppna nät. Oavsett bara att gratulera 😀

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Specialavtal då gissar jag, för tror inte en den summan täcker ens avgiften till ip-only i deras öppna nät. Oavsett bara att gratulera 😀
Nej, alla abonnenter hos det lokala energibolaget har dessa priser. Bilden är från deras öppna portal.

Cheesen
A ajn82 skrev:
Ligger nätet nere på lördagsmorgonen när barnen vill titta tv och föräldrarna vill sova kan det vara värt mycket pengar med (automatisk) redundans :rofl:
Vilka barn kollar på tv idag? Dom sitter ju med surfplatta eller telefon...

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
400-600 kr/mån för en fiberanslutning/bredband med tillräcklig kapacitet för vårt behov är väl helt rimligt och normalpris idag för en sådan tjänst, sedan lika mycket till för våra mobilabonnemang. Idag är det som vilken annan "måstekostnad" man har som boende, elkostnad, fritidsaktivitet, bil, osv. Blir en del av våra levnadskostnader.

Cheesen Cheesen skrev:
Som inte behöver internet menar du? 🤣

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Om man exempelvis tittar på en streamad utsändning från någon playtjänst som TV4 Play eller SVT Play anser nog många att det kan kallas att titta på TV även om ingen fysisk TV-apparat används.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Inspirerad av tråden fick jag tummen ur och dumpade Telia. Antar att de kopplar om till Banhof som KO för detta? Sen vet jag inte om det är något långsiktigt problem i sig, "Tele 2" kommer ju och knackar dörr och försöker flytta över oss till iTUX minst tre gånger om året.

• Screenshot_20260417_092640_Chrome.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Staffan-N skrev:
Inspirerad av tråden fick jag tummen ur och dumpade Telia. Antar att de kopplar om till Banhof som KO för detta? Sen vet jag inte om det är något långsiktigt problem i sig, "Tele 2" kommer ju och knackar dörr och försöker flytta över oss till iTUX minst tre gånger om året.
404 kr/mån är väl ett bra pris för en anslutning.

A AndersS skrev:
404 kr/mån är väl ett bra pris för en anslutning.
Jämfört med Telia blir det ändå drygt 8000:- billigare utslaget över bindningstiden för en snabbare lina. Nu ska jag bara orka ringa Verisure 😅

Eller så har jag blivit blåst "404" låter suspekt...🤔

S Staffan-N skrev:
Jämfört med Telia blir det ändå drygt 8000:- billigare utslaget över bindningstiden för en snabbare lina. Nu ska jag bara orka ringa Verisure 😅

Eller så har jag blivit blåst "404" låter suspekt...🤔
Det du ska kolla är om det finns något i avtalet om du vill byta till annan fiberoperatör efter de två åren som gör det krångligt,

• Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.