1 865 läst ·
38 svar
2k läst
38 svar
Ännu en tråd om en gammal lampa
Absolut och nu skall det tydligen bli även sånt här:D Dilato skrev:
https://www.elinstallatoren.se/2026...t:b9d27572-c2e0-4a5a-ad9b-d851df2474ef:eld_90
Kan ej läsa hela artikeln, men fyfan!🤮
O ven får stå för lostnaden sen i slutändan 🤬
Det låter klokt. Och jag anser mig vara omdömesgill. Det svåra för mig är mer att visst kan man fixa bagateller och småsaker själv, men som icke-elektriker är det ofta svårt att veta vad som är en småsak och vad som inte är det. Och därför bra att detta forum finns.E etompau skrev:Vi som var med när det var poppis att bygga diverse elektronik från ex. JostyKit, Heatkit mfl, byggde en uppsjö av diverse nätanslutna prylar.
Lösa kretskort utan kapsling med full nätspänning, eller ett par tusen volt om det var någon stroboskopsgrej man hade knåpat ihop.
Så länge du inte säljer grejen som du har byggt ihop och den ansluts med en stickkontakt så är det fritt fram vill jag påstå.
Du som användare är fullt ansvarig för säkerheten.
Håller med dig, men ibland är vissa svar som att man är värre än en mördare om man kopplar utan behörighet.D DDD80 skrev:
Jag menar även andra saker än bara el kan döda men är helt okej hålla på själv. Bara en så löjlig sak som en dörr kan ju ramla på en om den är felaktigt installerat 😊
Dumt exempel kanske men så är det ju.
Men sen kan jag tycka det är förjävligt när det blir just mer och mer krav inte minst från försäkringsbolagens håll vad man får göra själv.
Men absolut jag håller med att man ska inte hålla på med el om man är det minsta osäker!!
Själv håller jag mig långt borta från vattenrören då de kan orsaka stor skada vid läckage. Kan knappt nåt om vvs....har heller inget intresse att gå och pilla där efter några kommentarer från nätet. Men om jag skulle kunna grunderna kanske jag skulle söka efter info.
Däremot söker jag info här så inte rörmockare kan lura mig så man inte är helt grön (även om man är det) men visar inte det öppet till hantverkaren. Sen vill man ju lära sig nya saker också.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Det var ju tom så att SEMKO publicerade en skrift med råd för hemmabyggare så att man förhoppningsvis gjorde rätt. Den var utan större pekpinnar om jag inte missminner mig, men tyvärr så kan jag inte finna den online.E etompau skrev:Vi som var med när det var poppis att bygga diverse elektronik från ex. JostyKit, Heatkit mfl, byggde en uppsjö av diverse nätanslutna prylar.
Lösa kretskort utan kapsling med full nätspänning, eller ett par tusen volt om det var någon stroboskopsgrej man hade knåpat ihop.
Så länge du inte säljer grejen som du har byggt ihop och den ansluts med en stickkontakt så är det fritt fram vill jag påstå.
Du som användare är fullt ansvarig för säkerheten.
Hittad den här istället. Från tiden riktiga män byggde sina egna förstärkare.
https://www.aef.se/Amatortidningar/Radio_och_Television/Radio_Television_1971-5.pdf
Fina gamla Radio&Television. En hög nivå på den tidskriften, för över 55 år sedan, hu vad tiden går.lars_stefan_axelsson skrev:
Det var ju tom så att SEMKO publicerade en skrift med råd för hemmabyggare så att man förhoppningsvis gjorde rätt. Den var utan större pekpinnar om jag inte missminner mig, men tyvärr så kan jag inte finna den online.
Hittad den här istället. Från tiden riktiga män byggde sina egna förstärkare.
[länk]
En artikel av Åke Lundqvist i tidningen, en person som Ericsson idag har mycket att tacka för. Han blev chef för SRA, sedermera Ericsson Radio Systems. Utan denna division hade nog inte Ericsson funnits idag.
Ja, elektronikhobbyn var det inga myndigheter som hade några åsikter om.lars_stefan_axelsson skrev:
Om man pysslade med sånt var det ju tvärtom en garanti för att man skulle bli nåt här i livet.
Synd att man totalt tappat kopplingen mellan sådana "fritidsintressen" och den tekniska innovationsförmågan i samhället. Svårt att se hur Sverige skall kunna fortsätta vara "ledande" inom teknisk innovation, som politikerna ofta drömmer om, när allting är förbjudet, reglerat och/eller otillgängligt och bortglömt.
Man slås av hur mycket europeiska och svenska produkter/företag som finns med i tidningen (R&T, 1971). Inte något från Kina öht.
Det var mycket mer "hands-on" på den tiden. Plåtar som skulle bockas, filas och borras, kretskort som skulle gnuggas och sedan etsas.
Beställa komponenter och sedan värma upp lödkolven.
Så annorlunda idag med små avancerade microcontrollers och en uppsjö av programkod på internet..
Radiotekniken med (PR-)sändare och mottagare, DX-ing osv är närapå borta idag.
Det var mycket mer "hands-on" på den tiden. Plåtar som skulle bockas, filas och borras, kretskort som skulle gnuggas och sedan etsas.
Beställa komponenter och sedan värma upp lödkolven.
Så annorlunda idag med små avancerade microcontrollers och en uppsjö av programkod på internet..
Radiotekniken med (PR-)sändare och mottagare, DX-ing osv är närapå borta idag.
Sent svar, men tack för all hjälp. Lampan lagad, eller lagad och lagad, jag bytte hela sladden som bekant men nu lyser den precis som den ska.
Och väldigt fin tidskrift, inte bara innehåll utan utseende: på den tiden folk (inte jag, jag var inte född) satt och gjorde layout själv utan att en dator löste allt.
Och väldigt fin tidskrift, inte bara innehåll utan utseende: på den tiden folk (inte jag, jag var inte född) satt och gjorde layout själv utan att en dator löste allt.
Klicka här för att svara