Hej! Efter en snabb sökning förstår jag att trådar om lamputtag är rätt vanligt. Jag har läst diverse men tyvärr inte fått svar på min fråga.

Ojordad lamputtagskomponent med blå och brun kabel, vit kopplingskåpa och metallbeslag ligger på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt jordat lamputtag i tak med krok för lampa och synlig skruv, monterat på vit vägg.
Skapa konto
Lamputtag med blå och brun kabel, sett från undersidan med monteringsbeslag och etikett med tekniska specifikationer.
Skapa konto

Jag har förstått det som att jag i detta fall har att göra med
1. En ojordad klass 2 dubbelisolerad lampa (märkt med två kvadrater)
2. Ett "gammalt" jordat lamputtag (huset är dock bara från 2012...)

Av detta följer att jag bör köpa en 2-polig (ojordad) lamppropp typ denna.

Min fråga är dock: Hur monterar jag beslaget?

Jag vill ju gärna slippa att borra+plugga i gipstaket om det går. Och jag gissar att det är möjligt, men hur? Jag ser inga skruvhål i det där lamputtaget. Eller är det ett lock som kan pillas bort? Jag ser en skruv i själva uttaget, ska jag skruva loss där? (stänga av strömmen först såklart).

Tacksam för vägledning och tålamod - jag vill lära mig!

/Einar

L luddig skrev:
Hej! Efter en snabb sökning förstår jag att trådar om lamputtag är rätt vanligt. Jag har läst diverse men tyvärr inte fått svar på min fråga.

[bild][bild][bild]

2. Ett "gammalt" jordat lamputtag (huset är dock bara från 2012...)

Av detta följer att jag bör köpa en 2-polig (ojordad) lamppropp typ denna.

Min fråga är dock: Hur monterar jag beslaget?

Jag vill ju gärna slippa att borra+plugga i gipstaket om det går. Och jag gissar att det är möjligt, men hur? Jag ser inga skruvhål i det där lamputtaget. Eller är det ett lock som kan pillas bort? Jag ser en skruv i själva uttaget, ska jag skruva loss där? (stänga av strömmen först såklart).

Tacksam för vägledning och tålamod - jag vill lära mig!

/Einar
Nvm

L luddig skrev:
Eftersom det ligger lösa enkelisolerade trådar i den där metallkoppen kan den väl knappast uppfylla kraven på dubbelisolering?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Finns det ingen som har input på själva upphängningen/monteringen?

Måste jag byta ut det som redan finns i taket? Är den typ av lamputtag helt enkelt inte kompatibel med montering av beslag som den här lampan innehåller?

Kan / får jag skruva upp den där skruven och ta loss om jag vill titta hur det ser ut under? (efter att ha stängt av strömmen såklart). Lite osäker på vad man får göra själv.. ta loss takdoslocket? (är det rätt ord?)

När jag googlar runt ser jag att visa lamputtag har skruvhål och andra inte. Kan det vara så att det finns hål men att de döljs av locket? Eller saknas helt enkelt hål? (huset är som sagt från 2012) För om det fanns hål, skulle väl hålen ev kunna användas för att montera beslaget kanske? Dock blir ju kroken i vägen trots det, så det kanske inte går ändå?

Runt vitt lamputtag i tak med krok och två kontaktpunkter.
Skapa konto
Rund vit takdosa med krok och två hål, hålls av en hand.
Skapa konto

Hjälp!

Redigerat:
I princip så är troligen enda sättett at tfå till det här att ta bort lamputtaget. Det sitter fast i takdosan med 2 skruvar som troligen passar mot de två skruvhålen på metallbygeln till din lampa. Och så får du koppa in den fas med Wago eller liknande.

Detta är formellt ett behörighetskrävande arbete, även om många troligen gör det utan att kalla på elektriker.

Detta är inte en lämplig armatur för ett normalt svenskt rum.

Sedan ser det ut som den har en felaktig märkning. Har svårt att tro att de där trådarna vi ser skulle uppfylla krav på dubbelisolation, som de två kvadraterna i märkningen hävdar.

Lämna tillbaka den!!

Jag påstår att uttaget sitter fast med två skruvar i takdosan, som troligen kommer fram om du lossar locket med den ensamma skruven. Men det finns även en äldre standard för takdosor/uttag. Med en centrum skruv som samtidigt brukar var kroken att hänga lampan i. Den kroken har dessutom en äldre gängstandard, så man kan inte köra med moderna M gängade skruvar. Det finns dock att köpa doslock och gängade krokar för dessa äldre dosor fortfarande.

Det är troligen en modernare variant som du har här, men jag bara nämner det.

H hempularen skrev:
I princip så är troligen enda sättett at tfå till det här att ta bort lamputtaget. Det sitter fast i takdosan med 2 skruvar som troligen passar mot de två skruvhålen på metallbygeln till din lampa. Och så får du koppa in den fas med Wago eller liknande.

Detta är formellt ett behörighetskrävande arbete, även om många troligen gör det utan att kalla på elektriker.

Detta är inte en lämplig armatur för ett normalt svenskt rum.

Sedan ser det ut som den har en felaktig märkning. Har svårt att tro att de där trådarna vi ser skulle uppfylla krav på dubbelisolation, som de två kvadraterna i märkningen hävdar.

Lämna tillbaka den!!
Tack! Det riskerar att bli en dyr läxa eftersom jag redan gjort mig av med originalförpackning, men det kanske får bli så ändå. Jag vill såklart ha en säker lösning.

Bara för att jag vill förstå:
Det som jag tittar på, är det ett "lamputtag" eller "ett takdoslock över ett lamputtag"? Har man ibland ett takdoslock, och ibland inte? För som jag förstått får man byta takdoslock, men det är antagligen lite begreppsförvirring här från min sida.

Den naturliga följdfrågan:

Vad ÄR en armatur som är lämplig för svenska hem? Vad ska man titta efter?

L luddig skrev:
Det som jag tittar på, är det ett "lamputtag" eller "ett takdoslock över ett lamputtag"?
Det är ett lamputtag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.