D DDD80 skrev:
Som sagt, inget jag tänkte göra utan var mer nyfiken på varför man inte bör göra det.
För att stickproppen går sönder.

kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
En olaglig koppling på flera sätt.
Dels att eurokontakten kan belastas med betydligt mer än de 2,5A som eurokontakten är klassad för eftersom det runda ojordade uttagen kan belastas med 16A.
Visst är det olagligt.
Men det är även olagligt byta kontakter hursomhelst.

2.5A. Visst men rent tekniskt är det ju inga problem om man belastar det med en LED lampa.

Sen att det går att koppla in en vattenkokare och annat är väl ens egen dumhet om man gör.

Man kan även sätta in jordad stickpropp i andra ändan. Vet tom en elektriker som gjort så 😂

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
D DDD80 skrev:
Som sagt, inget jag tänkte göra utan var mer nyfiken på varför man inte bör göra det.
De jordade uttagen är specifikt utformade så att isolationsklass 0-apparater med runda stickproppar inte passar i uttagen.

Resonemanget är att det lägre isolationskravet kan bli farligt i en jordad miljö där någon del av kroppen riskerar att vara i kontakt med jord och man samtidigt berör en del som blivit strömförande.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Men hur funkar detta i så fall med alla de snygga textilsladdar man ser i lampaffärer?

Ta denna som exempel: https://www.lampsladdar.se/sv/artic...BwE&gbraid=0AAAAAokPNrosqi8DqRehv5aPOzGR5jrXA

Där står det tydligt att den bara säljs färdigmonterad på sladd. Beror det på att det är en euro-kontakt? Och vad skiljer i så fall den från denna: https://www.lampsladdar.se/sv/artic...BwE&gbraid=0AAAAAokPNrosqi8DqRehv5aPOzGR5jrXA

Den är 10 A, det ser jag ju skiljer, men i min värld (som icke-elektriker ska ju sägas) är kontakterna rätt lika. Så om jag vill ha en "egen" lampsladd i textil med en strömbrytare på, säg att den gamla sladden är borta, får jag göra det på något annat sätt än genom att köpa ett färdigt sladdställ?

Det funkar väl bra me en textilfläta över lampsladden. Vad undrar du över?

"Denna" stickpropp får inte säljas lös i Sverige. Elsäkerhetsverket har inte förtroende för att svenska folket monterar en sådan korrekt. Det är därför de endast erbjuder montering av sladd.

"Denna" (2) stickpropp kanske är den Italienska varianten. Den får inte heller säljas i Sverige, tror jag. Kanske finns det kryphål då vi egentligen inte får förbjuda elmateriel från EU.

• Gilla
DDD80 och 1 till
  • Laddar…
Det jag undrade var om jag till exempel vill ha en särskild färg på sladden som inte erbjuds färdigmonterad. Finns det någon lösning som är tillåten eller får jag helt enkelt nöja mig med de färdiga som finns?

Du får väl måla sladden då 😉

C
D DDD80 skrev:
Det jag undrade var om jag till exempel vill ha en särskild färg på sladden som inte erbjuds färdigmonterad. Finns det någon lösning som är tillåten eller får jag helt enkelt nöja mig med de färdiga som finns?
Egentligen inte. Du kan så klart välja att jorda lampan och använda en lös jordad stickpropp.

kisumisu
Här är hela rasket nu.
Jag använder detta pga att jag vill använda en gammal dimmer till ett av mina jul-ljus!

Gammal glöddimmer i plast med vred och sladd, liggandes på ett trägolv, används för ett jul-ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kabel med två eluttag och en gammal dimmer ligger på ett parkettgolv.
Skapa konto

Må vara olagligt.
Men dessa glöddimmers lär man nog inte ens kunna köpa i affären nåt mer!

Jag köpte en från Ikea (som var av dålig kvalite) som inte längre finns i sortimentet.

Idag skall ju allt vara smarta hem lampor som kräver dittan och dattan.
Känns lite "B eller C" behöva köpa en smart lampa Made in P.R.C. som sen håller max 2år antingen tekniskt eller så dödar man den genom att byta standard, abbonemang eller att molntjänsten går helt ner!
Därav föredrar jag gamla analoga grejor!

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Egentligen inte. Du kan så klart välja att jorda lampan och använda en lös jordad stickpropp.
Men till exempel denna - som jag har på kontoret till en lampa - är alltså egentligen olaglig (har gjort den själv)?

• Hand håller en stickkontakt med svart hölje och blåvitt mönstrad sladd, verkar vara hemgjord för en lampa.
    Skapa konto
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
C
D DDD80 skrev:
Men till exempel denna - som jag har på kontoret till en lampa - är alltså egentligen olaglig (har gjort den själv)?
Ja, sen kan man ju diskutera hur olagligt det i praktiken är att bygga och använda en sådan pryl för enskilt bruk. Men stickproppen uppfyller inte kraven och får inte säljas här som jag förstått det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, sen kan man ju diskutera hur olagligt det i praktiken är att bygga och använda en sådan pryl för enskilt bruk. Men stickproppen uppfyller inte kraven och får inte säljas här som jag förstått det.
Ok, köpte den från Amazon men det förändrar kanske inte saken: https://www.amazon.se/Bachmann-900-...bachmann+euro+sva,home-improvement,212&sr=1-1

Men alltid bra att veta vad man får och inte får (och bör och inte bör) göra.

Det är väl typiskt svenskt att vara ängslig över bagateller som det där, det funkar bra.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi som var med när det var poppis att bygga diverse elektronik från ex. JostyKit, Heatkit mfl, byggde en uppsjö av diverse nätanslutna prylar.
Lösa kretskort utan kapsling med full nätspänning, eller ett par tusen volt om det var någon stroboskopsgrej man hade knåpat ihop.

Så länge du inte säljer grejen som du har byggt ihop och den ansluts med en stickkontakt så är det fritt fram vill jag påstå.
Du som användare är fullt ansvarig för säkerheten.

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.