4 133 läst ·
44 svar
4k läst
44 svar
Ännu en "ny spis, kollade inte elen" tråd
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Läs vad bhus2021 skriver. Den ljusgrå ledaren till perilexuttaget är inte inkopplad, den ligger löst. Den bör egentligen åtgärdas. Men man behöver heller inte bry sig utan koppla de två faserna till hällen så att de hamnar på de två översta polerna på perilexuttaget såsom det är vänt på bild.
De dubbla neutralledarna i sladden anser jag bör lösas i hällen om det går att komma åt att göra på ett bra sätt. https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn#16731-tvafas-230-v-eller
De dubbla neutralledarna i sladden anser jag bör lösas i hällen om det går att komma åt att göra på ett bra sätt. https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn#16731-tvafas-230-v-eller
Det är inte alltid det går, särskillt när det är 2 nollor utdragna (båda Blå med olika nyans)Bo.Siltberg skrev:
Då hällen består av 2 separata delar anslutna med separata 230V Fas - Nolla ledare så är dessa direkt anslutna med flatstift direkt på kretskortet, då finns där ingen noll plintar att bygla.
Men i denna häll ser det ut som det finns en fysisk plint.
Tillverkarna har valt denna lösning med 2 separata nollor därav 2 Blå ledare.
Då behöver man inte rota i hällen utan passar i alla länder i Europa.
Tänk som det är 2 separata hällar under en glasskiva.
Tack för svar. Jag har kollat lite noggrannare:
- Vit sladd från perilex är avklippt som synes på denna bild.
- Grå direkt till uttag som går till ugnen. Denna är på rad 9 i schemat. Rad 13 I schemat går till en annan ugn, kombinerad mikro/ugn som står på annat ställe.
- Blå går ut från sladden, och delas sedan till både perilex- och ugnsuttaget.
Jag tolkar er som att det då funkar prima om jag:
- Delar på brun och svart
- matchar färg i stickproppen med uttaget.
- Vit sladd från perilex är avklippt som synes på denna bild.
- Grå direkt till uttag som går till ugnen. Denna är på rad 9 i schemat. Rad 13 I schemat går till en annan ugn, kombinerad mikro/ugn som står på annat ställe.
- Blå går ut från sladden, och delas sedan till både perilex- och ugnsuttaget.
Jag tolkar er som att det då funkar prima om jag:
- Delar på brun och svart
- matchar färg i stickproppen med uttaget.
Frågan som kvarstår är vilken dvärgbrytare som faktiskt går till din ugn idag, eftersom den gråa från femledaren inte går till perilex utan till uttaget bedvid så misstänker jag att den dvärgbrytare som är markerad Ugn inst anväds alls, utan det är en av de tre som är märkta spishäll som används till ugnens uttag. Prova att slå av och se.
Exakt, skrev om det ovan men det var mycket text.B bhus2021 skrev:Frågan som kvarstår är vilken dvärgbrytare som faktiskt går till din ugn idag, eftersom den gråa från femledaren inte går till perilex utan till uttaget bedvid så misstänker jag att den dvärgbrytare som är markerad Ugn inst anväds alls, utan det är en av de tre som är märkta spishäll som används till ugnens uttag. Prova att slå av och se.
Rad 13 märkt ugn avser en annan kombiugn.
Rad 9 går till vanliga uttaget bredvid perilexen, används till vanliga ugnen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Det var därför jag skrev att det var min åsikt och att man endast skulle röra plinten i hällen om det går bra.L Leif i Skåne skrev:Det är inte alltid det går, särskillt när det är 2 nollor utdragna (båda Blå med olika nyans)
Då hällen består av 2 separata delar anslutna med separata 230V Fas - Nolla ledare så är dessa direkt anslutna med flatstift direkt på kretskortet, då finns där ingen noll plintar att bygla.
Men i denna häll ser det ut som det finns en fysisk plint.
Tillverkarna har valt denna lösning med 2 separata nollor därav 2 Blå ledare.
Då behöver man inte rota i hällen utan passar i alla länder i Europa.
Tänk som det är 2 separata hällar under en glasskiva.
Min åsikt kvarstår, och det visar sig att det även är lämpligt då bygeln redan sitter på plats. TS kan då följa anvisningar i spisbibeln och slippa risken med att försöka knö in två ledare på N-plinten i stickproppen.
Du menar lossa de blå bakpå hällen, ta bort den gula bygeln märkt k4 och skruva tillbaka? (Inser att jag kan läsa anvisningen medan jag skriver dettaBo.Siltberg skrev:
Det var därför jag skrev att det var min åsikt och att man endast skulle röra plinten i hällen om det går bra.
Min åsikt kvarstår, och det visar sig att det även är lämpligt då bygeln redan sitter på plats. TS kan då följa anvisningar i spisbibeln och slippa risken med att försöka knö in två ledare på N-plinten i stickproppen.
Jag kan hålla med dig, men ledarna är från fabrik 2 blå med en påstansad ändhylsa och utgör därmed en säkrare kontakt i nollstiftet.Bo.Siltberg skrev:
Det var därför jag skrev att det var min åsikt och att man endast skulle röra plinten i hällen om det går bra.
Här är det både "livrem o hängslen" byglar i båda ändar.
Att man gör såhär är att på kontinenten är hällen 1-Fas 230V säkrad minst 32 A med bara en tråd 1,5 mm2 är då för klent !
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Det är så här som jag rekommenderar att du gör.handen mitt i tummen skrev:
I hällen flyttar du på den grå ledaren (med blå slang över sig) till plint 3 uppe till vänster i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I stickproppen klipper du isär blå och grå och kopplar grå till L3 och blå till N. Obs att L3 här är det stift som är nere till höger på din bild av uttaget där uttaget ligger på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan med fördel klippa bort ändhylsorna på de andra ledarna också. Då kan du korta av ledarna till lagom längd i stickproppen. Det är alldeles för långa just nu.
Hm, sover nog på saken och ringer en elektriker imorgon. När jag läste lite mer noggrannt i anvisningen dök detta upp, och jag tolkar det som att tillverkaren ej godkänner perilex - utan fast anslutning krävs. Känns surt då det hade varit skönt använda det befintliga hyggligt moderna uttaget.
Redigerat:
Följ om du vill ordna det bra det Bo skrev i #26 och låt dig inte förvirras av det du läste där det är i sammanhanget inte värt något snarare tvärtom.handen mitt i tummen skrev:
Säkert jag som har dålig läsförmåga, men du menar att det är fast installation eller perilex som inte spelar någon roll?GK100 skrev:
Jag gjorde en rundringning bland firmor, en tyckte väl att man ska följa instruktionen, tre andra hade svårt att se vad fast installation gör för mervärde. En tog sig tiden att läsa manualen till och med över tel.