Hej, ska byta ut min gamla spis. Så här ser den gamla kontakten och nuvarande eluttag ut.

Har i nuläget 16a i lägenheten och tre säkringar i proppskåpet till spis.

Har jag en, två eller trefas? Vilken spis ska jag köpa? 230v eller 400v? Är det bara att plugga in ny spis?

Tack på förhand!
/Okunnig

Perilex-uttag med fem hål, används för att ansluta elektriska spisar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå elkontakt med flera stift märkta 16/380 volt, används för att ansluta en spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
annfru
  • Laddar…
Du har 3-fas.

Din nuvarande spis använder två av dem.
 
  • Haha
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
Den stickproppen som "saknar ett stift" är till en spis med 400V elementspänning. Till ditt uttag om det är korrekt inkopplat kan du valfritt välja mellan 230 V och 400 V elementspänning. Problemet är att dessa uttag ibland är felinstallerade så att neutralen saknas. Om du har ett mätinstrument skall du kunna mäta 230V mellan det övre vänstra hålet och de övriga runda. Har du inget mätinstrument kan du öppna uttaget och titta efter. Åldern på huset kan även ge lite vägledning.

Väljer du en ny spis med 400 V elementspänning är det bara att plugga i utan kontroll. Men idag är det vanligare med 230 V. Och alla induktionsspisar är 230 V.
 
  • Gilla
  • Wow
Elvist och 7 till
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Din nuvarande spis använder två av dem.
Det är möjligt. Men mer troligt använder den nuvarande spisen alla tre faser.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den stickproppen som "saknar ett stift" är till en spis med 400V elementspänning. Till ditt uttag om det är korrekt inkopplat kan du valfritt välja mellan 230 V och 400 V elementspänning. Problemet är att dessa uttag ibland är felinstallerade så att neutralen saknas. Om du har ett mätinstrument skall du kunna mäta 230V mellan det övre vänstra hålet och de övriga runda. Har du inget mätinstrument kan du öppna uttaget och titta efter. Åldern på huset kan även ge lite vägledning.

Väljer du en ny spis med 400 V elementspänning är det bara att plugga i utan kontroll. Men idag är det vanligare med 230 V. Och alla induktionsspisar är 230 V.
Stort tack för svaret! Jag har tänkt köpa induktionsspis så 230 v. Är det bara att plugga in då också? Eller har det fast anslutning/annan anslutningsform? Lögenhetshuset är från ca 1990.

Får ta ut en elektriker och kolla skiten innan jag köper.
 
Fairlane
B Banksia1337 skrev:
Stort tack för svaret! Jag har tänkt köpa induktionsspis så 230 v. Är det bara att plugga in då också? Eller har det fast anslutning/annan anslutningsform? Lögenhetshuset är från ca 1990.

Får ta ut en elektriker och kolla skiten innan jag köper.
Induktion 230 V kräver att det finns en nolla framdragen. I ett hus från 1990 borde det göra det, men jag skulle inte chansa, jag skulle mäta.

Du kan ju köpa en spänningsprovare till exempel den nedan för 299:- och kanske/troligen bespara dig kostnaden för elektriker. Saknas nolla behöver du dock en elektriker som kan lösa det åt dig.

https://www.biltema.se/bil---mc/ver...e/spanningsprovare-12---690-v-acdc-2000023353
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
K
B Banksia1337 skrev:
Stort tack för svaret! Jag har tänkt köpa induktionsspis så 230 v. Är det bara att plugga in då också?
Nej.
Har du överhuvudtaget läst svaren?

Vad har du för spis idag?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Nej.
Har du överhuvudtaget läst svaren?

Vad har du för spis idag?
Tror jag missuppfattade det här med 230v och 400v.
En gammal (säkert 15 år gammal) med keramikplattor. Modell eller så har jag ingen aning om tyvärr…
 
Fairlane
B Banksia1337 skrev:
Tror jag missuppfattade det här med 230v och 400v.
En gammal (säkert 15 år gammal) med keramikplattor. Modell eller så har jag ingen aning om tyvärr…
Din gamla spis krävde 400V om ingen kopplat väldigt märkligt, det kan man se på kontakten (stickproppen). Det betyder att en 400 V spis fungerar garanterat, men du hittar ingen induktionsspis då. Uttaget i väggen ser vi inte om det är på vara 400V eller om nolla också finns så det även finns 230V.

Med mätaren jag visade ovan kan du enkelt och säkert mäta.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B Banksia1337 skrev:
Tror jag missuppfattade det här med 230v och 400v.
Det är lätt hänt. För det brukar vara ganska förvirrat när det gäller spisar.

Som sagt. Om ditt uttag är korrekt kopplat är det bara att koppla in en induktionsspis. Och är huset från 1990 skulle jag gissa att det är korrekt inkopplat. Det som går att göra om du vill bli lite säkrare är att bryta strömmen, skruva av locket på uttaget och titta om det är fyra eller fem trådar som kommer ur väggen och är anslutna till uttaget. Är det fyra trådar behöver du kontakta en elektriker. Är det fem trådar kan du vara rimligt säker på att det är rätt.
 
G gmogmo skrev:
Din nuvarande spis använder två av dem.
Du vet inte hur det funkar va?
 
  • Gilla
chriwik och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
400 V spis fungerar garanterat, men du hittar ingen induktionsspis då.
Nog finns det induktionshäll för 400V alltid! Här är manual för den som jag precis haft sönder, och den nya som ska monteras av elektriker nästa vecka.

Installationsmanual med instruktioner och diagram för elektrisk anslutning, inklusive tvåfas- och enfasanslutning. En hand håller ner sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
slothy slothy skrev:
Nog finns det induktionshäll för 400V alltid! Här är manual för den som jag precis haft sönder, och den nya som ska monteras av elektriker nästa vecka.

[bild]
De där går på 230 Volt.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den där går på 230 Volt.
Jag är ju inte elektriker så därför låter jag en göra det åt mig. Men det står ju inkoppling för 400V, för båda. Om de inte gick på 400, varför kan man då välja? Jag tolkar det som att det går att koppla på 230 eller 400 och spisen känner av och anpassar effekt därefter.
 
slothy slothy skrev:
Nog finns det induktionshäll för 400V alltid! Här är manual för den som jag precis haft sönder, och den nya som ska monteras av elektriker nästa vecka.

[bild]
Det där är precis vad jag menar med att det brukar vara förvirrat när det gäller spisar och angiven spänning. Den hällen drivs av 230 V och inget annat. Om neutralen saknas när man kopplar in den så innebär det att den inte fungerar och i värsta fall att den går sönder.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.