C citronskal skrev:
[länk]

Lagen, varsågod.
Din tur.

Edit; var lite för snabb, den är numer inarbetad i Kommunallagen: [länk]
Tack.
Det var ju det jag efterfrågade i fösta posten (nr24) ;)

Ossian K Olsson
M MrDizzy skrev:
Men har "miljöförbunden" eg någon laglig makt att göra nått ...
enl vad jag förstått åligger det de enskilda kommunera att ta de enskilda besluten

[länk]
Eftersom det är betalartikel så kan jag bara läsa det lilla innan och jag tolkar det lilla innan som att kommunerna själva beslutar om avgiften men förbunden kan besluta om annat.

Jag har i infrastrukturprojekt jag varit projektledare i fått beslut av Söderåsens miljöförbund.

M MrDizzy skrev:
Tack.
Det var ju det jag efterfrågade i fösta posten (nr24) ;)
Jag är mest förvånad att du tror att ett miljöförbund som funnits sedan 2008 har gjort det på något hittepåsätt så att det inte finns lagstöd för deras beslut. Och så länkar du en gammal artikel om taxan, som är en helt annan sak än deras myndighetsbeslut som tillsynsmyndighet.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
C citronskal skrev:
Jag är mest förvånad att du tror att ett miljöförbund som funnits sedan 2008 har gjort det på något hittepåsätt så att det inte finns lagstöd för deras beslut. Och så länkar du en gammal artikel om taxan, som är en helt annan sak än deras myndighetsbeslut som tillsynsmyndighet.
Har aldrig hört talas om miljöförbund tidigare.
Verkar vara nått såntdär sörlänningshittepå ;)
Var o en blir salig på sin tro.

Och snabbkollade bara vad det verkade vara får något o den länken komme upp på 2:a 3:e plats...
Därvid är det ju bra att det finns folk som vet vad som faktiskt gäller, speciellt då man frågar efter det

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Fast här märks ju att du inte har någon koll. När mina grannar eldar sin surved (någon gammal altan luktar det som) så märks doften direkt i vårt hus. Vissa dagar luktar det så intensivt att jag tror det brinner på gatan.

Men visst, det är säkert någon miljöaktivist om det får dig att må bättre.
En enda fråga. Du som tydligen är miljömedveten, eller i vart fall har problem med miljön.

Vart tar du in tilluft till din bostad?

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
Det ska väldigt mycket till för att grannars kaminrök ska komma in i andras hus

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Skillnad om man typ myseldar ute på backen, kanske i nån eldstad.
Då kan det hända att rök letar sig över till nån granne.

Suvi5700
H Hybro skrev:
Skillnad om man typ myseldar ute på backen, kanske i nån eldstad.
Då kan det hända att rök letar sig över till nån granne.
Absolut, då är det ingen skorstenen

I
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Att rök ska ta sig in i huset till andra är liten risk.
Inte när man har en FTX och grannen eldar blöt ved så att det kommer tjock vit rök ur skorstenen, röken i princip rinner nerför taket och fyller upp utanför mitt hus så att man nästan inte kan se bilen när man öppnar ytterdörren.

Redigerat:
  • Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Inte när man har en FTX och grannen eldar blöt ved så att det kommer tjock vit rök ur skorstenen, röken i princip rinner nerför taket och fyller upp utanför mitt hus så att man nästan inte kan se bilen när man öppnar ytterdörren.
Är det värre när man har FTX?

Nej...

Men oftast sitter FTX intag av luft högt upp på en vägg.

Fixa ett intag nära marken, så är problemet löst en gång för alla.

Redigerat:
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
I Incinerator skrev:
Varför då?
Nu överdriver du nog

Ännu en "grannen eldar"-tråd. De brukar vara ganska underhållande att läsa där skribenterna är delade i två läger. Ena sidan är pyromaner som eldar allt från blöjor till asbest och den andra sidan är allergiska mot allt och har känsligare näsor än narkotikahundar 😃

• Gilla
  • Haha
Hajjen och 9 till
  • Laddar…
I
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Varför då?
Nu överdriver du nog
Nej.

I
F fribygg skrev:
Är det värre när man har FTX?
Ja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.