Ja, du menar på sommaren? Ja, då ser vi ju alla grannar vad de samlar ihop. De eldar stumpar av tryckat, torrt gräs och grenar so ramlat från träd runt om i grannskapet. De gillar helt enkelt att elda.

H Harmagedon skrev:
Ja, du menar på sommaren? Ja, då ser vi ju alla grannar vad de samlar ihop. De eldar stumpar av tryckat, torrt gräs och grenar so ramlat från träd runt om i grannskapet. De gillar helt enkelt att elda.
Nu verkar det som du till och med vet att brädstumparna som eldas är tryckimpregnerade och nyss hade du inte en aning.

• Gilla
  • Älska
jnse och 2 till
  • Laddar…
Torra nerramlade grenar är väl ett utmärkt bränsle, sannolikt lägre miljöbelastning än folk som köper importerat grillkol eller fossil gas till grillarna

• Gilla
nissenhj och 8 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nu verkar det som du till och med vet att brädstumparna som eldas är tryckimpregnerade och nyss hade du inte en aning.
Förlåt, jag trodde du frågade vad de eldade i pannan eftersom jag skrev att sommareldandet var med halvruttna grenar på altanen. Några av grenarna är säkert torra och fina. Det är nog inte de som ger upphov till röken. Tryckat brinner säkert också fint bara det är torrt. Gräset tror jag de öser på för att de gillar när det ryker. Men jag har faktiskt inte frågat. De kanske bara passar på att elda upp lite skräp när de ändå eldar. Jag hade själv bara inte valt att göra det på altanen i värmebölja. Men man gillar olika och jag kan förstå att folk vill att kommunen eller någon annan ska komma och ta grannen i örat.

• Gilla
Heddvig
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Torra nerramlade grenar är väl ett utmärkt bränsle, sannolikt lägre miljöbelastning än folk som köper importerat grillkol eller fossil gas till grillarna
Jag måste göra dig besviken. De har både gasgrill och kolgrill. Elden är bara nån slags mysgrej.

P
Appendix Appendix skrev:
TIL vi har ett miljöförbund man kan anmäla saker till

Spännande med nya myndigheter som bara ploppsar upp
Det är väl inte direkt en ny myndighet.
"Ystad-Österlenregionens miljöförbund är ett kommunalförbund som är en gemensam miljöförvaltning för Simrishamns, Tomelilla och Ystads kommuner."

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
någon gammal altan luktar det som
Kan du även sniffa dig fram till ungefärlig ålder och storlek på altanen? Skiljer sig doften mycket mellan exempelvis gamla altaner, uttjänta trädgårdsmöbler och ruttna staket?

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
TIL vi har ett miljöförbund man kan anmäla saker till

Spännande med nya myndigheter som bara ploppsar upp
Ystad-Österlen miljöförbund har funnits sedan 2008.
Finns ett till miljöförbund i Skåne, Söderåsens miljöförbund som består av kommunerna Klippan, Perstorp, Svalöv och Örkelljunga (även Bjuv tidigare men de har gått ur).
Finns även miljöförbund i andra län. Är ett sätt att spara på kostnaderna och samordna kommunernas uppdrag.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
C citronskal skrev:
Ystad-Österlen miljöförbund har funnits sedan 2008.
Finns ett till miljöförbund i Skåne, Söderåsens miljöförbund som består av kommunerna Klippan, Perstorp, Svalöv och Örkelljunga (även Bjuv tidigare men de har gått ur).
Finns även miljöförbund i andra län. Är ett sätt att spara på kostnaderna och samordna kommunernas uppdrag.
Men har "miljöförbunden" eg någon laglig makt att göra nått ...
enl vad jag förstått åligger det de enskilda kommunera att ta de enskilda besluten

https://www.aktuellhallbarhet.se/al...joforbund-far-inte-bestamma-kontrollavgifter/

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Men har "miljöförbunden" eg någon laglig makt att göra nått ...
enl vad jag förstått åligger det de enskilda kommunera att ta de enskilda besluten

[länk]
Ja självklart, de är en tillsynsmyndighet.

Det du länkar till är dels från 2013, och dels gäller enbart taxan dvs vad de får ta betalt, och det är olika beroende på förbundens olika stadgar.

Ossian K Olsson
Alfredo Alfredo skrev:
Kan du även sniffa dig fram till ungefärlig ålder och storlek på altanen? Skiljer sig doften mycket mellan exempelvis gamla altaner, uttjänta trädgårdsmöbler och ruttna staket?
Altanvirke har en kraftigare doft av bränt fotsvett och trädgårdsmöbler av gammal prutt!

Många som eldar tror jag bara eldarna lite för försiktigt och således får ofullständig förbränning. Men det finns ett hus längre ner på gatan där det liksom sticker i näsan när man cyklar förbi och där undrar jag ofta vad i hela friden den personen eldar med.

• Haha
  • Älska
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
C citronskal skrev:
Ja självklart, de är en tillsynsmyndighet.

Det du länkar till är dels från 2013, och dels gäller enbart taxan dvs vad de får ta betalt, och det är olika beroende på förbundens olika stadgar.
Mjo men om de inte har makt att utöva beslut ... varför ens anmäla vedlukt etc etc till dem?

M MrDizzy skrev:
Mjo men om de inte har makt att utöva beslut ... varför ens anmäla vedlukt etc etc till dem?
Fast var ser du att de inte har "makt att utöva beslut"? Länk tack. Det du länkade till var om fakturor och som sagt ganska daterat, över 10 år sedan.

Här kan du läsa på lite https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunalförbund
Finns tydligen 19 st i Sverige, tror du inte de utövar tillsyn och korrekta beslut eller?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
C citronskal skrev:
Fast var ser du att de inte har "makt att utöva beslut"? Länk tack. Det du länkade till var om fakturor och som sagt ganska daterat, över 10 år sedan.
Jag hittar inget som säger att de har makt att utöva myndighetsbeslut heller ... så länk på att de får det tack

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.