Många vänder sig hit för att försöka förhindra en grannes exploatering som sker i linje med detaljplan eller när detaljplaneutveckling sker som hotar ens utsikt och natur. Nu har en driftig person i Sollentuna lösningen efter en långdragen och infekterad process med överklaganden, politiska förhandlingar och jävsanmälningar.

Nu vet jag inte vem han är, men jag skulle nog kunna satsa min hatt på att personen bor här någonstans:
Karta över Sollentuna med markerade områden, två röda kryss och en gul cirkel som markerar tomter i ett bebyggelseprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.mitti.se/nyheter/kopte-...tt-de-inte-ska-bebyggas-6.3.341142.319f1c4ed7
 
  • Gilla
David__11 och 1 till
  • Laddar…
👍Att köpa tomten är en mycket bra lösning om man vill hindra någon att bygga på en tomt. Det är inget nytt.

Men det är ofta en alldeles för dyr lösning. Så då återstår ofta bara att flytta eller acceptera att det finns och att det kommer fler grannar...
 
Tanken att kommunen först har gjort en detaljplan för området, och sedan för skattepengar skulle köpa tomterna i syfte att hindra genomförandet av planen blir ju fullständigt befängt.

Det som grannar möjligen kan göra för att inte helt kasta pengar i sjön, är väl möjligen att bygga på de här tomterna de har köpt, men hus som genom placering och höjd stör utsikten så lite som möjligt, och sedan sälja husen. Och ev. teckna avtalsservitut som på olika sätt begränsar vad köparen kan göra på tomterna. Om man avtalar med sig själv så är det ju lite enklare att få till ett avtal...
 
Redigerat:
Men annars påminner ju tilltaget att köpa granntomten för att hindra bebyggelse, vad min chef i USA gjorde för en massa år sedan. Han hade hantverkare som gjorde en stor totalrenovering av hans 600 kvm villa. Men det blev aldrig klart, och massor med fel. Hantverkare dök upp lite då och då, oftast inte.

Som många av oss känner igen, inte bara problem i Sverige.

Nåväl hans lösning:

Han köpte byggfirman, "och nu dj---lar bygger ni klart hos mig!!!".
 
  • Gilla
verobar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.