5 739 läst ·
174 svar
6k läst
174 svar
Anmälda mäklare hängs ut i sociala medier
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Man kan ju vända på det.A Anonym____ skrev:
Tycker du att om ditt barn åker dit för snatteri i högstadieåldern att barnet ska bli uthängd för evigt pga. det?
Inte få jobb t.ex.?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Jo, men där rensas det ut efterhand. Snatteri I tonåren är rensat innan man är klar med skolanM maria01 skrev:
Där har en rimlighetsbedömning gjorts. Det görs däremot inte online, där glöms något aldrig.
Lägg då till folk som gjort något korkat men rättar upp sig och tar sig vidare och skaffar bra jobb. Plötsligt så vill Mr Vladimir eller Chang ha företagsinfo och kontaktar med en liten utpressning...
Information som för längesen är rensat används nu i utpressning. Man behöver ju inte gå längre än vår egna svenska politiska tjänsteman som fick avgå någon dag efter tillträde eftersom det kommit fram lite gat-bilder.
Är väll bättre att dessa personer sitter bakom lås och bom så resten av samhället är skyddade ifrån dom.A Anonym____ skrev:
Men nu bor vi ju i efterblivna Sverige där man tror att alla människor kan rehabiliteras och skickar ut dom efter 1 år eller 2..
ja men har man gjort nåt vid 17 och söker job vid 18 så är det inte bortaG Greger_08 skrev:
Ja, då blir det lättare för oss rejäla och rättrådiga människor att kartlägga alla undermänniskor så vi kan hålla ordning på dem.F fixarmicke skrev:
Vilken/vilka gat(or) ar bilderna från?Tomtom79 skrev:
Om de togs på gatan Patpong i Bangkok så kan de nog ha varit ganska komprometterande.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Nej, gäller det just pedofiler så är kanske inte dilemmat så svårt att avgöra.Farstatjej90 skrev:
Men om vi tar ett annat exempel från bekantskaspskretsen, detaljer lite ändrade så ingen skall känna igen sig: För ca 50 år sedan var det en kille, då 16 år som gjorde sig skyldig till en del brott, syftet var att "få uppmärksamhet" av ett viss företag. Det var brott som om det hade gällt en äldre vuxen skulle kunnat ge livstids fängelse idag. Även om ingen dömts så hårt för den nivån han gjorde sig skyldig till. Detta var uppe i norrland.
På den tiden arbetade jag på ett sommajobb i skåne som hade viss koppling till ett företag i samma branch. Under en fikarast kommenterade ägaren den märkliga historien som hade "drabbat" hans kollega/konkurrent uppe i norrland.
Rulla fram 20 år, jag träffar min fru, visar sig att hennes bästa kompis bror har suttit i fängelse i två år för ett brott jag tycker mig känna igen. Det tar ett tag innan poletten ramlar ned, för brodern var då VD för företaget (ca 300 anställda) som han ville få uppmärksamhet från. Väldigt konstigt. Visar sig att ägaren till det bolaget valde att ge honom en praktiktjänst när han kom ut från fängelset då för 50 år sedan, därefter har han studerat/jobbat sig upp.
Numera pensionär och hög kommunalpolitiker.
Även på företaget där han var VD, var det bara någon enstaka som kände till hans kriminella bakgrund. Jag tvivlar på att han skulle kunnat göra sin karriär om Lexbase hade funnits på den tiden. Och med facit i hand tycker jag det var bra att Lexbase inte fanns då.
Men så har vi också på min frus sida en släkting, där jag önskar att fler skulle läsa på Lexbase, han är numera i 40 årsåldern och har misshandlat varenda tjej han varit ihop med, åker in och ut ur fängelse. Får ofattbart lindriga påföljder. Men sådant skulle ju lösa sig om man återinför "förvaringsstraff".
Så jag är kluven.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Men även för sexbrott kan ju informationskrav slå rätt snett.
I andra länder finns ju krav att de som är dömda för ett sexbrott måste redovsa det för sina grannar osv.
Det fanns ett fall i en engelsk deckare på TV för några år sedan (fiction, så det kanske inte är fullt så illa verkligheten). Huvudpersonens dotter var 15 år och var ihop med en klasskompis som var 14 år och 10 månader. Hon gjorde misstaget att skicka en nakenbild på sig själv till sin kille, vilket upptäcktes av hans föräldrar.
Om hon då skulle dömas (vilket hon till slut slapp) så räknades det till pedofil kategorin, och hon var plötsligt blockerad från att vistas på skolan eftersom det fanns barn på skolan, och hon skulle vara tvungen att meddela alla i sin omgivning att hon var en dömd pedofil osv.... Hon var förbjuden att vara i närheten av sina yngre syskon.
Känns som de där skyddsreglerna kan slå lite snett... Visst, vi har åldersgänser för sexuella handlingar, och de bör upprätthållas även om "gärningspersonen" själv är nästan barn. Men...
I andra länder finns ju krav att de som är dömda för ett sexbrott måste redovsa det för sina grannar osv.
Det fanns ett fall i en engelsk deckare på TV för några år sedan (fiction, så det kanske inte är fullt så illa verkligheten). Huvudpersonens dotter var 15 år och var ihop med en klasskompis som var 14 år och 10 månader. Hon gjorde misstaget att skicka en nakenbild på sig själv till sin kille, vilket upptäcktes av hans föräldrar.
Om hon då skulle dömas (vilket hon till slut slapp) så räknades det till pedofil kategorin, och hon var plötsligt blockerad från att vistas på skolan eftersom det fanns barn på skolan, och hon skulle vara tvungen att meddela alla i sin omgivning att hon var en dömd pedofil osv.... Hon var förbjuden att vara i närheten av sina yngre syskon.
Känns som de där skyddsreglerna kan slå lite snett... Visst, vi har åldersgänser för sexuella handlingar, och de bör upprätthållas även om "gärningspersonen" själv är nästan barn. Men...
Redigerat: