Fairlane Fairlane skrev:
Fast det stämmer ju inte,mäklare blir avstängda, kanske inte så många som du önskar, men det sker.
är du mäklare nu med

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
är du mäklare nu med
Nej, varför tror du det?
Jag förklarar bara att mäklare blir avstängda, när du skriver att det aldrig sker. Det verkar som du jagar person istället för fakta?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Jag syftar på att när offentlighetsprincipen kom till var inte tanken att företag skulle samla in data för att tjäna pengar genom att lägga ut det på internet.

Ser inte varför 6 miljarder människor (ungefär så många människor har tillgång internet) ska kunna se att det bor en hund på min adress.

Jag skulle gärna se att det bara är myndigheterna som lagligt får lämna ut informationen och det är förbjudet att sprida den vidare storskaligt.

Då kan mina grannar fortfarande leka detektiver om dom hittar en kringla på gräsmattan.
Jag tycker det är en knepig balansgång. Visst kan det vara störande att precis vem som helst med en knapptryckning kan få fram diverse information om mig, mina barn osv.

Å andra sidan så är jag övertygad om att offentlighetsprincipen är en faktor som håller korruptionsnivån i samhället i schack. Även om jag är övertygad om att korruptionen i Sverige är mycket större än vi vill tro. Offentlighetsprincipen gör det svårare att dölja.

Det är ju bara att titta på hur många riksdagsledamöter som skulle lura till sig bostadsbidrag om det inte gick att kontrollera var de faktiskt bor.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
enkel sak.. har man rent mjöl i påsen behöver man inte oroa sig om sånt här

• Haha
Saaallss
  • Laddar…
Fairlane
HogeN HogeN skrev:
Jag håller inte med. Det är ett så klassiskt uttryck så fort man vill ha gillar integritet, men man kan gilla integritet utan ha något skumt för sig.

• Gilla
Stromming och 9 till
  • Laddar…
Snacka om att Mäklarsamfundet kastar sten i glashus.

Ett av deras argument är att informationen finns gratis. Alltså verkar de ha problem med att ett företag säljer en tjänst som kunden kunnat utföra själv med lite merarbete.

Det komiska är att det är något som mäklarna också sysslar med. De tar också snuskigt bra betalt för relativt simpla tjänster som de flesta normalbegåvade skulle kunna göra själva.

I sakfrågan tycker jag det är bra att oseriösa/inkompetenta mäklare lyfts ut i offentligheten. Att bli uthängd är det enda fungerande straffet för dessa typer. "If you can't do the time, don't do the crime"

• Gilla
Erik_91 och 5 till
  • Laddar…
F
G Greger_08 skrev:
Jag syftar på att när offentlighetsprincipen kom till var inte tanken att företag skulle samla in data för att tjäna pengar genom att lägga ut det på internet.

Ser inte varför 6 miljarder människor (ungefär så många människor har tillgång internet) ska kunna se att det bor en hund på min adress.

Jag skulle gärna se att det bara är myndigheterna som lagligt får lämna ut informationen och det är förbjudet att sprida den vidare storskaligt.

Då kan mina grannar fortfarande leka detektiver om dom hittar en kringla på gräsmattan.
Jag håller delvis med dig att det är synd att det går till privata företag.
Offentlighetsprincipen kom till för att journalister ska kunna granska och efterforska för att sen publicera brett till deras publik. Den går helt klart att jämföra mot att idag publicera på nätet, men kanske kan man kräva att verifiera sig inom landet.

Istället borde myndigheter tillhandahålla E-tjänster för att begära ut domar, beslut men även register om hundägande, fordon, skulder, inkomster osv helt fritt. Borde finnas statliga samlingstjänster och där kan man med fördel börja med ett sexförbrytarregister.

Helt sjukt att de alla statliga och kommunala tjänster är så dåliga när det kommer till att lämna ut uppgifter. Och de är sällan sökbara på nätet och man måste istället maila eller gå dit för att ta reda på uppgifter vilket är än skam för de som bor på landsbygden, de som har rörelsesvårigheter eller andra handikapp och har svårt att ta sig till en plats för att ta del av uppgifter. Borde vara helt öppet och inkluderande för alla.

• Gilla
Anders_X2
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Jag tycker det är en knepig balansgång. Visst kan det vara störande att precis vem som helst med en knapptryckning kan få fram diverse information om mig, mina barn osv.
Visst är det så. Vissa offentliga aktörer har ju redan varit inne på spåret att försvåra spridning av offentlig information, men det känns som att det numera svängt och landat i motsatsen, dvs. man har nog insett att det inte är förenligt med offentlighetsprincipen att försöka begränsa eller lägga sig i syftet med spridning av offentliga handlingar.

Farstatjej90
HogeN HogeN skrev:
Även folk med "rent mjöl i påsen" stänger toadörren. Det är ett dåligt argument.
Det bästa argumentet är att det är offentlig information och det blir konstigt för mig om den är offentlig men helst ska vara svåråtkomlig. Precis som Lexbase etc. Klart det ska vara lättåtkomligt..

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
G
H hempularen skrev:

Å andra sidan så är jag övertygad om att offentlighetsprincipen är en faktor som håller korruptionsnivån i samhället i schack. Även om jag är övertygad om att korruptionen i Sverige är mycket större än vi vill tro. Offentlighetsprincipen gör det svårare att dölja.

Det är ju bara att titta på hur många riksdagsledamöter som skulle lura till sig bostadsbidrag om det inte gick att kontrollera var de faktiskt bor.
Jag säger inte att man ska ta bort offentlighetsprincipen utan att man bör se över vad informationen används till och hur den sprids.

Lexbase har jag en kluven känsla för.

Å ena sidan så kan jag förstå om människor vill veta om grannen är dömd pedofil. Å andra sidan måste även dömda brottslingar kunna få en rimlig chans att leva ett vanligt liv när de avtjänat sitt straff.

Det är en besvärlig avvägning.

Tyvärr går det ju inte att särskilja vilka som är "obotligt farliga" från dem som faktiskt skärper sig och sköter sig efter att ha avtjänat sitt straff.

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
H hempularen skrev:

Å ena sidan så kan jag förstå om människor vill veta om grannen är dömd pedofil. Å andra sidan måste även dömda brottslingar kunna få en rimlig chans att leva ett vanligt liv när de avtjänat sitt straff.

Tyvärr går det ju inte att särskilja vilka som är "obotligt farliga" från dem som faktiskt skärper sig och sköter sig efter att ha avtjänat sitt straff.
Mitt hjärta blöder inte direkt för pedofiler, avtjänat straff eller inte, så för mig är frågan tvärtom enkel...🤔

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Jag håller delvis med dig att det är synd att det går till privata företag.
Offentlighetsprincipen kom till för att journalister ska kunna granska och efterforska för att sen publicera brett till deras publik. Den går helt klart att jämföra mot att idag publicera på nätet, men kanske kan man kräva att verifiera sig inom landet.

Istället borde myndigheter tillhandahålla E-tjänster för att begära ut domar, beslut men även register om hundägande, fordon, skulder, inkomster osv helt fritt. Borde finnas statliga samlingstjänster och där kan man med fördel börja med ett sexförbrytarregister.

Helt sjukt att de alla statliga och kommunala tjänster är så dåliga när det kommer till att lämna ut uppgifter. Och de är sällan sökbara på nätet och man måste istället maila eller gå dit för att ta reda på uppgifter vilket är än skam för de som bor på landsbygden, de som har rörelsesvårigheter eller andra handikapp och har svårt att ta sig till en plats för att ta del av uppgifter. Borde vara helt öppet och inkluderande för alla.
journalister publicera ju inte nåt en då dom är ju så fega runt just det "kan inte nås för en komentar är ju klassikt svensk journalistik" eller att dom publicerar namn eller bild på personen

A
H hempularen skrev:

Tycker du det är besvärlig avvägning?

Om ditt barn blir våldtaget av en pedofil så kanske du ändrar uppfattning? Då kanske du önskar att man framöver kan ta reda på om det bor pedofiler i närheten så det inte upprepas.

A Anonym____ skrev:
Tycker du det är besvärlig avvägning?

Om ditt barn blir våldtaget av en pedofil så kanske du ändrar uppfattning? Då kanske du önskar att man framöver kan ta reda på om det bor pedofiler i närheten så det inte upprepas.
Det borde kanske snarare vara en straffrättslig fråga. Att kunna dömas till "fängelse och livstids uthägning" för grövre brott. Att uthägningen ska följa med på köpet även för milda brott utan offer, är inte värdigt en modern rättsstat.

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.