L lbgu skrev:
Frågan är väl varför vitvarubolagen inte gjorde samma sak förr. Men dessa politiker som säger sig värna miljön kunde ju tvinga vitvarubolagen att skärpa sig. Normalt har ju politiker inga högre spärrar när det gäller att lagstifta när det gäller miljön.

Sen kan man undra hur många kronor en bättre kompressor gör som kanske innebär några års extra livslängd för kylskåpet? Lär knappast påverka priset särskilt mycket för ett skåp som kanske kostar 10000:-. Så att det skulle bli oriml9igt dyrt med bättre kvalitet tror jag inte. Det handlar snarare om att bolagen vill sälja fler grejer. Går sakerna sönder efter halva tiden kan man ju dubbla försäljningen.
Låter mer som du vill ha kvalitet som du inte vill/kan betala för och på så sätt skylla på politiker.
Det är ganska vanligt idag att folk skyller sin egna tillkortakommanden eller att saker och ting inte är på ett sätt som man vill på politiker.
Kolla upp vad du vill köpa, se vad som finns och snåla inte.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Låter mer som du vill ha kvalitet som du inte vill/kan betala för och på så sätt skylla på politiker.
Det är ganska vanligt idag att folk skyller sin egna tillkortakommanden eller att saker och ting inte är på ett sätt som man vill på politiker.
Problemet idag är väl att det inte finns allmänt åtkomliga vitvaror av bra kvalitet. Som jag sa så skulle det inte kosta särskilt mycket att tillverka kylskåp med lite bättre kompressorer vilket hade gjort under med livslängden. Men tillverkarna vill uppenbarligen inte göra det. Enda logiska anledningen är att de inte vill att deras produkter ska hålla så att kunderna tvingas köpa nya hela tiden.
Om du hade två kylskåp för 8000 och 8500 kronor och det dyrare skulle lova dubbel livslängd, skulle inte det vara lockande? Men av någon anledning finns inga firmor som försöker konkurrera på det sättet.

T TheGame skrev:
Den är ju en mix kring politiska beslut och minskande kvalitet.

Exempel på saker som beror på politiska beslut:

- Disken är blöt när diskmaskinen är klar.
- Extremt långa processtider i diskmaskinen.
- Tvättmaskiner som främst tvättar i kallt vatten.
- Kylskåp/Frysar med minskande inner volym (tjockare isolering)
- Monopolverksamheten för installation av luftvärmepumpar.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Problemet idag är väl att det inte finns allmänt åtkomliga vitvaror av bra kvalitet. Som jag sa så skulle det inte kosta särskilt mycket att tillverka kylskåp med lite bättre kompressorer vilket hade gjort under med livslängden. Men tillverkarna vill uppenbarligen inte göra det. Enda logiska anledningen är att de inte vill att deras produkter ska hålla så att kunderna tvingas köpa nya hela tiden.
Om du hade två kylskåp för 8000 och 8500 kronor och det dyrare skulle lova dubbel livslängd, skulle inte det vara lockande? Men av någon anledning finns inga firmor som försöker konkurrera på det sättet.
Ärlig nu skulle du ens reflektera över om det var längre garantitid på ett kylskåp jämnfört mot ett annat?

Personligen skulle jag inte ens reflektera kring den fråga.

Thomas Andersson6290 Thomas Andersson6290 skrev:
Ärlig nu skulle du ens reflektera över om det var längre garantitid på ett kylskåp jämnfört mot ett annat?

Personligen skulle jag inte ens reflektera kring den fråga.
Självklart är det väldigt positivt ifall en modell erbjuder dubbel så lång garanti. Det sjuka med dagens vitvarubransch är att folk inte ens förväntar sig att skiten håller mer än kanske 5 år.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
L
Om jag inte visste bättre hade jag nästan trott att vissa skribenter här inte är bekanta med begreppet "planerat åldrande" och Phoebuskartellen.

I mina ögon väldigt "svenskt" att myndigt lägga hela skulden och bördan på konsumenten. Självfallet borde lagstiftaren driva på med krav på längre hållbarhet för miljöns skull. Vi kan bättre.

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Självklart är det väldigt positivt ifall en modell erbjuder dubbel så lång garanti. Det sjuka med dagens vitvarubransch är att folk inte ens förväntar sig att skiten håller mer än kanske 5 år.
Fungerar tyvärr inte så då många exempelvis köper nya bilar med 2-3 års garanti istället för att gå på leverantörena med 5-7 års garantitid.

Samma tankesätt påverkar tankesätten inom de flesta områden att få väljer produkt utifrån garantitider utan man fokuserar mer på pris och diverse gimmicks.

diverse gimmicks
Den gimmick de flesta prioriterar framför prestanda, kvalitet och ekonomi är "varumärket".
Varumärket säger inget alls om detta. Men ändå finns det mängder av folk som envetet tror att det finns bra märken och dåliga märken.

Den näst populäraste gimmicken är tillverkningsland. Alltså att det de produkter som är tillverkade i Sverige är bättre än om de är tillverkade i Europa eller Amerika eller Asien eller Afrika.är bättre. Asko från Sverige påstås i tråden vara bättre än Asko från Slovenien. T.ex. Även detta finns det folk som envetet tror och argumenterar för.

Problemet är att det saknas faktaunderlag för att bedöma kvaliteten hos många kategorier av produkter. Det finns inga tester. Bara för att en över 30 år gammal Bosch diskmaskin diskar bättre, tystare och snabbare än en 3 år gammal Miele så säger det inget om dagens produkter. Det saknas helt enkelt opartiska tester.

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Fungerar tyvärr inte så då många exempelvis köper nya bilar med 2-3 års garanti istället för att gå på leverantörena med 5-7 års garantitid.

Samma tankesätt påverkar tankesätten inom de flesta områden att få väljer produkt utifrån garantitider utan man fokuserar mer på pris och diverse gimmicks.
Fast när det gäller bilar så är det väldigt få privatpersoner som köper ny bil med planen att ha bilen så länge det går. De planerar nog ofta att byta bil om några år och då är inte långa garantier högprioriterat.

När det gäller vitvaror finns det väl ingen seriös konkurrens när det gäller förväntad livslängd på produkterna. Så av den anledningen är det givetvis inget som ofta avgör köp då man har väldigt dålig koll på hur länge de förväntas hålla. Det enda man vet är väl i princip att det har blivit sämre än vad det var förr. Man får bara hoppas att grejen ligger långt till höger på MTBF-kurvan.

beträffande kyl och frys är min taktik att köpa enkelt, utan andra finesser än en bra och rymlig insida. om kompressorn skulle paja ta dit en kyltekniker och montera en kvalitetskompressor.

när det gäller diskmaskin finns ju professionella miele som går att ansluta till trefas och har disken klar på några tiotals minuter. de kostar kring 40 tusen. kvaliten förväntas vara god, liksom tillgången på reservdelar. inre utrymmet liksom inredningen är inte någon höjdare.

konsument-miele har jag erfarenhet av i föräldrahemmet där det gärna satsades på sådant. både disk och tvättmaskin var utsatta för återkommande reparationer. inte imponerad.

R rakt09 skrev:
beträffande kyl och frys är min taktik att köpa enkelt, utan andra finesser än en bra och rymlig insida. om kompressorn skulle paja ta dit en kyltekniker och montera en kvalitetskompressor.
En mycket bra idé. Många med mig verkar prioritera stor innervolym framför tjock isolering.
R rakt09 skrev:
när det gäller diskmaskin finns ju professionella miele som går att ansluta till trefas och har disken klar på några tiotals minuter.
Proffsmaskiner oavsett tillverkare diskar snabbt, ofta under 10 minuter
R rakt09 skrev:
konsument-miele har jag erfarenhet av i föräldrahemmet där det gärna satsades på sådant. både disk och tvättmaskin var utsatta för återkommande reparationer. inte imponerad.
Det som är lite lustigt är det återkommande Miele-argumentet att det finns reservdelar att få tag på. Det är naturligtvis jättebra. Att det främst är de maskiner som oftast går sönder som har detta behov är kanske något att fundera över.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Den är ju en mix kring politiska beslut och minskande kvalitet.

Exempel på saker som beror på politiska beslut:

- Disken är blöt när diskmaskinen är klar.
- Extremt långa processtider i diskmaskinen.
- Tvättmaskiner som främst tvättar i kallt vatten.
- Monopolverksamheten för installation av luftvärmepumpar.
Märkligt! Nu bor jag visserligen i Skåne men jag tänker att det är samma lagar i resten av Sverige. Men jag har inga problem med något av det du spaltar upp där.

Alltså du vet att man kan välja olika program på både tvättmaskinen och diskmaskinen? Finns rattar och knappar där man väljer. Testa att öppna instruktionsboken så står det där hur man gör!

• Gilla
  • Haha
Kane och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Märkligt! Nu bor jag visserligen i Skåne men jag tänker att det är samma lagar i resten av Sverige. Men jag har inga problem med något av det du spaltar upp där.
Att Kylskåp/Frysar har minskande inner volym på grund av tjockare isolering på grund av energimärkningskraven har jag märkt i hela EU. Och jag stör mig på det eftersom dagens produkter har väsentligt mindre volym än vad som var normalt för 40år sedan på 1980-talet.
Har någon tips på en produkt av idag med samma yttervolym.som motsvarar 1980-talets volymer?

Ossian K Olsson
Bönhas Bönhas skrev:
Att Kylskåp/Frysar har minskande inner volym på grund av tjockare isolering på grund av energimärkningskraven har jag märkt i hela EU. Och jag stör mig på det eftersom dagens produkter har väsentligt mindre volym än vad som var normalt för 40år sedan på 1980-talet.

Har någon tips på en produkt av idag med samma yttervolym.som motsvarar 1980-talets volymer?
Har du något exempel på en kyl från 80-talet som inte drog el motsvarande ett mindre kvarter?

Jag sa inte att det inte lett till förändringar, jag skrev att det inte var något problem.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Hoppas du kör rengöringsprogram regelbundet på höga temperaturer, annars är nog din diskmaskin rätt ”geggig” i systemet. 30 min programmen bör man undvika att ständigt köra då tempen inte är hög nog länge nog att döda bakterier.

Har sett bilder från en tekniker som var ut på en 4 år gammal maskin där 30 minuters 30° programmet var standard för paret, det var myyyyyycket tillväxt i en bred färgpalett där kan jag säga. 😅👍🏻
Idag tittade jag faktiskt. på toppen av diskmaskinen står det att 30mintuers programmet heter QuickPlus 60° så inga 30 grader m.a.o.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.