H HJ-C skrev:
Jaha, då har jag fel då. Ska jag swisha skadestånd? Bifogar bilder på hur det tydligen inte ser om om jag drar ut maskinen tills luckan livar med skivan.
Vad du hetsar upp dig. Du behöver inte betala något skadestånd. 😇

Det verkar som om din bänkskiva skjuter ut mycket mer över underskåpen än jag är van vid. Har man det så så är det klart att en liten del av maskinsidan blir synlig om man drar fram maskinen så luckans insida livar med bänkskivans kant.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
T Thomas_Blekinge skrev:
Min Asko diskmaskin visade tecken på ålder efter 15 års trogen tjänst. Det blev inte riktigt rent ibland, och korgarna visade tecken på rost. Det beslöts att köpa nytt på ett planerat sätt istället för i panik när haverin skulle vara framme. Valet föll på Asko igen, top of the line. Men vilken besvikelse.
Disken är blöt varje gång trots att man häller i spolglans enligt alla anvisningar. (den gamla behövde aldrig spolglans). Korgarna är vingliga och kantrar vid utdragning. Allmänt klent intryck.
15 k i sjön. Den gamla maskinen var mycket bättre.
2013 lades tillverkningen ner i Jung, Vara kommun och flyttades till Slovenien.
Där har du svaret...

• Gilla
Erik_91
  • Laddar…
Äh, luckan jäms med sidoskåpen och så tejpar man med alu-tejpen på bänkskivans undersida som följt med våra Boschmaskiner, de har dessutom Zeolithtork och öppnar sig inte med automatik.
Så det finns olika lösningar beroende av fabrikat/modell.

• Gilla
Kustvägen och 3 till
  • Laddar…
Angående fukt under bänkskivan, de diskmaskiner jag installerat har haft medskickat en rostfri plåt 12-15 cm djup man skruvar under bänkskivan.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Angående fukt under bänkskivan, de diskmaskiner jag installerat har haft medskickat en rostfri plåt 12-15 cm djup man skruvar under bänkskivan.
Både min bosch serie 6 har det men även den husqvarna som var där tidigare från 2008 hade också det

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Visst, och då löser bänkskivan upp sig. Varför gick det bra med förra DM utan lucköppning?
Nya tider nu för tiden där man försämrar produkter och sen säljer in det som miljlsmart.

• Gilla
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nej, så funkar det inte. Det räcker att maskinen har ett "ECO-program" så är det OK. Enligt Miele så kör typ 3% av deras köpare ECO-programmet.....
Jag vet inte riktigt vad du avser med "så funkar det inte". Det finns inga maskiner kvar som kör med element för att "grilla" bort vattnet enligt försäljare jag pratat med så det skulle ju visst innebära att det har skett förändringar på vad som är tillåtet. Men, jag vet inte så noga. Det jag kan konstatera efter flera år med träskiva ovanför maskinen är att det i alla fall fungerar med att luckan öppnas i kombination med den fläkt som blåser ut "torr ånga" utan att skada bänkskivan. Jag kör för övrigt i 99% av fallen i läget Auto, vilket tillverkaren rekommenderar. Eco ser jag inget som helst syfte med. Har jag bråttom kör jag snabbläget på ca 1h, vilket gör rent, drar mer ström men inte alls hinner torka disken. Även i det läget öppnas dock luckan och om man låter den vara kommer den att torka disken då också.

• Gilla
Erik_91
  • Laddar…
Thomas Andersson6290 Thomas Andersson6290 skrev:
Nya tider nu för tiden där man försämrar produkter och sen säljer in det som miljlsmart.
Ja, vitvarubolagen är i det närmaste bedragare som de beter sig. Påstå att de är miljövänliga när de samtidigt tillverkar produkter som är så kassa att de kanske håller halva tiden jämfört med en motsvarande produkt som tillverkades för över 30 år sedan.
Givetvis är det bättre för miljön ifall produkten håller mycket längre även om de drar lite mer el/vatten. Om EU skulle göra något verkligt för miljön så skulle de tvinga tillverkarna att göra produkter av bättre kvalitet. Typ kraftiga böter ifall inte deras vitvaror i snitt inte håller längre än vad de höll på 80-talet eller kanske ännu tidigare. Det normala borde ju vara att saker och ting höll bättre ju mer utvecklade de är då man lärt sig och kan undvika vissa misstag i produktionen som leder till för tidig död.

• Gilla
Pin och 5 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Hoppas du kör rengöringsprogram regelbundet på höga temperaturer, annars är nog din diskmaskin rätt ”geggig” i systemet. 30 min programmen bör man undvika att ständigt köra då tempen inte är hög nog länge nog att döda bakterier.

Har sett bilder från en tekniker som var ut på en 4 år gammal maskin där 30 minuters 30° programmet var standard för paret, det var myyyyyycket tillväxt i en bred färgpalett där kan jag säga. 😅👍🏻
Nog för att det står att det är 30 grader men jag tycker inte på nån maskin där det står 30 grader verkligen känns som 30 grader, känns minnst som det dubbla har använts när diskmaskinen öppnar sig.
Ja jag brukar köra rengöringstablett 1 gång i månaden i samband med att man allmänt gör rent masknen och övriga köket och då på längre program så det får rengöra ordentligt

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Hoppas du kör rengöringsprogram regelbundet på höga temperaturer, annars är nog din diskmaskin rätt ”geggig” i systemet. 30 min programmen bör man undvika att ständigt köra då tempen inte är hög nog länge nog att döda bakterier.

Har sett bilder från en tekniker som var ut på en 4 år gammal maskin där 30 minuters 30° programmet var standard för paret, det var myyyyyycket tillväxt i en bred färgpalett där kan jag säga. 😅👍🏻
Är det verkligen 30°? Jag trodde det var 30 minuter märkningen på diskmaskinen betydde. I 30° kan väl inte fett och sånt försvinna från disken?
Och som TheGame skriver, ångan känns betydligt varmare när man öppnar luckan.

K Kirre2 skrev:
Är det verkligen 30°? Jag trodde det var 30 minuter märkningen på diskmaskinen betydde. I 30° kan väl inte fett och sånt försvinna från disken?
Och som TheGame skriver, ångan känns betydligt varmare när man öppnar luckan.
oavsett vad den diskar med brukar maskinen gå upp i värme sista skölj, för att värma upp godset inför torkningen som skall följa.. problemet är att det funkar sådär på plast. ergo zeolith och liknande mackapärer.

L lbgu skrev:
Ja, vitvarubolagen är i det närmaste bedragare som de beter sig. Påstå att de är miljövänliga när de samtidigt tillverkar produkter som är så kassa att de kanske håller halva tiden jämfört med en motsvarande produkt som tillverkades för över 30 år sedan.
Givetvis är det bättre för miljön ifall produkten håller mycket längre även om de drar lite mer el/vatten. Om EU skulle göra något verkligt för miljön så skulle de tvinga tillverkarna att göra produkter av bättre kvalitet. Typ kraftiga böter ifall inte deras vitvaror i snitt inte håller längre än vad de höll på 80-talet eller kanske ännu tidigare. Det normala borde ju vara att saker och ting höll bättre ju mer utvecklade de är då man lärt sig och kan undvika vissa misstag i produktionen som leder till för tidig död.
Det får vi skylla oss själva kring då vi oftast letar den billigaste produkten och då måste vitvarubolagen göra avkall på kvaliteten för att vara konkurrenskraftiga.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
I början av 80-talet köpte sambon en mycket billig toppmatad tvättmaskin, fabrikat Zanussi, och den höll väl typ 3 år. Den kostade ungefär 3000 kr och vad blir det i dag efter all inflation?
Kanske 12000 kr för billigast tänkbara tvättmaskin.

Jag tycker att vitvaror har legat rätt konstant i pris sen 80-talet, med undantag för de senaste åren med hög inflationen så frågan är om folk är villiga att betala så mycket mer för bättre kvalitet. Det finns ju tysktillverkade kyl och frys från Liebherr som verkar ha mycket god kvalitet men då kan de ju kosta 30 000 kr också.

Man kan inte få både bra kvalitet och billigt utan man får välja.

Thomas Andersson6290 Thomas Andersson6290 skrev:
Det får vi skylla oss själva kring då vi oftast letar den billigaste produkten och då måste vitvarubolagen göra avkall på kvaliteten för att vara konkurrenskraftiga.
Frågan är väl varför vitvarubolagen inte gjorde samma sak förr. Men dessa politiker som säger sig värna miljön kunde ju tvinga vitvarubolagen att skärpa sig. Normalt har ju politiker inga högre spärrar när det gäller att lagstifta när det gäller miljön.

Sen kan man undra hur många kronor en bättre kompressor gör som kanske innebär några års extra livslängd för kylskåpet? Lär knappast påverka priset särskilt mycket för ett skåp som kanske kostar 10000:-. Så att det skulle bli oriml9igt dyrt med bättre kvalitet tror jag inte. Det handlar snarare om att bolagen vill sälja fler grejer. Går sakerna sönder efter halva tiden kan man ju dubbla försäljningen.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Frågan är väl varför vitvarubolagen inte gjorde samma sak förr.
Går man tillbaks till 70-talet och tidigare så handlade man sina vitvaror hos en av de få små vitvarubutiker som var närmast och fick personliga rekommendationer av ägaren = säljaren där. Det innebar att säljaren var rädd om sitt rykte och bara sålde varor som höll under lång tid, alternativt med mycket varningar om att det inte var en rekommenderad produkt om man absolut ville ha något billigare. På 80-talet kom byggvaruhusen och började också sälja vitvaror, absolut inga säljare som var kvar i flera år och som kunde hållas ansvariga för dålig kvalitet. Sen dess har alla internetbutiker kommit och många sitter och jämför priser och försöker göra "fynd" så vitvaror blir en mycket prispressad varugrupp.

Så som jag har upplevt det i alla fall.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.