16 682 läst ·
149 svar
17k läst
149 svar
Ångrar att jag köpt ny diskmaskin
Jag såg vad du skrev. Det var väldigt tydligt att du inte hade något problem med mindre volymer. Bra för dig såklart.Ossian K Olsson skrev:
Det gäller dock inte alla. Det är många som noterat detta när de "uppgraderat" sin kylfrys och insett att de inte får plats med lika mycket längre. Ibland är lösningen en extra kyl och/eller frys för att få samma kapacitet som innan. Men det är inte alla som har utrymme som krävs. Ju mindre kyl/frys ju större är skillnaden.
Att "uppgradera" en 80-tals kyl/frys i en liten 1-rum lägenhet kan bli ett riktigt nerköp.
Det är detta som är problemet.
Lite mer info finns i denna gamla tråd
Besparingen av el är ganska liten i kr räknat.
Och om man istället jämför med vad man betalar för det man har i sin kyl/frys är det småpengar.
Besparingen av el är ganska liten i kr räknat.
Och om man istället jämför med vad man betalar för det man har i sin kyl/frys är det småpengar.
Sån här funkar väl, Miele PFD 40x. Standardmått men 3-fasanslutning. 30 sek + 30 sek i kortaste programmet är snabbt jobbat.Alfredo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är dock inte 60° särskilt länge så några mängder bakterier tror jag inte dör i det programmet dessvärre.T TheGame skrev:
Rekommenderar att riktiga längre program blir ch undvika snabb.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Om du vill döda alla bakterier på disken, dvs. sterilisera den, så behövs det väl typ 120 grader i 20 minuter.F Festlund skrev:
Men annars så är det ju diskmedlets roll att få bakterierna att släppa från ytorna och sen spolas ut.
Restaurangdiskmaskiner behöver sällan diska intorkat smuts, oftast är det på tallriken fortfarande blött.och rinner av bara man spolar på det.Alfredo skrev:
I min ungdom jobbade jag som diskare på färjan Stena Scandinavica mellan Göteborg och Kiel, där behövdes det nästan aldrig diskmedel, det var riktigt hetvatten bara.
Hehe nej. Så länge det blir rent så är inte dina rekommendationer nått jag kommer överväga, ogillar att maskiner ska gå i timmarF Festlund skrev:
Det blir rent, det går snabbt. Kört detta i många år 🙂👍
Konstigt,Ossian K Olsson skrev:
Märkligt! Nu bor jag visserligen i Skåne men jag tänker att det är samma lagar i resten av Sverige. Men jag har inga problem med något av det du spaltar upp där.
Alltså du vet att man kan välja olika program på både tvättmaskinen och diskmaskinen? Finns rattar och knappar där man väljer. Testa att öppna instruktionsboken så står det där hur man gör!
Kollade först på diskmaskinen och letade efter snabbprogrammet som tar 40 min och ger torr disk som min gamla diskmaskin men hittade inget program som gick snabbare än 60 min och det programmet lämnar blöt disk.
Så då gick jag till tvättmaskinen och letade efter ett 40C program på 45 min som min gamla tvättmaskin och det fanns inte eller. Jag fann inte eller något tvättprogram som höll samma temperatur genom hela cyckeln.
Så då tänkte jag att du kanske tänkte på kylskåp/frys men jag hittade tyvärr inte där något sätt så man kan få större volym.
Mycket märkligt att man inte kan få lika bra program som på mina äldre vitvaror.
Exakt min minnesbild från beräkningar och mätningar i en energikurs på högskolan för 15år sedan.Bönhas skrev:
Då var exemplen en kyl från 70-talet och en från 2010.
Och det var inte lönsamt att byta kyl/frys över huvud taget. Speciellt inte om man räknar in livslängden på moderna vitvaror.
Besparingen är en myt och sannolikt från tiden när de första remdrivna kompressorskåpen kom ut på marknaden.
Vill man spara pengar behåller man skåpen eller satsar på högsta möjliga kvalitet och ignorerar energiklassningen.
Vitvarutillverkarna är garanterat glada över myten.