Kollade upp marknaden för 4 år sen när jag var tvungen att byta efter dryga 20 år och insåg att de nya reglerna gjorde att i princip ingen maskin längre torkade disken som förr pga energikrav. Jag köpte till slut samma märke igen, Miele, med AutoOpen. Det funkar troligen så bra som är möjligt och är helt acceptabelt. Framför allt om disken får stå en stund efter programmet vilket bara är en fördel eftersom luckan ju är öppen då.

S stensäter skrev:
Kollade upp marknaden för 4 år sen när jag var tvungen att byta efter dryga 20 år och insåg att de nya reglerna gjorde att i princip ingen maskin längre torkade disken som förr pga energikrav. Jag köpte till slut samma märke igen, Miele, med AutoOpen. Det funkar troligen så bra som är möjligt och är helt acceptabelt. Framför allt om disken får stå en stund efter programmet vilket bara är en fördel eftersom luckan ju är öppen då.
Nej, så funkar det inte. Det räcker att maskinen har ett "ECO-program" så är det OK. Enligt Miele så kör typ 3% av deras köpare ECO-programmet.....

Det torkar men tar en jävla tid - i alla fall på pjäser mycket billigare än din miele-raket

T Thomas_Blekinge skrev:
Visst, och då löser bänkskivan upp sig. Varför gick det bra med förra DM utan lucköppning?
Här är jag inte med riktigt. En diskmaskin är ju tät upptill. Fukt och värme kan bara komma ut genom luckan. Varför skulle bänkskivan lösa upp sig av det?

Jag har också en Asko, den är 7 år gammal och den var inte top-of-the-line när jag köpte den. Den fungerar alldeles utmärkt, trots att inte disken är kruttorr när maskinen är klar. Jag tar ut en del grejer (plastlådor med tillhörande lock, till exempel) som erfarenhetsmässigt har en del vatten på sig efter disk, och sätter dem på diskstället. Jag skakar bestickkorgen lite, för den samlar också på sig vatten. Sen låter jag bara luckan stå öppen, och plockar ur maskinen nästa morgon, då är allt torrt. Jag har inga problem med fukt i någon bänkskiva.

Min erfarenhet av diskmaskiner är att de flesta beter sig ungefär som beskrivet ovan. Jag har under årens lopp haft närmare erfarenhet av ca 8 stycken: ett par Asko, någon Electrolux, några Bosch, ett par Cylinda. Jag kan inte säga att någon av dem har torkat disken till helt torr. Skillnaderna mellan dem har mest legat på hur väl inredningen har fungerat och hur mycket ljud de har avgett. Asko har varit bäst på att göra inredningar som funkar för mig, Bosch har varit tystast.

• Gilla
OppfinnarJocke och 3 till
  • Laddar…
F
H hhallen skrev:
Här är jag inte med riktigt. En diskmaskin är ju tät upptill. Fukt och värme kan bara komma ut genom luckan. Varför skulle bänkskivan lösa upp sig av det?

Jag har också en Asko, den är 7 år gammal och den var inte top-of-the-line när jag köpte den. Den fungerar alldeles utmärkt, trots att inte disken är kruttorr när maskinen är klar. Jag tar ut en del grejer (plastlådor med tillhörande lock, till exempel) som erfarenhetsmässigt har en del vatten på sig efter disk, och sätter dem på diskstället. Jag skakar bestickkorgen lite, för den samlar också på sig vatten. Sen låter jag bara luckan stå öppen, och plockar ur maskinen nästa morgon, då är allt torrt. Jag har inga problem med fukt i någon bänkskiva.

Min erfarenhet av diskmaskiner är att de flesta beter sig ungefär som beskrivet ovan. Jag har under årens lopp haft närmare erfarenhet av ca 8 stycken: ett par Asko, någon Electrolux, några Bosch, ett par Cylinda. Jag kan inte säga att någon av dem har torkat disken till helt torr. Skillnaderna mellan dem har mest legat på hur väl inredningen har fungerat och hur mycket ljud de har avgett. Asko har varit bäst på att göra inredningar som funkar för mig, Bosch har varit tystast.
De flesta maskiner öppnas automatiskt i slutet för att släppa ut ett moln av fuktig och varm ånga. Men plastar man bänkskivan eller har sten/rostfritt är det inget problem.

H hhallen skrev:

Jag har också haft problem med att bänkskivan tar skada av ångan när diskmaskinens lucka öppnar sig och ett stort, varmt, fuktigt moln stiger rakt upp mot skivan. Jag har sån där typ "pressad papp"-skiva som har någon mönstrad syntetlaminat över sig men av någon anledning inte på undersidan, vilket ju gör den dömd ifrån början.
Lösningen här blev att täta påbörjade "släpp" med snabblim och sedan tre lager lackfärg. Det har funkat rätt bra men faktumet att konstruktionen i kombination med en diskmaskin som öppnar sig själv på det hållet inte är helt optimal, kvarstår ju.

Mina katter uppskattar ångmolnet storligen, dock. När maskinen är igång brukar de sitta på skivan och invänta det mysiga, varma molnet ...

• Haha
  • Gilla
klosp11 och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
De flesta maskiner öppnas automatiskt i slutet för att släppa ut ett moln av fuktig och varm ånga. Men plastar man bänkskivan eller har sten/rostfritt är det inget problem.
Jojo, men jag är ändå inte med. För att bänkskivan ska få problem måste ju i så fall maskinen vara monterad så långt in så att lucköppningen är under skivan. Annars stiger ju ångmolnet bara rätt upp mot taket.

Jag har alltid placerat mina diskmaskiner så att luckan är utanför bänkskivan, och då blir det inga problem även om bänkskivan är av undermåligt material. Jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja ha det på annat sätt. Av estetiska skäl då kanske?

H hhallen skrev:
Jag har alltid placerat mina diskmaskiner så att luckan är utanför bänkskivan, och då blir det inga problem även om bänkskivan är av undermåligt material. Jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja ha det på annat sätt. Av estetiska skäl då kanske?
Hade jag gjort så med min diskmaskin så hade jag haft maskinsidor (fula och avsedda för inbyggnad) ute i dagen, s a s. Fullt synliga, mitt i skåpraden. Och luckan hade varit någon dm ute i köket.

H HJ-C skrev:
Hade jag gjort så med min diskmaskin så hade jag haft maskinsidor (fula och avsedda för inbyggnad) ute i dagen, s a s. Fullt synliga, mitt i skåpraden. Och luckan hade varit någon dm ute i köket.
Det är vådan av att ha DM som ska ha lucka på sig.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är vådan av att ha DM som ska ha lucka på sig.
Om du med "lucka" menar att den ska se ut som övriga kökets luckor så är detta inte fallet här. Vanlig, vit, tradig plåt.

H HJ-C skrev:
Om du med "lucka" menar att den ska se ut som övriga kökets luckor så är detta inte fallet här. Vanlig, vit, tradig plåt.
OK inte menst som något illa, men är det för en dörrlucka som övrigt i köket på DM så är jag med, min DM är då som din, enkel slät lucka då.

H HJ-C skrev:
Man ser väl för bövelen bara sidan av själva luckan, inte själva maskinens sida. Visst, den sticker ut lite (max 10 cm), men man får vara väldigt känslig för att anse att det är ett stort problem. Ett kök är ju sällan i 100% estetiskt topptrim ändå, i alla fall inte om man använder det.

H hhallen skrev:
Man ser väl för bövelen bara sidan av själva luckan, inte själva maskinens sida. Visst, den sticker ut lite (max 10 cm), men man får vara väldigt känslig för att anse att det är ett stort problem. Ett kök är ju sällan i 100% estetiskt topptrim ändå, i alla fall inte om man använder det.
Jaha, då har jag fel då. Ska jag swisha skadestånd? Bifogar bilder på hur det tydligen inte ser om om jag drar ut maskinen tills luckan livar med skivan.

• Diskmaskin utdragen på köksgolvet med luckan i linje med bänkskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen diskmaskin i kök med träskåp, där luckan syns dra ut från maskinen men inte i nivå med bänkskivan.
    Skapa konto
  • Närbild på diskmaskinens framsida med luckan utdragen, livad med bänkskivan bredvid en kökslucka med metallhandtag.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
Till skillnad från om jag hade haft rätt och maskinen står som på bifogad bild när den är "intryckt".

• Inbyggd diskmaskin i kök med träskåp och laminatbänkskiva, maskinen är intryckt och nivå med skåpen.
    Skapa konto
J jonaserik skrev:
OK inte menst som något illa, men är det för en dörrlucka som övrigt i köket på DM så är jag med, min DM är då som din, enkel slät lucka då.
Jag tog det inte som något illa, men har som sagt bara en tråkig, vit front på min maskin. Icke desto mindre är den helt infälld under bänken och hade åsamkat denna skador om jag inte hade målat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.