M majakt skrev:
Det verkar inte bättre.
Han har ju däremot hängt ut mig på Facebook nu, och nu verkar folk som läst det han skrivit anmält annonsen till tradera, som stöldgods då antar jag.

Helt otroligt.
Polisanmäl för förtal. Det han gör är olagligt. Vill du vara schysst så tala om att du polisanmäler om han inte raderar sina inlägg. Polisen lär kanske inte göra så mycket men har han inte haft med de att göra innan så kan det helt klart ha en lugnande effekt. Spara alla konversationer, skärmdumpar mm ifall han kontrar med en anmälan om stöld.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Jaha, om han lagt ut den på blocket för 1000kr.

Du sålt den sedan för 3000kr ... skulle han då kommit med samma krav?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jag kan ha förståelse för irritation från givarens sida. Men juridiskt finns det inget den kan göra.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
M
Nu har han plockat bort allt han lagt upp och sett till att annonsen på tradera plockats bort. Han skriver ett sms med 'lycka till med att polisanmäla.'

Skärmdumpar finns ju givetvis på allt, och folk har ju delat inlägget. Så jag måste väl ändå kunna polisanmäla honom?
 
  • Gilla
Vera11 och 1 till
  • Laddar…
Juridiskt har TS säkert rätt. Instrumentet tillhör den nye ägaren, som gör som den vill med detta. Åtminstone för mig är ändå det beteendet omoraliskt och egoistiskt. Jag förstår att givaren blir upprörd. Det enda rimliga här vore att ge tillbaka instrumentet till den tidigare ägaren. Om jag förstår rätt har det tillhört släkten, och då är det kanske inte trevligt att se det på diverse auktionssidor. Detta visar väl rätt tydligt hur vårt samhälle förändrats, egoismen är oerhört stark.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
M
K klimt skrev:
Juridiskt har TS säkert rätt. Instrumentet tillhör den nye ägaren, som gör som den vill med detta. Åtminstone för mig är ändå det beteendet omoraliskt och egoistiskt. Jag förstår att givaren blir upprörd. Det enda rimliga här vore att ge tillbaka instrumentet till den tidigare ägaren. Om jag förstår rätt har det tillhört släkten, och då är det kanske inte trevligt att se det på diverse auktionssidor. Detta visar väl rätt tydligt hur vårt samhälle förändrats, egoismen är oerhört stark.
Och när givaren hänger ut mig med namn och i vilken liten
ort jag bor i så ska jag alltså vilja lämna tillbaka den?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Känner TS givaren, eller svarade TS bara på en annons om bortskänkes?

Om TS bara svarade på en random bortskänkesannons och sedan insåg att den inte var något som passade, ser jag inget moraliskt problem att sälja vidare den.

Fick du den som gåva för att du har ett personligt band till givaren, så är det något annat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M
nimhed nimhed skrev:
Känner TS givaren, eller svarade TS bara på en annons om bortskänkes?

Om TS bara svarade på en random bortskänkesannons och sedan insåg att den inte var något som passade, ser jag inget moraliskt problem att sälja vidare den.

Fick du den som gåva för att du har ett personligt band till givaren, så är det något annat.
Nej, det var en random annons på Facebook och min sambo var först med att svara. Har inte en aning om vem varken han eller hans dotter som kontaktat mig är sedan tidigare
 
M majakt skrev:
Nej, det var en random annons på Facebook och min sambo var först med att svara. Har inte en aning om vem varken han eller hans dotter som kontaktat mig är sedan tidigare
Då har du mitt stöd i detta :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Har inte polisen nog med riktiga brott som inte blir lösta.... Ska dom nu få ytterligare ett brott att lägga ner nån timme på innan det avskrivs.

Förstår ärligt talat inte den hysteri att anmäla allt och alla.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
M majakt skrev:
Nu har han plockat bort allt han lagt upp och sett till att annonsen på tradera plockats bort. Han skriver ett sms med 'lycka till med att polisanmäla.'

Skärmdumpar finns ju givetvis på allt, och folk har ju delat inlägget. Så jag måste väl ändå kunna polisanmäla honom?
Det går väl fortfarande att kontakta aktuell budgivare?
 
nino nino skrev:
Har inte polisen nog med riktiga brott som inte blir lösta.... Ska dom nu få ytterligare ett brott att lägga ner nån timme på innan det avskrivs.

Förstår ärligt talat inte den hysteri att anmäla allt och alla.
De en minut på att läsa och avskriva. Men det skapar ett arkiv hos polisen om han upprepar sitt brott.
 
M
nino nino skrev:
Har inte polisen nog med riktiga brott som inte blir lösta.... Ska dom nu få ytterligare ett brott att lägga ner nån timme på innan det avskrivs.

Förstår ärligt talat inte den hysteri att anmäla allt och alla.
Ska jag vara ärlig så känner jag mig inte riktigt bekväm med att mitt namn och min ort ligger ute och fortfarande delas på Facebook ( de har i kommentarsfältet börja skriva att 'det är dags för en påhälsning' ).
När han dessutom skriver 'lycka till med en polisanmälan' så blir jag ännu mer irriterad. Man kan inte få folk att hata andra genom att hänga ut folk på sociala medier, speciellt inte om inte hela sanningen kommer fram och tro att man kan bete sig hur som helst.

Jag räknar inte med att det kommer att bli nåt, men jag vet i alla fall att jag gjort vad jag kan.
 
Redigerat:
C
Vad brukar man säga? Gett är gett, kommer aldrig igen...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Rent moraliskt är det fel att ta saker från bortskänkesforum och sedan sälja dem, många av dem har även förbud mot det i sina regler. Och det är väl så givaren uppfattat situationen. Men ni HAR ju enligt vad du säger försökt spela på den och funnit det för svårt, därför faller även den moraliska biten här. Jag ger ibland bort saker för att jag inte orkar krångla med försäljning, om den som får den senare säljer den efter att ha använt den färdigt gör det mig ingenting.

Rent juridiskt har de inget alls att hämta, däremot är det fint av er, rent moraliskt, att erbjuda dem halva köpesumman.
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.