M
HJÄLP

Jag förstår att det här kan bli helt forum, men jag vet inte vart jag ska vända mig. Har kontaktat ett företag för gratis rådgivning, men vi blev nog mer förvirrade av kvinnan som lät som att hon satt inne mobiltelefonen under vårt samtal...

För ett tag sedan så annonserade en person ut en sak 'till skänkes'. Jag såg den först och fick hämta den, fastän många stod på tur. Många ifrågasatte i kommentarsfältet varför han gav bort den när han nog kunde få ganska bra betalt för den, och han hintade att han borde ha sålt den själv istället för att ge bort den när den hämtades.
Det var dock inga problem, min sambo hade en period börjat intressera sig inom det aktuella området och skulle då använda det för att lära sig, vilket givaren tyckte var roligt.

Saken i fråga är tillverkad av givarens mamma, och hennes signatur står även med.

Efter några veckor och några försök till att lära sig använda den här saken ( ett instrument ) så gav han upp. En vän var här för att föröka hjälpa honom, men då sambon ( som jag ) har kort tålamod så struntade han till slut i det.

Istället las den upp på Tradera då vi inte såg någon mening att ha kvar den då den inte skulle komma till användning överhuvudtaget hos oss. Den ligger nu uppe i 2 dagar till och har ett flertal aktiva bud.

IDAG så har givaren hört av sig och förklarat att han tycker att det var dåligt av oss att lägga ut den till försäljning och att hans mamma är upprörd. Hans krav är att vi ska återlämna instrumentet snarast och att han vill ha besked om detta idag. 'Om den säljs så blir det problem, det här får ni stå för'.

Alltså, FÅR det ens gå till så här? Jag har förklarat för honom hur det ligger till och att jag inte kan avbryta en annons med aktiva bud utan att få ett 'ok' från personen med högsta bud.
Jag riskerar alltså att bli avstängd från Tradera och ev betalningsskyldig.


Vad gör vi? Jag vet som sagt inte ALLS vart jag ska vända mig. Behöver jag rådfråga polisen? ( känns ju lite dumt att kontakta dem med en sån här fråga... ) eller vad gör jag?
Kan det bli problem om vi behåller instrumentet och låter auktionen gå ut?
Har de någon grund för att upprätta någon slags anmälan eller liknande?

INGENTING skriftligt uppfördes i sambandet med gåvan, förutom det inlägget och de meddelande som finns kvar på Facebook....
 
Prylen är överlämnad som en gåva, du är nu ägaren till den. Tror inte givaren har så mycket att hämta här.
 
M
E etompau skrev:
Prylen är överlämnad som en gåva, du är nu ägaren till den. Tror inte givaren har så mycket att hämta här.
Precis vad jag tänker! Men givarens mammas signatur står ju på intrumentet, det är inte någonting som kan orsaka ytterligare konsekvenser?
 
Kan inte påverka. Jämför med en signerad tavla.
 
  • Gilla
majakt
  • Laddar…
Vad är det för summor det handlar om då?
Upp till nån 1000 så kan jag tycka att givaren får se det som lär pengar.
Handlar det om större summor 10.000 kanske då hade jag nog erbjudit givaren 50% av försäljningen
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M
nino nino skrev:
Vad är det för summor det handlar om då?
Upp till nån 1000 så kan jag tycka att givaren får se det som lär pengar.
Handlar det om större summor 10.000 kanske då hade jag nog erbjudit givaren 50% av försäljningen
Just nu ligger auktionen uppe i 3000:-
Jag håller med, och jag skulle inte ha några problem med att erbjuda honom hälften - men med tanke på tonen och hans 'gör som jag säger'-inställning så tror jag ärligt talat inte att han skulle gå med på det. Värt ett försök dock
 
Det är väl bara att be givaren bjuda högst och sedan får ni göra upp betalning som ni båda är nöjda med.

Rent lagligt lär han väl inte ha nåt att komma med men moraliskt kan väl alltid diskutera.

/ATW
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Btw, baserat på din beskrivning så var det tämligen lätt att hitta annonsen, så du får välja själv om du vill fortsätta prata kryptiskt om den eller ej.

Jag har hyfsad förståelse för givaren och dennes mamma, men så länge gåvan skedde utan förbehåll så ser jag inget juridiskt problem med försäljningen.

Dock kan det vara värt att fundera på vad de övriga konsekvenserna kan riskera att bli.
Åt ena hållet har du problemet med ditt Tradera-betyg, å andra sidan bor du i en mindre ort, och jag vet inte hur relationerna kring dig och säljaren ser ut, om ni har några gemensamma sociala kretsar där detta riskerar att ställa till det i längden. :(

Tyvärr ser det ut som att du har hamnat i en svårlöst soppa, men juridiken ser inte ut att vara det stora problemet.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
M
A ArneTW skrev:
Det är väl bara att be givaren bjuda högst och sedan får ni göra upp betalning som ni båda är nöjda med.

Rent lagligt lär han väl inte ha nåt att komma med men moraliskt kan väl alltid diskutera.

Ja absolut. Dels tycker jag att han kunde ha kollat upp detta med sin mamma INNAN han gav bort den. Dels säger han dessutom att han ska hänga ut oss i sociala medier, vad han nu menar med det. Han vägrar låta oss fundera över natten och tradera är inte tillmötesgående (dock förståeligt, de har sina policys och det har jag full respekt för).

Jag har bett om att få avvakta i ett par dagar, men 'vi hade vår chans'.

/ATW
 
För tradera betygens skull så är det väl bara att be någon vän släkting att buda högst, tradera vill ju så klart ha sin del av kakan men det kan det väl kanske vara värt?

Givaren hade väl möjlighet att dra tillbaka sin Facebook annons ?
 
M
A ArneTW skrev:
Det är väl bara att be givaren bjuda högst och sedan får ni göra upp betalning som ni båda är nöjda med.

Rent lagligt lär han väl inte ha nåt att komma med men moraliskt kan väl alltid diskutera.

/ATW
Det har jag svårt att tro att han skulle acceptera. Vi har bett om att få återkomma så fort vi pratat med en rådgivare och Tradera (det går som sagt inte bara att plocka bort annonsen), men fick nyss som svar att 'vi har gjort vårt val och att vi får se vad de sociala medierna förmedlar imorgon.)
 
M
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Btw, baserat på din beskrivning så var det tämligen lätt att hitta annonsen, så du får välja själv om du vill fortsätta prata kryptiskt om den eller ej.

Jag har hyfsad förståelse för givaren och dennes mamma, men så länge gåvan skedde utan förbehåll så ser jag inget juridiskt problem med försäljningen.

Dock kan det vara värt att fundera på vad de övriga konsekvenserna kan riskera att bli.
Åt ena hållet har du problemet med ditt Tradera-betyg, å andra sidan bor du i en mindre ort, och jag vet inte hur relationerna kring dig och säljaren ser ut, om ni har några gemensamma sociala kretsar där detta riskerar att ställa till det i längden. :(

Tyvärr ser det ut som att du har hamnat i en svårlöst soppa, men juridiken ser inte ut att vara det stora problemet.
Jo, det förstår jag.

Jag också, och ärligt talat så är det inte pengarna det sitter i. Självklart, extra pengar, men då han ger mig så kort med tid (han vill ha besked om vad jag gör idag) så vet jag inte hur jag ska lösa det. Erbjuda pengar, javisst, men det förändrar inte att Nyckelharpan ska skickas till personen som vinner budgivningen.


Ja, imorgon så har väl någon skrivit ett långt inlägg om hur vi livnär oss på att lura pensionärer på pengar, haha. Vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta. Har förklarat att jag behöver prata med Tradera och högsta budgivare, men det struntar han fullkomligt i.
 
M
nino nino skrev:
För tradera betygens skull så är det väl bara att be någon vän släkting att buda högst, tradera vill ju så klart ha sin del av kakan men det kan det väl kanske vara värt?

Givaren hade väl möjlighet att dra tillbaka sin Facebook annons ?
Jo, men samtidigt så vill jag inte ge tillbaka den bara för att han har kommit på att han kan få pengar för den. Som sagt, han hade möjlighet att plocka bort inlägget på Facebook. Hade hans mamma hört a sig så hade det handlat om en helt annan sak, men nu är det han själv som säger att han kan sälja den själv.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Den är din, och du gör vad du vill med den.
O jag håller med dig att det är dåligt att ångra sig bara för att det går att sälja.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
M
K knipo skrev:
Den är din, och du gör vad du vill med den.
O jag håller med dig att det är dåligt att ångra sig bara för att det går att sälja.
Jo. Han är upprörd över att vi säljer den, men det handlar ju tydligen om pengarna även för honom
Däremot så blir man ju säkert uthängd på Facebook, så frågan är om det är värt det. Det är sällan människor på sociala medier läser den utsattes inlägg om vad som verkligen hänt, det enklaste är ju att bara dela huvudinlägget...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.