C cpalm skrev:
Vad brukar man säga? Gett är gett, kommer aldrig igen...
Exakt, ger jag bort någon till någon annan är det inte mitt att bry sig om längre.

Polisanmäl så det finns i systemet om det skulle eskalera.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
M majakt skrev:
Ska jag vara ärlig så känner jag mig inte riktigt bekväm med att mitt namn och min ort ligger ute och fortfarande delas på Facebook ( de har i kommentarsfältet börja skriva att 'det är dags för en påhälsning' ).
När han dessutom skriver 'lycka till med en polisanmälan' så blir jag ännu mer irriterad. Man kan inte få folk att hata andra genom att hänga ut folk på sociala medier, speciellt inte om inte hela sanningen kommer fram och tro att man kan bete sig hur som helst.

Jag räknar inte med att det kommer att bli nåt, men jag vet i alla fall att jag gjort vad jag kan.
Nej jag har full förståelse för att det inte är kul att bli uthängd.

• Gilla
majakt och 1 till
  • Laddar…
Vet inte hur Tradera funkar, och naturligtvis har de rätt att ha vilka regler de vill, men jag skulle nog polisanmäla bara för att kunna skicka polisanmälan till Tradera som stöd för att jag inte handlar med stöldgods.

Jag har viss förståelse för gåvogivaren i steg ett, men denne har snabbt gått över i hot och förtal vilket jag har noll förståelse för. Stäm i bäcken med en polisanmälan.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vet inte hur Tradera funkar, och naturligtvis har de rätt att ha vilka regler de vill, men jag skulle nog polisanmäla bara för att kunna skicka polisanmälan till Tradera som stöd för att jag inte handlar med stöldgods.

Jag har viss förståelse för gåvogivaren i steg ett, men denne har snabbt gått över i hot och förtal vilket jag har noll förståelse för. Stäm i bäcken med en polisanmälan.
Ja. Jag har varit aktiv på tradera i flera år och både handlar och säljer saker, mestadels köper dock. Tycker att det är uppriktigt roligt att ge bort bra betyg så länge affären gått bra och självklart också att få bra betyg. Det är ju ändå ett bevis på hur man är som säljare/köpare.
Har skrivit till tradera. De vill ha ett kvitto på att jag äger nyckelharpan, trots att jag förklarat att den skänkts på Facebook...
Har även bett dem att kontakta människan som hade högsta bud då jag inte kommer åt hennes mailadress och förklara vad som hänt, enligt budgivningen så verkade hon angelägen om att få köpa varan. Hon blir ju blåst på ett sätt, menar jag. De får dock inte ge ut hennes mailadress (vilket jag ändå stöttar) men kan inte heller kontakta henne angående detta. Trist, jag hade iaf velat förklara varför det blivit som det har.

Jo, jag har upprättat en anmälan. Om det går vidare återstår att se, det känns ju tveksamt. De påtalade dock att de tyckte att vi hade gjort mer än nog med att erbjuda dem det halva vinnande budet då de egentligen inte har någon rätt till det, speciellt med tanke på att han var så snabb med att lägga grunder för både förtal och utpressning...

• Gilla
krill7 och 4 till
  • Laddar…
Jag kan inte fatta att Tradera plockar bort en annons bara sådär.

Om intentionen från v början varit att sälja vidare eller om det någon gång innan den överlämnades till TS sades att h*n inte fick sälja vidare är det väl lite fult att göra det, men utan dessa förbehåll ser jag verkligen inte att TS gjort något fel.

Vad hade hänt om auktionen (fått gå färdigt och) slutat på 300 kr? Hade reaktionen från givaren och andra här på forat varit annorlunda?

Du verkar ju ha skärmdumpar på allt så som kvitto kan du ju skicka den ursprungliga annonsen där nyckelharpan erbjöds.

Tradera har ju redan tagit ställning och sagt att det är stöldgods. Sen att det inte är det i lagens mening och att du har rätten på din sida är en annan sak. Tror inte din köpare vill köpa ett stöldgods så den har nog inga problem med att inte få köpa.

Sen har givaren gjort sig skyldig till brott som han troligtvis inte kommer att bli dömd för. Vill du ha någonting för sveda och verk så behåller du harpan och säljer den så dyrt du kan.

Moraliskt så tycker jag att harpan ska tillbaka till givaren. Det kan ju vara så att mamman blev ledsen när sonen gav bort den. Kan ju också vara anledningen till att halva sälj-beloppet inte var aktuellt. Givaren har kanske ett klumpigt sätt att säga det på. Sen är det kanske (bara en gnutta) omoraliskt att säja någon som man fått i gåva. (Skulle själv inte ha några problem med det, lite förutsatt att förra ägaren inte visste om det)

För att summera:
1. Vill du behålla din Tradera-status acceptera deras beslut och lämna tillbaka den. Polisanmälan kan du ju fortfarande gå vidare med.
2. Vill du vara en rättshaverist så behåller du den och säljer den i något annat forum.
3.Vill du vara en bra människa och slippa en massa krångel så lämnar du tillbaka den.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
... men är det verkligen kört med tradera?

har ni inte kvar kommunikation från Facebook, och hur ni kommunicerade då om gåvan?

Jag har haft samma sak med Blocket, att de tar bort annonsen betyder ju inte att det är 100% kört för alltid. Vi fick tillbaka vår annons.

Min uppfattning är att de tar bort, pausar annonsen, sedan får man tillbaka den. Eller kan lägga tillbaka.

Varför skulle hans tradera-status bli bättre för att han "off-line" ger tillbaka varan?
Bättre isf bevisa sin sak, att han hade rätt från början....

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Får jag komma med ett förslag?
Kom överens med personen ni fick gåvan av om att den läggs upp som en välgörenhetsannons på tradera. Då skall betalning ske till en org med 90-konto och vid bevis om betalning skickar ni varan.

På detta sätt kanske ni båda kan rädda ansiktet innan det eskalerar ännu mer. Detta även om du har rätt juridiskt att göra vad du vill.

M
Hade personen som gav min sambo instrumentet förklarat att mamman blivit ledsen, eller om mamman själv hörde av sig, så hade vi varit i en helt annan situation. Jag börjar fundera på om han helt enkelt inte kollade med henne innan att det var ok att ge bort den, och att de nu hamnat i diskussion sinsemellan.

Hade jag velat ha tillbaka någonting som jag gett bort, eller sålt för den delen, så skulle jag försöka göra det på ett så hövligt sätt som möjligt. I det första smset så skrev han att vi kommer att få problem om vi inte lämnar tillbaka den, hur dåliga vi var, och att alla kommer att få reda på det här.
Jag kan tycka att det är ett ganska knepigt tillvägagångssätt för att få någonting (det här hade vi gott och väl kunnat lösa mellan oss på säg ett par 3 dagar). Vänlighet och hövlighet kommer man faktiskt ganska långt på.
Jag anmälde honom för förtal igår, och efter ett sms som både jag och sambon fick igår kväll så kommer han att anmälas även för olaga hot. Han gör det ännu en gång tydligt att han kommer att fortsätta skriva saker om oss.

Det smidigaste vore nog att lämna tillbaka nyckelharpan, ja. Men en person som gör så här mot mig på grund av att han p gratis sig... Nej. Jag förstår inte varför jag ska vara tillmötesgående överhuvudtaget. Som sagt; hör hans mamma av sig så blir det en helt annan sak.

Jag har dock hört ryktesvägen att den här familjen inte alltid är lätt att ha att göra med och att de är vana vid att få uppmärksamhet och rätt. Det är som sagt ett rykte, och ingenting som jag kan säga stämmer, men det börjar ju kännas lurt. Så det är väl någon sån soppa som vi har hamnat mitt i.

M majakt skrev:
För ett tag sedan så annonserade en person ut en sak 'till skänkes'. Jag såg den först och fick hämta den, fastän många stod på tur. Många ifrågasatte i kommentarsfältet varför han gav bort den när han nog kunde få ganska bra betalt för den, och han hintade att han borde ha sålt den själv istället för att ge bort den när den hämtades.
Det var dock inga problem, min sambo hade en period börjat intressera sig inom det aktuella området och skulle då använda det för att lära sig, vilket givaren tyckte var roligt.
Håller med om att givaren verkat betett sig illa och knappast har något att komma med juridiskt, men jag förstår samtidigt att han/hon blev sur.

Av det citerade framgår ju att givaren var medveten om att han skulle kunna få pengar för instrumentet innan det gavs bort, och att det inte var något som denne insåg först när det dök upp på Tradera. Han valde ändå att skänka bort det, gissningsvis för att göra en god gärning och ge någon intresserad möjlighet att spela utan att behöva spendera en massa pengar. Nu har ni ju "förstört" den intentionen, han fick inga pengar (vilket han medvetet avstod från) men gåvan fick inte heller glädja en fattig musikant som det var tänkt från början. Slutresultatet blir i princip som om han själv sålt instrumentet och gett er pengarna, vilket förmodligen inte var riktigt vad han tänkt sig. Förmodligen känner han sig blåst och lurad (även om det inte alls var er avsikt), och det kan tyvärr locka fram folks sämre sidor.

När man dessutom vet att många andra intresserade stod på tur och det gått såpass kort tid, vore väl det naturliga att kontakta givaren, förklara situationen och föreslå att instrumentet skänktes till nästa person som stod på tur? Eller att själv skänka det vidare?

(En idé som ploppade upp: Ni skulle ju kunna fråga om han tycker det är okej att det skänks bort och, om det går att få tag i denne, i så fall skänka den till Traderabjudaren mot att denne betalar annonskostnad och frakt? Givaren får som han tänkt sig från början, och kan kontakta Tradera och dra tillbaka anmälan så ni får tag i budgivaren, budgivaren blir troligen väldigt glad, ni gör inga pengar på affären visserligen, men ni behövde ju inte betala för instrumentet från början heller så...)

• Gilla
Freddy_kruger och 2 till
  • Laddar…
M majakt skrev:
Hade jag velat ha tillbaka någonting som jag gett bort, eller sålt för den delen, så skulle jag försöka göra det på ett så hövligt sätt som möjligt. I det första smset så skrev han att vi kommer att få problem om vi inte lämnar tillbaka den, hur dåliga vi var, och att alla kommer att få reda på det här.
Jag kan tycka att det är ett ganska knepigt tillvägagångssätt för att få någonting (det här hade vi gott och väl kunnat lösa mellan oss på säg ett par 3 dagar). Vänlighet och hövlighet kommer man faktiskt ganska långt på.
Det håller jag helt med om!

M majakt skrev:
Hade personen som gav min sambo instrumentet förklarat att mamman blivit ledsen, eller om mamman själv hörde av sig, så hade vi varit i en helt annan situation. Jag börjar fundera på om han helt enkelt inte kollade med henne innan att det var ok att ge bort den, och att de nu hamnat i diskussion sinsemellan.
Kan ju också varit tvärtom, att mamman (antagligen själv intresserad musikant då hon byggt en nyckelharpa) tyckte den skulle skänkas bort, medan sonen egentligen tyckte man skulle sälja den? Och sedan blir han sur för att någon annan gör förtjänst på den när han "var snäll"?

Jag skulle faktiskt tippa på att problemet ligger där från början: Han upplever 1. att han är hygglig och låter din sambo spela gratis 2. att ni utnyttjar givmildheten och "snor åt er" pengar som "egentligen" var hans.

Hoppas ni lyckas lösa situationen på ett bra sätt! Den verkar inte kul.:(

Redigerat:
F Fransroland skrev:
Tradera har ju redan tagit ställning och sagt att det är stöldgods. Sen att det inte är det i lagens mening och att du har rätten på din sida är en annan sak. Tror inte din köpare vill köpa ett stöldgods så den har nog inga problem med att inte få köpa.

Sen har givaren gjort sig skyldig till brott som han troligtvis inte kommer att bli dömd för. Vill du ha någonting för sveda och verk så behåller du harpan och säljer den så dyrt du kan.

Moraliskt så tycker jag att harpan ska tillbaka till givaren. Det kan ju vara så att mamman blev ledsen när sonen gav bort den. Kan ju också vara anledningen till att halva sälj-beloppet inte var aktuellt. Givaren har kanske ett klumpigt sätt att säga det på. Sen är det kanske (bara en gnutta) omoraliskt att säja någon som man fått i gåva. (Skulle själv inte ha några problem med det, lite förutsatt att förra ägaren inte visste om det)

För att summera:
1. Vill du behålla din Tradera-status acceptera deras beslut och lämna tillbaka den. Polisanmälan kan du ju fortfarande gå vidare med.
2. Vill du vara en rättshaverist så behåller du den och säljer den i något annat forum.
3.Vill du vara en bra människa och slippa en massa krångel så lämnar du tillbaka den.
1. Vad menar du med att det skulle vara Traderas beslut att den skall lämnas tillbaka? Svagt av Tradera att plocka ner en annons på grund av okynnesanmälningar måsta jag säga. Vore intressant att se deras meddelande om detta. Felslut att Tradera anser att den skall lämnas tillbaka och statusen på Tradera påverkas inte alls av vad TS beslutar sig för att göra.

2. Rättshaverist? Förstår du vad det ordet betyder?

3. Om TS information om hur den som skänkte bort instrumentet uppfört sig stämmer så vore det ju rena vansinnet att ge tillbaka den. Personligen skulle jag hellre elda upp den i det läget.

Har man givit bort en sak så har man inget med den att göra mer. Oavsett vad den som mottagit saken gör med den. Punkt slut. Allt annat är bara barnsligheter och dumheter. Man kan ju undra om den som skänkt bort instrumentet är lätt förståndshandikappad eller om det är någon rolig bokstavskombination som spökar. Ärligt.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
M
W Wagner skrev:
Håller med om att givaren verkat betett sig illa och knappast har något att komma med juridiskt, men jag förstår samtidigt att han/hon blev sur.

Av det citerade framgår ju att givaren var medveten om att han skulle kunna få pengar för instrumentet innan det gavs bort, och att det inte var något som denne insåg först när det dök upp på Tradera. Han valde ändå att skänka bort det, gissningsvis för att göra en god gärning och ge någon intresserad möjlighet att spela utan att behöva spendera en massa pengar. Nu har ni ju "förstört" den intentionen, han fick inga pengar (vilket han medvetet avstod från) men gåvan fick inte heller glädja en fattig musikant som det var tänkt från början. Slutresultatet blir i princip som om han själv sålt instrumentet och gett er pengarna, vilket förmodligen inte var riktigt vad han tänkt sig. Förmodligen känner han sig blåst och lurad (även om det inte alls var er avsikt), och det kan tyvärr locka fram folks sämre sidor.

När man dessutom vet att många andra intresserade stod på tur och det gått såpass kort tid, vore väl det naturliga att kontakta givaren, förklara situationen och föreslå att instrumentet skänktes till nästa person som stod på tur? Eller att själv skänka det vidare?

(En idé som ploppade upp: Ni skulle ju kunna fråga om han tycker det är okej att det skänks bort och, om det går att få tag i denne, i så fall skänka den till Traderabjudaren mot att denne betalar annonskostnad och frakt? Givaren får som han tänkt sig från början, och kan kontakta Tradera och dra tillbaka anmälan så ni får tag i budgivaren, budgivaren blir troligen väldigt glad, ni gör inga pengar på affären visserligen, men ni behövde ju inte betala för instrumentet från början heller så...)
Vi funderade i början på om vi skulle skänka bort den till en bekant då min sambo tappade intresset och kände att han ändå inte skulle kunna spela på den. Den här vännen har vi dock tappat ganska mycket kontakt med, absolut inte genom en negativ väg, men det har helt enkelt bara blivit så.

I dagsläget så har vi inga planer på att sälja den (ärligt talat så var det ju inte därför sambon ville ha den, det blev helt enkelt en chans till extrapengar då den inte skulle nyttjas till spelande hos oss). Budgivaren på tragera verkar genuint intresserad av ett flertal instrument om man kollar på dennes historik. Det var väl ungefär så vi såg det, men vi hade väl aldrig trott att gubben skulle ta så illa upp som han gjort. Och som sagt, vi har ju själva inte lagt pengar på den, så det spelar ingen större roll för oss om vi kan sälja den eller inte.

Det blir nog till att skänka den till vår bekanta ändå, som en del av tanken var från början.
Mannen är så pass upprörd och verkar inte vilja höra vad vi har att säga överhuvudtaget, då jag tror inte att det skulle få honom att sluta.

Inläggen på Facebook delas ju dock, och de kommer att ligga kvar trots att hans huvudinlägg tas bort. Så att om han (mot min förmodan) skulle lämna oss ifred om vi berättade för honom att vi ska skänka den vidare så kommer jag ändå att låta polisanmälan ligga kvar, speciellt då han igår skrev att 'snart kommer fel personer att få reda på det här' och 'ni kommer att förlora mycket mer än vad ni kan ana'.

Jag tycker att har man skänkt bort något, dessutom utan några villkor, då kan man inte heller börja yra o klaga om det efteråt.
Han har överlämnat ägandet till TS. Punkt.
TS kan gör vad han vill. Punkt.

• Gilla
Centermonterad_tumme och 2 till
  • Laddar…
Jag kan tycka...
Ger man bort något, för att man vill att föremålet ska ge glädje och komma till användning för någon annan. För att sedan se att mottagaren bara är intresserad av att tjäna pengar på det, vilket det lätt uppfattas som i TS berättelse, då skulle även jag bli lite sur...
Trots att man gett bort saken och inte har med den att göra, rent juridiskt.

Bästa hade väl varit om TS hört av sig, och frågat om givaren vill ha tillbaka den?
Om inte, kommer vi att sälja den...
Alternativt hade man kunnat hängt den på väggen i tio år...
Men nu va man bara intresserad av pengarna...

Sen är inte givarens beteende acceptabel och ska givetvis anmälas...

Moraliskt - Dåligt skött av TS.
Juridiskt - Helt fel av givaren!

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.